האם המהלך של סלקום יגרור עליה במחירי הסלולר?

עומר גלעדי5 דקות קריאה
איך ישפיע המהלך של סלקום על השוק?
שתף:

שוק הסלולר בארץ הוא תחרותי מאוד, ובשנים האחרונות התרגלנו לכך שחברות חדשות המצטרפות למשחק מציעות חבילות שוברות שוק ודוחפות את רמת המחירים מטה. תופעה זו עדיין מתרחשת גם בימים אלה, כך למשל חברת we4G המציעה חבילת 40 ג'יגה ב-29 ש"ח לחודש בלבד ואף מגדילה לעשות ומתחייבת שהמחיר ישאר ללא שינוי למשך כל תקופת ההיקשרות. אלא שלמרות התחרות העזה בחברת סלקום מבצעים מהלך חריג ומכריזים על העלאת מחירי החבילות החל מהראשון לנובמבר 2018.

 

אם לשפוט לפי תגובת המשקיעים הרי שהמהלך מתקבל באהדה, מניית סלקום זינקה בכמעט 6% מיד אחר ההכרזה על העלאת התעריפים. מכיוון שקל מאוד להתנייד מחברה לחברה מעניין יהיה לראות אם המהלך אכן יאפשר לסלקום לשמור על רווחיות או שהוא יגרום לנטישת לקוחות עד שלא תהיה ברירה אלא להוריד שוב את המחירים. עוד מעניין לראות כיצד ישפיע המהלך של סלקום על חברות סלולר אחרות, והאם הוא מבשר על היפוך מגמה ותחילת תקופה של ייקור חבילות. לפניכם סקירת המהלך של סלקום להעלאת מחירים ומה צפויות להיות השלכותיו עלינו כצרכנים כמו גם על ספקיות שירותי הסלולר האחרות בשוק.

 

 

מה עושה סלקום?
התחרות בשוק הסלולר אגרסיבית ולמרות זאת בסלקום בוחרים לייקר את החבילות באופן משמעותי. לעליה במחיר נלווים צעדים נוספים, למשל החרגת שימוש באפלקציות הפופלאריות ביותר (כגון וויז, וואטסאטפ ופייסבוק) כך שימוש בהן לא ישפיע על ניצול נפח הגלישה.

 

העלאת מחירים במסווה של שינוי מודל התמחור הסלולרי

בסלקום לא ממהרים להודות שבשורה התחתונה המהלך המדובר מסתכם בייקור בגובה עשרה שקלים בחבילות הסלולר שהחברה מציעה ללקוחות חדשים וכבר מספקת ללקוחות קיימים. העלאת המחירים נעשית תחת הכותרת של "שינוי מודל התמחור הסלולרי" הכולל ביטול מחויבות לשנה והחרגת שימוש באפליקציות מרכזיות כך שיהיו חופשיות לשימוש ללא הגבלה (שימוש בהן לא ישפיע על ניצול נפח הגלישה הכלול בחבילה). אולם שתי הסוכריות הנ"ל אין בהן בכדי להמתיק את הגלולה המרה שלקוחות סלקום, ותיקים ומצטרפים חדשים כאחד, נאלצים לבלוע, עליה בת עשרה שקלים בממוצע במחיר החבילה. כך למשל חבילת הסלולר הפופולארית ביותר, הכוללת נפח גלישה חודשי של 30 ג'יגה, שיחות ומסרונים ללא הגבלה (שליחת הודעות MMS כרוכה בתשלום) ו – 50 דק' שיחה ללא חיוב למספר יעדים בחו"ל, עלתה עד כה 39.9 שקלים לחודש והחל מן הראשון לנובמבר תעלה 49.9 ש"ח. חשוב לציין שהעלאת המחירים בסלקום מסתכמת בחבילות הסלולר בלבד. מחירן של חבילות טריפל וקוואטרו, הכוללת תשתית אינטרנט וספק (מהירות גלישה 30 ג'יגה), סלקום TV, קו טלפון ביתי ושני קווים סלולריים, נותרים ללא שינוי.

 

 

לא רק מניית סלקום הגיבה בחיוב למהלך

נראה שהמשקיעים במניית סלקום מאמינים שמהלך העלאת המחירים ישא פרי, זאת ניתן ללמוד מכך שערכה של מניית החברה, הנסחרת בבורסה בתל אביב, זינק בכ-6% מיד לאחר ההכרזה הרשמית של סלקום על "שינוי מודל התמחור הסלולרי". מעניין לציין שמניית סלקום אינה היחידה בתחום הסלולר שהגיבה בחיוב להכרזה, כך למשל מניית פרטנר, שרשמה בשעות שלאחר ההכרזה של סלקום עליה בת כ-4.5%. מתגובת המשקיעים ניתן ללמוד שהדעה הרווחת היא שעליה בת 10 שקלים לחודש לא תניע לקוחות קיימים לעבור לחברת סלולר אחרת, עוד מאמינים המשקיעים שסלקום תצליח לבדל עצמה מן המתחרים ולהצדיק את המחיר הגבוה יחסית.

 

 

שינוי של עשרות אחוזים בחבילות הזולות

במבט ראשון העלייה במחירי חבילות הסלולר של סלקום נראית סבירה, בסך הכל מדובר בעשרה שקלים לחודש למנוי. אולם, כשבוחנים את המהלך מקרוב מגלים שבחבילות הזולות מדובר בעליה של כ-20% במחיר. שוק הסלולר הוא שוק של מחיר, התחרות עזה והניוד פשוט, מעניין יהיה לגלות עד כמה רגישים הלקוחות הקיימים של סלקום, במיוחד אלה בחבילות הזולות, להעלאת המחיר. כאחת משתי המפעילות הוותיקות ביותר, סלקום היא עדיין אחת הספקיות המובילות בתחום הסלולר, היא גם ביצעה כבר בעבר מהלכים שהובילו לשינויים מהותיים בשוק, כגון הכניסה לתחום הטלוויזיה הרב ערוצית, חתימה על הסכם עם חברת IBC לשימוש בכבלים אופטיים, נסיון לרכוש את גולן טלקום ועוד. לנו הצרכנים נותר רק לקוות שהמהלך של סלקום לא יגרור גל של עליות מחירים גם בתחום הסלולר, עליות שיצטרפו לאלה עליהן הכריזו לאחרונה חלק מחברות המזון ולעליית מחיר המים.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme