סופר קלאסיקו בלי מסי ורונאלדו: מי מנצחת בפן העסקי?

יובל פוגל5 דקות קריאה
בלי מסי או רונאלדו - המשמעות של סופר קלאסיקו נטול זוהר
שתף:

לפני כשבוע וחצי הסתיים עוד סופר קלאסיקו בין ברצלונה לבין ריאל מדריד, והפעם הייתה זו תבוסה צורמת של האחרונה (5-1). לצד התוצאה הלא כל כך מיוחדת בעשור כוכבי העל צ'אבי, אינייסטה ומסי, היה משהו מיוחד במינו: לראשונה זה כעשור התקיים הקלאסיקו ללא השתתפות מסי ורונאלדו. כיצד השפיע חסרונם על רמת העניין במשחק? מה הופך את המפגש בין המועדונים לטעון כל כך? ומיהי המנצחת הגדולה בפן העסקי, המסחרי והשיווקי?

 

סופר קלאסיקו בלי רונאלדו
כריסטיאנו רונאלדו לא היה שם הפעם

 

הקרב שזור ההיסטוריה בין ברצלונה לבין ריאל מדריד

ברצלונה וריאל מדריד הם שני המועדונים הגדולים בהיסטוריה של הליגה הספרדית, והם נאבקים זה בזה על פירות עץ התארים משך עשרות שנים. זאת ועוד, הקרב שזור בהיסטוריית מלחמת האזרחים אשר פרצה בספרד בין הלאומנים הפשיסטים מקסטיליה לבין הרפובליקנים האנרכיסטים מקטאלוניה. מדובר במלחמה הנחשבת לאכזרית ביותר באירופה שבין שתי מלחמות העולם, ולראיה נהרגו בה כמיליון בני אדם (כולל הוצאות להורג מצד שני הצדדים). המלחמה הסתיימה בשנת 1939 לאחר שכוחותיו של פרנקו כבשו את קטאלוניה, ומאז ועד מותו ב-1975 השליט פרנקו דיקטטורה פשיסטית ושמרנית שהובילה לקיפאון חברתי, כלכלי, ולשסע חברתי עמוק בספרד. אין ספק, כי המפגש בין מועדוני הענק טעון היסטורית עד עצם היום הזה ומהווה הרבה יותר ממשחק כדורגל, מלהיב ככל שיהיה.

 

 

המשמעות של עידן בו סופר קלאסיקו מתקיים ללא מסי ורונאלדו

במטרה לאמוד את רמת העניין המתעוררת עם כל סופר קלאסיקו ברחבי העולם, די להביט באחוזי הרייטינג: עפ"י נתוני האתר "WorldSoccerTalk",  נצפתה בארה"ב ירידה של כ-35% ביחס למפגש שנערך בדצמבר 2017, וזאת למרות היערכותו באותו טווח שעות (עובדה המנטרלת השפעה חיצונית בעלת כוח השפעה רב). סביר להניח, כי במדינות נוספות הייתה ירידה דומה באחוזי הרייטינג, וקשה שלא לקשר זאת לעובדת היעדרותם של שני כוכבי העל. דומה, כי בעשור האחרון זכינו לראות היסטוריה בסימן יריבות מקצועית גועשת, אשר הובילה את המפגש להיות מסקרן במיוחד. ראוי להוסיף, כי עד לשנת 2015 מכרו המועדונים בעצמם את זכויות השידור, דבר אשר הכניס עשרות מיליוני יורו ישירות לקופותיהם.

 

תבוסת מדריד הייתה "הקש ששבר את גב הגמל", ומה עם הגב של הנשיא פלורנטינו פרס?

זה ריחף באוויר, ורבים דיברו וסברו אודות פיטוריו הצפויים של מאמן ריאל מדריד במקרה של הפסד. לעומת זאת, בליבו של המנג'ר לופטגי ריחפה תקווה לניצחון עקב העובדה שברצלונה לא ניצחה את מדריד ללא מסי מאז שנת 2004. אך לכוכב האורוגוואי לואיס סוארז היו תוכניות אחרות, ושלושער שכבש לרשת מדריד הוביל את ברצלונה לקונצרט כדורגל ואת לופטגי לחיפוש דרכים אחרות להנעמת זמנו הפנוי. ואיך זה קשור לגב הכלכלי של נשיא ריאל מדריד פלורנטינו פרס? כיוון שהיה למנג'ר חוזה במדריד עד לשנת 2021, זכאי הוא לפיצויי פיטורין של לא פחות מ-20 מיליון דולר וחצי. בהתחשב בכך שאימן רק ארבעה חודשים וחצי, ומבלי לקחת בחשבון את מרכיב השכר, עשה לופטגי עסקה משתלמת על חשבון הגב הכלכלי האיתן של נשיא מדריד.

 

סופר קלאסיקו ומיליוני דולרים
פיצויי פיטורין של לא פחות מ-20 מיליון דולר וחצי – פרס

 

ומי המנצחת בפן העסקי, המסחרי והשיווקי?

התשובה היא חד משמעית: ריאל מדריד. שלוש זכיותיה הרצופות בצ'מפיונס ליג הובילו להגדלת ההכנסות ממכירת כרטיסים ביום המשחק, לעלייה של כ-195% בהכנסות ממכירת חולצות ולקבלת מענקי זכייה בגובה מיליוני יורו. זאת ועוד, עפ"י דיווח של המארקה הספרדי, הביקוש לחולצות של מדריד גבוה בכ-49.8% מזה של יריבתה הקטאלונית. האמת היא, שנתון זה קצת מפתיע בהתחשב בכך שעזיבתו של הפורטוגלי את מדריד הובילה להפחתה של כ-88.3% בהכנסותיה ממכירת חולצות. יחד עם זאת, הוא מצביע בבירור על הפערים בין המועדונים בכל הנוגע לפן המסחרי והשיווקי.

 

 

ומה עם ההכנסות מפרסום ושורת הרווח הנקי של השתיים?

בשנת 2013 הכנסות ריאל מדריד מפרסום עמדו על סכום של כ-240 מיליון דולר, ובשנת 2017 הגיעו לסכום של כ-342 מיליון דולר. בהיבט זה הייתה ברצלונה קרובה אליה מאוד, וסיכמה את אותה השנה עם הכנסות של כ-336 מיליון דולר. מבחינת שורת הרווח הסופי, סיימה הקבוצה הקטאלונית את העונה שעברה עם רווח נקי של כ-15 מיליון דולר (שיעור רווח נקי של כ-14.2%), ואילו הקבוצה ממדריד סיימה ברווח נקי של כ-35 מיליון דולר (שיעור רווח נקי של כ-39.2%). במילים אחרות, בכל הנוגע להיבט העסקי, לברצלונה יש עוד הרבה מה ללמוד מריאל, או לחילופין, עליה לזכות מספר פעמים ברציפות בצ'מפיונס ליג. עד אז, ריאל מדריד היא המנצחת הגדולה בכל הקשור להיבט העסקי.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme