משכירים את הדירה ב- airbnb? אתם עלולים להיות חשופים לקנס

סיון קידר5 דקות קריאה
הפסיקה שמדאיגה בעלי דירות ב airbnb
שתף:

שירותי השכרת החדרים והדירות לטווח קצר של האתר Airbnb חוללו מהפיכה בתעשיית הנסיעות, וכבר הספיקו לתקוע יתד בארצנו הקטנטונת, ובעיקר בעיר תל אביב, המתאפיינת בתיירות גבוהה. השכרת הדירות לטווח קצר ללא ספק רווחית הן עבור השוכרים, שכן זהו תחליף זול למלון, והן עבור המשכירים, שנהנים מרווח כלכלי גבוה בהשוואה להשכרת הדירה לטווח ארוך. גם הרשויות המקומיות מעודדות את המיזם הכלכלי, שמעודד כניסת תיירות למחוזותיהם, ונראה שכולם יוצאים נשכרים.

 

 

השכרת דירות עם airbnb – למי זה מפריע?

בעלי נכסים רשאים לפרסם את נכסיהם להשכרה לטווח קצר באתרי כלכלה שיתופית כמו airbnb, אך מפסיקה שהתקבלה לאחרונה על ידי יעל ענתבי שרון, המפקחת על רישום מקרקעין במשרד המשפטים במחוז תל אביב, נראה שיש מי שנפגע מהמיזם.

 

בפסיקה נקבע, שהשכרת נכס בפלטפורמה שכזו עשויה להיחשב כהפרת תקנון הבית המשותף, אם ישנו, ואף פוגעת בערך הנכסים במבנה ובמתקניו המשותפים, ועל כן נאסרה השמשת הדירה למטרה זו. את הפסיקה קבעה ענתבי לאחר שהתקבלה תביעה מנציגות בית משותף כנגד אחד מבעלי הנכסים, המשכיר את דירתו לטווח קצר ברחוב חברון בתל אביב. הפסיקה אומנם  לא ניתנה באופן גורף לכל נכסי airbnb בעיר, אך ייתכן שהיא תהווה תקדים עבור פסיקות עתידיות בנושא זה.

 

airbnb והסיכונים הנלווים
מתכננים להשכיר דירה בתל אביב דרך airbnb? כדאי שתדעו מה הסיכון

 

דירה למגורים שהפכה הסבה לדירת נופש

בבניין הדירות המדובר 19 נכסים, וכולם נרשמו בפנקס הבתים המשותפים כ"בית משותף". כל בעלי הנכסים בבניין קבעו יחד תקנון, שנחתם על ידיהם בשנת 2015, ובין סעיפיו מצוין כי השימוש בדירות ייעשה למטרות מגורים בלבד". בדירה המדוברת מתגורר דייר, המבקר בדירה בתדירות נמוכה (בין נסיעותיו לצרפת, שם הוא מתגורר דרך קבע), ובהיעדרו, הוא משכיר את הדירה לדיירים זמניים. תלונותיהם של שכניו כללו גרימת נזק לציוד, למערכות ולמתקנים בבניין על ידי הדיירים המתחלפים בנכס, וטענותיהם נגעו לשימוש בדירה לצורכי אירוח ולא לצורכי מגורים.

 

על סמך טענות אלו קבעה ענתבי, שדירה למגורים היא דירה המשמשת למגורי קבע עבור הדייר ששהה בה למשך מספר חודשים רצופים. עוד קבעה, כי הדייר הנתבע לא יורשה להשכיר את הנכס לפרקי זמן קצרים, והוא חויב בשכר טרחה והוצאות של 8,500 ש"ח. בנוסף לאי הנוחות מהם סובלים השכנים, נקבע בפסיקתה של ענתבי, כי מתן שירות שכזה בבניין משותף עלול להוריד את ערך הנכסים הסמוכים, ואף לפגוע בהכנסותיהם של בעלי הנכסים בבניין.

 

 

היתרי הבנייה ותכניות הבנייה יכולים ליישב את הסוגיה

על פסיקתה של ענתבי הוסיפה עו"ד אפרת שרון, ראש מחלקת תכנון ובנייה במשרד עורכי הדין "פישר בכר חן וול אוריון ושות'", שהפסיקה רלוונטית עבור נכסים בהם נקבע באופן מפורש תקנון בית משותף, ובו הוגדרו צורכי הנכסים למגורים בלבד, וכי יש לבחון בפרטנות כל מקרה לגופו ולבחון את מידת הנזקים לנכסים ולבעליהם. עוד ציינה, כי יש לבחון את תכניות המתאר הרלוונטיות לנכסים ואת היתרי הבנייה, הקובעים את מטרת ייעודו והשימושים המותרים בו על פי חוק.

 

אז מה חשוב לבדוק לפני השכרת הנכס?

2 היבטים חשובים חייבים להיבדק לפני שמתקבלת ההחלטה להשכיר את הדירה בעת היעדרות ממנה: התכניות והגדרות השימוש בנכס, ותקנון הבית המשותף, אשר קביל בבית המשפט בתביעות מסוג זה. בכל מקרה, הסדרת נושא השכרת הדירה לטווח קצר הכרחית, כמו גם הגדרת "טווח קצר" על פי החוק, על מנת להגן על בעלי הדירות השכנות, משכיר הדירה והשוכרים.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme