משפחות חד הוריות – אלו ההטבות שמגיעות לכם

איריס קליין5 דקות קריאה
משפחות חד הוריות - כל מה שצריך לדעת
שתף:

המושג משפחות חד הוריות נעשה יותר ויותר נפוץ במחוזותינו, לפעמים כי הסיטואציה אילצה אותנו ולעיתים מהחלטה ברורה להביא לעולם ילדים לבד. אז בואו נדבר גלויות ונפרוס את האמת על השולחן שדי יקר לחיות פה ולגדל ילדים, גם למשפחות עם שני הורים. יש שיטענו שגם בגולה, אבל אנחנו חיים כאן בישראל ולא פעם מתקשים לסגור את החודש כששכר הדירה מרקיע שחקים והכל הפך להיות נורא יקר.

 

המושג משפחות חד הוריות הוחלף כבר לפני כמה שנים למושג "הורה עצמאי" והמשמעות היא שהורה יחיד מגדל את ילדיו באופן עצמאי – אבא או אמא. משפחות אלו תהיינה זכאיות לקבל מגוון רחב של הטבות מגופים וגורמים רבים שיסייעו להם בהוצאות החודשיות וזאת בהתאם למצב הכלכלי שלהן ולפי מספר הנפשות של כל ילד שנמצא בחזקת ההורה. ההטבות תקפות לרוב עד לגיל 18, חלקן עד גיל 19.

 

משפחות חד הוריות - הגדרה
משפחות חד הוריות הן משפחות שבהן הורה עצמאי – אב או אם – שאחראי לגידול הילד לבדו

 

תדרשו את מה שמגיע לכם – עוד היום!

ההגדרה משפחות חד הוריות תתאים למקרים הללו: אימהות או אבות שנשארים עם ילדיהם לאחר הגירושין ומגדלים אותם לבד, גם במקרה של אלמנים/ות שנותרו לבדם עם הילדים או במקרה שהורה יחיד הביא לעולם ילד/ים לבד, ללא בן זוג או בת זוג. כל אלה יהיו רשאים לקבל מגוון של הטבות שיקלו על אורח החיים שטמון בלגדל ילדים בגפם. אין כמובן צורך להרגיש שמדובר בנדבה כזו או אחרת. הרי לא מחלקים במדינת ישראל הטבות סתם כך, וישנה סבירות גדולה שכל הורה שמגדל ילד בגפו יחוש עול כלכלי וכל סיוע מטרתו לעזור.

 

אז גם אנחנו החלטנו לסייע בעניין, ולספק לכם הטבה בדמות מידע –  קיבצנו עבורכם את מרבית הזכויות שמגיעות לכם – ההורים האמיצים, וזאת בתנאי שתבטיחו ללכת ולדרוש אותן!

 

 

שלל הטבות במיסים

גבר או אישה שמגדלים את ילדיהם בגפם, זכאיים לנקודות זיכוי אשר עשויות להשתנות בהתאם לכמות ולגיל הילדים. כמו כן, ההטבות במס למשפחה חד הורית תינתנה בנוסף לנקודות הזיכוי שניתנות בגין הילדים. לשם קבלת נקודות הזיכוי בתשלומי מס ההכנסה יהיה עליכם להצהיר על עצמכם כעל משפחה חד הורית גם במקום העבודה או לחילופין לפנות לפקיד השומה ולהוכיח את הסטטוס הזה באמצעות ספח מעודכן של ת.ז שמורה על היותכם הורים יחידים. כמו כן, יהיה צורך בלמלא טופס 106 ממקום העבודה בו אתם מועסקים בשנים הרלוונטיות ורישום במשרד האוכלוסין המעיד עליכם שאינכם נשואים, במידה ויש צורך יש צרפו גם הסכם גירושין שמעיד על היותכם משפחה חד הורית.

 

חשוב להצהיר במקום העבודה וברשויות המס על היותכם משפחה חד הורית שכן תוכלו ליהנות מהחזרי מס מדי שנה שעשויים להגיע לסכומים של אלפי שקלים. אם עד היום לא הצהרתם על כך שאתם עומדים בראש משפחה חד הורית, אתם רשאים לעשות זאת בפנייה לרשות המס ולהתחיל לקבל החזר בגין תשלומים שכבר שילמתם ולקבל נקודות זיכוי עתידיות.

 

אפשר לבצע חישוב נקודות זיכוי במס הכנסה בקישור הזה.  

 

משפחות חד הוריות זכאיות לימי מחלה נוספים

מה לעשות כשהילד חולה ורק אתם יכולים להישאר אתו? משפחות חד הוריות זכאיות לקבלת שמונה ימי מחלה בתוספת לשמונה ימי מחלה שמגיעים לכל הורה, משמע 16 ימי מחלה. במידה ומדובר בילד עם מוגבלות או נכות כלשהי, אזי יהיה זכאי ההורה לתוספת של 15 יום נוספים בשנה.

 

משפחות חד הוריות וימי מחלה
להורים יחידנים יש ימי מחלה נוספים, שכן האחריות לטיפול בילד כולה על ההורה

 

קצבה מביטוח לאומי

במידה ומדובר באם חד הורית שהתגרשה והבעל אינו עומד בתשלום דמי המזונות לפי חוק, תהיה האם זכאית לקבל קצבה מביטוח לאומי, כשגובה הקצבה מותנה בסכום כלל הכנסותיה של האישה. המושג "הטבה" אולי קצת פחות מדויק כאן, כיוון שמי שנחשבת זכאית לקבל את קצבת ביטוח לאומי, היא מי שתוכל להוכיח שהכנסותיה מועטות עד כדי שהיא חיה על פת לחם. אבל חשוב שתדעו שגם זה קיים.

 

הנחות בתשלום חשבון החשמל

לא פעם סכומי חשבונות החשמל יפתיעו אותנו כרעם ביום שמשי, מדובר בעיקר בחורף ביום שמשי או דווקא בקיץ הלוהט כשאנחנו מתחבאים במזגנים. משפחה חד הורית לשלושה ילדים ומעלה תהייה זכאית לקבל הנחה מחברת החשמל בחשבון החודשי שלה. מדובר במאות ₪ בודדים בממוצע של  200 ₪ הנחה, שאין ספק יכולים לחסוך לנו בתזרים החודשי.

 

 

הנחה בארנונה

משפחה חד הורית תהייה זכאית לקבל מהרשות המקומית הנחה על הארנונה שמגיע בדרך כלל ל- 20% הנחה. כל רשות מקומית תבקש מכם מסמכים שמורים על היותכם משפחה חד הורית, רשויות מקומיות כאלה ואחרות גם יתחשבו במידה ויש לכם הנחות בגין הבטחת הכנסה או בגין קצבה מביטוח לאומי וההנחה על הארנונה במצבים כאלה יכולה להגיע למעלה מ- 50 אחוז, כאמור זה לפי החלטה של הרשות הספציפית.

 

הנחות במוסדות הרשות

כמעט בכל רשות תוכלו לקבל כמשפחה חד הורית הנחות רבות במוסדות של הרשות, משמע, בחוגים לילדים, בקייטנות של הקיץ או בחגים, ברכישה של מנוי לבריכה המקומית ועוד מגוון של הטבות. כל רשות מקומית תפרסם באתר הבית שלה את מנעד ההטבות שהיא מעניקה למשפחות חד הוריות.

 

משפחות חד הוריות וחוגים
גם עם משכורת יחידה אפשר להתמודד עם חוגי הילדים בזכות הטבות המוצעות באזור המגורים שלכם

 

סיוע בדיור

משפחות חד הורית רשאיות לקבל עזרה בסיוע בשכר דירה ממשרד השיכון והבינוי. משפחה חד הורית תהייה זכאית לסיוע בשכר דירה במידה ואין היא מחזיקה בדירה. הסכום שיינתן מדי חודש יקבע על פי קריטריונים מטעם משרד השיכון. יהיה עליכם לגשת למשרד השיכון ולהוכיח כי אתם משפחה חד הורית ולהראות את ההכנסות שלכם. סכום ההטבה יכול להגיע למקסימום – 1170 ₪ בחודש. בנוסף, משפחות חד הוריות שהן מסתייעות זה מכבר בסיוע של משרד השיכון תהיינה זכאיות גם למשכנתא מוגדלת, על פי קריטריונים שיקבעו.

 

הבטחת והשלמת הכנסה

לפי הקריטריונים והתנאים תקבל משפחה חד הורית הבטחת הכנסה או השלמת הכנסה מדי חודש. אותה יקבע ביטוח לאומי.

 

הטבות במעונות, צהרון וקייטנות

משפחה חד הורית תוכל ליהנות מסבסוד של מעונות כמו, נעמת וויצו. סכום ההטבה ייקבע בהתאם לתלוש המשכורת וההכנסה. בנוסף, היא תהייה זכאית לקבל מימון של צהרון וקייטנות עבור הילדים.

 

עזרה בהכשרה מקצועית

רוצים ללמוד? אין בעיה, כל הורה במשפחה חד הורית שיהיה מעוניין בהכשרה מקצועית יקבל ממשרד התמ"ת הוצאות על שמרטפות או מטפלים בזמן שהוא לומד בקורס כזה או אחר. בנוסף, לשכת התעסוקה מספקת קורסים להכשרה מקצועית כשהעדיפות תינתן למשפחה חד הורית.  

 

קישור למשרד העבודה והרווחה בסיוע בקורסים ותעסוקה להורה עצמאי תמצאו כאן.

 

מענק לימודים

ואחרון חביב לקראת סיום – המוסד לביטוח לאומי מעניק מדי שנה סכום כסף שנקרא מענק לימודים, שמיועד לכל ילד במשפחה לקראת שנת הלימודים החדשה. המענק יועבר אוטומטית לחשבון הבנק שלכם במהלך חודש אוגוסט, מדובר בסכום של – 1006 ₪ לכל ילד במשפחה חד הורית והוא מיועד לספרי לימוד, תיקים ושכר לימוד. על מנת להיות זכאים לקבלת המענק יש עליכם להצהיר ברשות האוכלוסין על היותכם גרושים או הורים עצמאיים וכו' בצירוף מסמכים מעידים על כך.

 

משפחות חד הוריות ולימודים
משפחות חד הוריות זכאיות לסיוע גם בכל הקשור ללימודי הילדים

 

נסכם

ניתן לראות שיש לא מעט הטבות שכדאי לנצל אותן והן בהחלט יכולות להקל ולסייע למשפחה חד הורית שנמצאות לא פעם במצב של מחנק כלכלי בכל הוצאות השוטפות של הבית והילדים. מומלץ עוד להיות ערניים בכל מקום שאליו תיגשו לקבל שירות, ברכישת מנוי לתיאטרון, מוזיאונים, בתערוכות, במופעים, בהצגות, מנוי לסינמטק וכו', ולוודא אם אולי מגיעה לכם הנחה בגין היותכם משפחה חד הורית, אם תנצלו את כל אלא תופתעו לגלות שגובה ההטבות יחד עשויים להגיע לסכום משמעותי מאוד שתחסכו מדי חודש.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme