עובדים שכירים – אלה הפיצויים שאתם יכולים לקבל

רחל ברגר5 דקות קריאה
מה הם הפיצויים שמגיעים לכם ולמה?
שתף:

מדינת ישראל השתנתה מאד בכל הנוגע לזכויות עובדים. עד לפני כ-50 שנה, כל בעל מפעל היה 'מלך', העובדים רק אמרו 'תודה' וזכויות העובדים? ובכן, היו הרבה פחות חוקים הנוגעים לזכויות העובדים החקוקים בחוק.

 

גם זכויות העובדים שהיו, דוברו גבוהה בשם הסוציאליזם, אך בפועל, ב'שטח', היו נתונות למרמס לא פעם, כשהעובדים לא יודעים עליהן או לא מעיזים לעמוד על זכויותיהם, מחשש שיאונה להם. אלא שעם השנים, עם התקדמות החוקה במדינת ישראל, נחקקו חוקים נוספים רבים עבור זכויות עובדים. כמו כן, התקשורת, הגלובליזציה והמדיה העניקו לנו ידע רב ומודעות בתחום, כך שגם מדינת ישראל, התרגלה אט אט לראות יותר זכויות עובדים, יותר מעסיקים העומדים בחוקי זכויות העובדים, ויותר עובדים המקבלים את המגיע להם. אבל, יש עדיין לא מעט כאלה שלא. לא מעט עובדים חושקים שפתים: אם אלו עובדי עבודות מזדמנות, עובדי קבלן, בני נוער ואפילו אם כשכירים. עובדים אלו לא מרוויחים את שכרם בכבוד כחוק. יתכן שהם חוששים על מקום העבודה שלהם, או שהם אינם מודעים לזכויות שלהם, בעוד המעסיק מנצל את חוסר הידיעה או חוסר התעוזה, לרעה.

 

פיצויים – הכלים להרתעה נגד פגיעה בזכויות עובדים

בדיוק למקרים הללו, קיימים תשלומי פיצויים לעובד בחוק, המשמשים למעשה, הרתעה למעסיק. מסתבר, שגם אם המעסיק הצליח להתחמק מהעסקת עובד כחוק, הרי שלא רק שבבוא היום לא רק שהוא ישלים את השכר המגיע לעובד, אלא הוא אף יידרש לשלם פיצויים לעובד על עצם אי שמירת זכויות העובד. לצורך אכיפת חוקי העובדים הוקמה מערכת משפטית נפרדת ובית דין נפרד עבור זכויות העובדים: "בית הדין לעבודה".

 

פיצויים עקב הטרדה ועוגמת נפש – אחד הכלים האפקטיביים לשמירה על זכויות העובדים בסביבת עבודה ראויה וביחס מכבד, מעבר לזכויות השכר, הוא האפשרות לפיצויים עבור עוגמת נפש. על כל יחס שאינו ראוי בעבודה תוכלו לקבל פיצויים עבור עוגמת נפש, בהתאם לפסיקת השופט. (ואכן,לצערנו יש מקומות עבודה עם תנאי עבודה לא ראויים כמו: אי מתן אפשרות להפסקה או יציאה לצרכים, הטחת קללות, הפרת הסכמים, לחץ נפשי ועוד) כמובן שסעיף זה, מעצם טבעו, יוכרע על פי פסיקה משפטית.

 

פיצויים על הלנת שכר – על כל תשלום שכר, על כל רכיביו הקבועים בחוק, שלא שולם, המעסיק יידרש לשלם פיצויים על עצם העיכוב במתן שכר. גובה הפיצויים יהיה עד כ10% מהסכום שלא שולם, עבור כל שבוע של הלנת כספי השכר, זאת, בנוסף להשלמת השכר הבסיסי כמובן. (בהמשך הכתבה, ראו תקציר על רכיבי ותוספות השכר הכלולים בחוק).

 

מה הם הפיצויים שמגיעים לכם?
בין אם אתם מחליטים להתפטר ובין אם לא – כדאי שתדעו מה הזכויות שמגיעות לכם

 

השלבים להשלמת השכר והפיצויים המגיעים לנו

1 – שלחו תכתובת מייל (ולא הודעת SMS, או הודעת ואצאפ), למנהל החשבונות בעבודה או לבעל העסק בו עבדתם או בו הנכם עובדים, עם העתק לכתובת המייל האישית שלכם. בתכתובת, פרטו את הזכויות המגיעות לכם בצורה ברורה אך נעימה ומכבדת, בבקשה לתשומת לב על הזכויות המגיעות לכם.

 

2 – באם עדיין לא קיבלתם את זכויותיכם למרות בקשתכם, שיקלו האם אתם מעוניינים לעזוב את מקום עבודתכם. אמנם על פי החוק אסור לפטר עובד לאחר שהוא עומד על זכויותיו, אך לא ברור אם תרצו להמשיך במקום עבודה כאשר היחס אליכם יהיה טעון. אם בחרתם להמשיך במקום העבודה, ולא לתבוע את המגיע, לכם, שמרו את כל תלושי שכר ואת תכתובת המייל. כך, ביום בו תעזבו את עבודתכם, תוכלו לתבוע את המגיע לכם בקלות, בתוספת פיצויים על הלנת שכר העלולים להגיע עד 10% מגובה המשכורת עבור כל שבוע של הלנת שכר. אם בחרתם להתפטר, זהו הזמן לדרוש את השלמת השכר המגיעה לכם, בתוספת פיצויים על הלנת השכר.

 

3 – לאחר שהחלטתם למצות את מלא זכויותיכם, תוכלו להיעזר בגופים שונים, למשל בהסתדרויות העובדים השונות. לכל הסתדרות עובדים קיים אגף המעניק סיוע משפטי, ללא תמורה כספית בדרך כלל, עבור מיצוי זכויות במקום העבודה; אגודת "שכר מצווה". עורכי דין הפועלים בהתנדבות; ארגוני סיוע לעובדים ; משרד התמ"ת. מנהל הסדרה ואכיפה, במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, רשאי לפעול באמצעות ענישה מנהלית או פלילית כגד מעסיקים הפוגעים בזכויות עובדים.

 

 

בדקו את הפיצויים המגיעים לכם

אז כאמור, בישראל קיימת מערכת חוקים לזכויות העובד. הזכויות הללו מחייבות את המעסיק שלכם בדיוק כפי שהוא מחויב לשלם מיסים וארנונה, והן אינן נתונות לשיקול דעתו, אם לקיימן או לא. במידה והוא מפר או מונע אותן, הוא מפר את החוק ויחויב בפיצויים לעובד, בדיוק כמו קנס על העלמת מס.

 

מה עם הפיצויים שלכם?
מומלץ לבדוק אם מגיעים לכם פיצויים

 

הודעה על זכויות העובד

ב2002, נחקק חוק האומר כי המעסיק חייב לתת לעובד הודעה בכתב המפרטת את תנאי העבודה תוך 30 יום מתחילת העבודה. אי קיום חוק זה, יכול להוות עילה לפיצויים לעובד.

 

שכר מינימוםהתשלום המינימלי שמעסיק חייב לשלם לעובד במדינת ישראל. אם המעסיק שלם פחות משכר המינימום, מכל סיבה שהיא, זוהי כבר עילה לתביעה כנגד הלנת שכר הגוררת פיצויים כמובן.

 

שעות נוספותלא פעם מעסיק דורש או מבקש לעבוד שעות נוספות בזמני עומס. כדאי שתדעו, שמגיע לכם תוספת שכר על כך שאתם עובדים שעות נוספות, מעבר לשכר השעתי, בהתאם לטבלת שעות נוספות.

 

הפיצויים על שעות נוספות
אם אתם עובדים שעות נוספות – מגיע לכם תשלום נוסף

 

דמי נסיעות: אמורים להיות משולמים בנוסף לשכר על ידי המעסיק.

 

חופשה שנתית: על חשבון המעסיק. הימים בהם אתם יוצאים לחופשה, יחשבו כימי עבודה לעניין שכר. כמה ימי חופשה אתם שואלים? תקבלו 12 ימי חופשה בשכר בשנה הראשונה לעבודה. ימי החופשה יעלו בהתאם לוותק העובד במקום עבודתו.

 

תשלום שכר עבור ימי חגעובד שעבד למעלה מ-3 חודשים זכאי לקבל תשלום מלא על ימי חג הקבועים בחוק. אז גם אם המעסיק סירב לשלם לכם עבור החג, דעו, לא רק שהשכר מגיע לכם, אתם עוד ראויים לקבל פיצויים על אי התשלום.

 

דמי מחלה: חלית? נפצעת ולא הגעת לעבודה? מגיע לך שכר בהתאם לטבלת תשלום ימי מחלה. אם המעסיק סירב לשלם לך על ימי המחלה אתה זכאי לפיצויים.

 

דמי הבראהדמי הבראה היא תוספת תשלום נחמדה המשולמת מידי שנה. צפה בטבלת חישוב דמי הבראה אותו מחויב המעסיק לשלם לעובד.

 

 

דמי פיצויים על פיטוריןבמקרה שפוטרתם על ידי המעסיק או במקרה שאתם עזבתם את העבודה בסיבות מסוימות, אתם זכאים לדמי פיצויים כקבוע בחוק. אם לא שילמו לכם אותם, יתכן ואתם זכאים בנוסף, לפיצויים על הלנת השכר.

 

הפרשות לפנסיהעל המעסיק להפריש עבורך לקרן פנסיה כמצוין בחוק. שוב, אם לא הפרישו עבורכם, יתכן ואתם זכאים בנוסף להשלמת ההפרשות, לפיצויים על הלנת השכר.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme