לא משנה מה יקרה במהלך החיים שלנו, דבר אחד בטוח – דברים הולכים להשתנות. חלק מהשינויים מזעריים ויום יומיים כמו החלפת שמפו, חלקם גדולים יותר כמו החלפת מקומות עבודה או מגורים. חלק מן השינויים נעימים וחלקם כואבים, כמו פרידה מבני זוג או אדם אהוב. כדאי ללמוד איך להתמודד עם שינויים.

 

 

ההתמודדות עם שינויים גרועה בד”כ

כריסטופר הארווי, מנהל בכיר בחברת PwC בתחום שינויי מתודולוגיה בפרויקטים גלובליים, ומי שפיתח שירות אימון מקצועי להתמודדות עם שינויים, טוען שבני אדם בדרך כלל מתמודדים באופן גרוע עם שינויים.

 

כולנו יודעים ששינויים קורים לעיתים כה קרובות אבל אנחנו לא יודעים להבדיל את השינוי מדברים אחרים שמתרחשים בחיינו. “גם אם עיקרו של השינוי הוא חיובי”, טוען הארווי, “התגובה התת הכרתית שלנו משפיעה עלינו. למשל כשאדם מקבל קידום או זוכה בלוטו ומיד חושב שזה הדבר הכי טוב שיכול לקרות לו אי פעם, אבל הספקטרום של המוח ושל תהליך המחשבה כבר נמתח מעבר לניסיון העבר, לכן האדם תנודתי יותר וסביר להניח שהוא חווה שינויים מסיביים במצב הרוח.”

 

להתמודד עם שינויים גדולים

גם מי שזוכה בלוטו צריך לדעת איך להתמודד עם שינויים – חיוביים ככל שהם נתפסים

 

להתמודד עם שינויים טוב יותר

אנשים נוטים שלא לחשוב על השפעות השינוי, הם חושבים שהם טובים יותר בהתמודדות עם זה. בדור שלנו מקובל לחשוב שכולם מעט עצובים, לא שבעי רצון, שקצת דיכאון זה נורמלי. אם נקבל שינויים גדולים מבלי להתמודד איתם באמת, הדבר עלול להתפרק. עד הרגע שבו אתה מבין “אוי אלוהים, אני ממש גרוע בהתמודדות עם שינויים” אומר הארווי, “אתה כנראה במצב גרוע כל כך שיהיה הרבה יותר קשה להתאושש”. השינוי מעורר תגובת מתח מושרשת שקשה להלחם בה, אך ניתן לעבוד איתה. הנה 5 דרכים להתמודד עם שינויים:

 

1 – זהה במה אתה יכול לשלוט, ובמה לא

יש שינויים ברמת המיקרו ושינויים ברמת המאקרו, כדי שתרגיש טוב יותר זהה האם מדובר בשינויים שאתה לא יכול לשלוט בהם, כמו למשל התרסקות כלכלית גלובלית, או אולי מדובר דווקא במשהו שיש לך מה לעשות לגביו? שאל את עצמך על מה אני יכול לקחת אחריות. עצם זה שאתה חושב על כך במודע, אומר הארווי, ישפר את המצב.

 

 

2 – פנה זמן לטפל בעצמך

“להרבה שינויים יהיו השפעה שלילית” אומר הארווי, לכן פנו לכם “זמן אהבה עצמית”. העריכו את עצמכם. אם למשל עברתם לארץ או לעיר חדשה, ייתכן שתמצאו תקופות שבהן אתם מרגישים במצב רוח ירוד. אך במקום לקבור ולדחוף את ההרגשה הזו, הקדישו לעצמכם זמן לעשות דברים שאתם אוהבים. “חשבו לעצמכם, אני יודע שתחושה מבאסת הולכת להכות אותי בימים הקרובים. אוודא שבלו”ז שלי אקבע לראות סרט מחר בלילה, וגם ללכת לאירוע שבו תפגוש אנשים חדשים.” אומר הארווי, “בדרך זו לא תתעלם מהרגשות הרעים, אך תיתן לעצמך זמן להסתגל על ידי עשיית דברים חיוביים.”

 

להתמודד עם שינויים בחו"ל

אם עברתם למדינה חדשה נצלו את הזמן כדי לטפל גם בעצמכם עם כוס קפה או סרט טוב

 

3 – עבוד על דפוס המחשבה שלך

לפי הארווי, עוזר לרשום את דפוס המחשבה שלך מתחילתו ועד סופו, החל מהשינוי שחל ועד לתוצאה הסופית,  בדגש על איך זה גרם לך להרגיש. תמיד יש חלק אחד בדפוס שהוא לא נכון. ודא שכל פעם שהמחשבה הזאת נכנסת לראש שלך, אתה מודע לחלק השבור בשרשרת, ומחליף אותו עם גרסה חיובית של מחשבה זו. פעולה זו של חשיבה תשתלב בדרך המחשבה הרגילה שלך, למה אתה מגיב בדרך שבה אתה רוצה לשנות? ואיך כנראה ש-9 מתוך 10 פעולות שלך מתבצעות באופן לא רציונאלי.

 

4 – תהיה נוכח ברגע

אתה לא יכול לשלוט במה שקרה בעבר, ורוב הזמן אין לך שליטה על מה יקרה בעתיד, אך מה שאתה יכול לשלוט עליו הוא איך אתה מרגיש עכשיו, ואיך תגיב. אתה צריך לקחת בחשבון איך הפעולות שלך היום יגרמו לך להרגיש. תהיה נוכח בהווה אך שים חלק מהפוקוס גם על האושר הארוך טווח.

 

5 – זהה מה חשוב לך

לבסוף, אתה צריך לזהות מהו הדבר שהכי חשוב לך. “אנשים לא מבלים מספיק זמן בלנסות להכיר את עצמם ומה חשוב להם באמת” אומר הארווי, ואתה תהיה טוב יותר בהתמודדות עם השינוי אם תעבוד על עצמך. למשל, אם אתה יודע שלהיות בסביבה עם הרבה אנשים חדשים היא סיטואציה קשה לך, יש דרכים להתמודד עם זה. בדרך כלל יש מרכיב של שינוי שמטריד אותך, ברגע שתזהה אותו ותשבור את השינויים, תוכל להתמודד איתם.

 

מקור – Business Insider

 

אולי יעניין אותך גם?

X
זירת ההשוואות חיסכו עכשיו >