אנחנו נוטים לחשוב על הזמן שלנו במונחים של שעות, ימים, שבועות, חודשים ושנים. פרקי זמן קצרים יותר נתפסים כמקטעי זמן ללא חשיבות או ערך, ובדרך כלל נחפש דרכים “לשרוף” אותם בדרכים לא יעילות כמו גלישה חסרת תכלית ברשת החברתית או זיפזופ בערוצי הטלוויזיה למשל. לעתים קרובות במהלך היממה אנו מניחים לשרידי זמן קצרים של מספר דקות לחמוק מאיתנו מבלי לנצלם להשגת מטרה כלשהי. מצד שני, שימוש נכון במרווחי הזמן האלו יסייע לנו בדרכים רבות להיות פרודוקטיביים יותר, לשפר ביצועים במגוון מישורים ולהפוך את החיים לטובים יותר. בקיצור, אם המטרה שלכם היא להיות יעילים יותר – הנה כמה טיפים חשובים.

 

להיות יעילים עם כלל ה-50/10

מקטעי זמן קצרים תופסים אותנו באופן רנדומלי לאורך היממה. זה יכול לקרות בהמתנה בקופת החולים, בנסיעה עירונית באוטובוס, בעת איסוף הילדים מבית הספר ועוד. תזמון הפסקות שאורכן 10 דקות בלבד הוא הסוד שיכול לשנות את חייכם לטובה וגם לשפר את היעילות שלכם. לשם כך היעזרו בחוק ה- 50/10, על פיו תגדירו פעילות ל-50 דקות, בהן תהיו ממוקדים לחלוטין ותשומת הלב שלכם תהיה נתונה לפעילות זו באופן מלא ללא הפרעות מהנייד, מהרשתות החברתיות או מהסביבה. בתום 50 הדקות הללו הקדישו 10 דקות מלאות להפסקה, להטענת אנרגיות ולפעילות שתאפשר לכם לחזור שוב להתמקד באופן מלא בתום ההפסקה לאורך 50 דקות נוספות.

 

לשפר את היעילות עם מנוחה

אל תעבדו 60 דקות – פנו 10 מתוכן למנוחה קצרה

 

מטעינים מנועים

במהלך ההפסקה הקצרה תוכלו לבצע מגוון פעילויות, שמטרתן למלא את המצבורים ולחדש אנרגיות לקראת הפעילות הבאה. למעשה תוכלו לבחור לבצע כל דבר שעומד בפרק הזמן שהקצבתם (10 דקות), אך נמצא שהפעולות הבאות יהפכו אתכם לפרודוקטיביים במיוחד:

 

 

תרגול הכרת תודה

הוכח מדעית, שהכרת תודה מועילה לבריאות הגופנית והפסיכולוגית של האדם. כשאתם מזכירים לעצמכם את כל הדברים עליהם אתם מכירים תודה בחייכם, אתם נותנים לעצמכם דחיפה רגשית ומנטלית עצומה, שמחדשת בכם את האנרגיות ומעניקה לכם חיות ושמחה. בחנו כל אספקט בחייכם, והכירו תודה על הדברים הגדולים והקטנים. הפעולה הזו תסייע לכם לראות בכל פעם מחדש כמה דברים טובים וחיוביים נוכחים בחייכם ותמלא את לבכם באושר גדול ובחשיבה חיובית ותחוו תחושת שחרור. בתום הפעולה נשמו עמוק ובחנו כיצד השתנה מצב הרוח שלכם וכיצד התאווררה מחשבתכם. אל תופתעו לגלות שהפעולה הזו תחזק את ההערכה העצמית שלכם, החוסן הנפשי ויכולת ההתמודדות שלכם עם מצבי מתח. אנשים שנוהגים להכיר תודה מעידים על תחושת אושר מתמשכת, הם מתאפיינים בפחות תוקפנות ומראים יותר רגישות ואמפתיה כלפי הזולת.

 

לשפר את היעילות ולהודות

אל תשכחו להודות מפעם לפעם על מה שיש לכם

 

למדו מילה חדשה

בבית הספר התיכון אנו מצוידים באוצר מילים עשיר, ורוכשים במסגרת הלמידה מיומנויות שפה נרחבות ללא הרף. כאנשים בוגרים, אוצר המילים שלנו לא ממש מתרחב, פרט לטרמינולוגיה מקצועית בה אנו עוסקים, וכישורי השפה שלנו אינם מתפתחים וגדלים. אוצר מילים רחב מאפשר לנו יכולת ביטוי רהוטה, מדויקת ואפילו מרשימה בעיני הזולת, מעניק לנו הבנה רחבה והערכה גדולה לשפה ומאפשר לנו לבחור באופן מדויק ונכון יותר את המילים שלנו להבעת רעיונות ותיאור מצבים. כשכלי התקשורת המרכזי שלנו כבני אדם הוא השפה, אין זה מפתיע, שהוא גם הכלי שלנו להצלחה. הגדלת כישורי השפה באמצעות למידה והרחבת אוצר המילים מגרות את מערכת התגמולים במוחנו. המערכת הזו, בתורה, מעניקה לנו תחושת הנאה וסיפוק, וכך למעשה לימוד מילים חדשות יכול לשפר את ביצועינו ולהסב לנו הנאה בו זמנית.

 

להפוך לקורא מהיר

רבים מאיתנו מקדישים זמן רב לקריאת דוחו”ת, דוא”ל או סריקת מצגות ואף צורכים תוכן רב ברשתות בצורת מאמרים או כתבות. ידוע שהקריאה חשובה לרכישת ידע, וכאנו מבלים חלק ניכר מהיום בקריאה, ראוי שנמצא דרך לייעל את השיטה. נמצא שהקורא הממוצע קורא בין 200-250 מילים לדקה, בערך 2 דקות לכל דף, כך שספר בן 100 עמודים מצריך מאיתנו 3 שעות קריאה. עכשיו דמיינו שאתם משלימים קריאת ספר בשליש מהזמן או מהר יותר. כל שנדרש מכם לשם כך הם 10 דקות תרגול של קריאה מידי יום, ואתם בדרך הנכונה. כעת חשבו כמה זמן זה יכול לחסוך לכם בעתיד.

 

לשפר את היעילות ולקרוא מהר

תקראו יותר, ותגלו שאתם קוראים מהר יותר – דרך טובה לשפר את היעילות

 

תפסו תנומה

במקום לשתות עוד כוס קפה או לנשנש עוד חטיף אנרגיה עתיר פחמימות, נסו תנומה קצרה בת 10 דקות לרענון וחידוש אנרגיות. מצאו פינה שקטה, כוונו את השעון ותנו לעיניים מנוחה. בדרך כלל תנומות ארוכות יותירו אתכם מטושטשים ויצריכו זמן יקיצה ארוך יותר, אך תנומה של 10 דקות תשפר את תחושתכם, תרענן אתכם ואפילו לא תפגע בשנת הלילה.

 

 

רכשו שפה חדשה

תמיד רציתם ללמוד ספרדית? רוצים לשפר את האנגלית שלכם? קחו 10 דקות ללימוד שפה. עם מעט חריצות והתמדה תצליחו לשפר את מיומנויות השפה שלכם ותוך מספר חודשים לשלוט בשפה חדשה ממש על הדרך.

 

הפסקת קפה

תהליכי חברות נמצאו קשורים ליכולת לשפר את היעילות אצל עובדים, והפסקת קפה קצרה עם עמית לעבודה גם תתרום למצבכם החברתי בארגון וגם תועיל לכם קוגניטיבית. מחקרים מצאו ששיחות חולין קלילות ונעימות עשויות להקל עלינו בפתירת בעיות, ונחקרים שנהגו לנהל במהלך יום העבודה שיחות קצרות נטולות אגרסיה או תחרותיות, הגבירו את ביצועיהם במשימות קוגניטיביות.

 

לשפר את היעילות עם קפה

יותר מכל דבר אחר, הפסקות קפה במשרד הן טובות לקשרים החברתיים שלכם

 

צאו לאוויר הפתוח

הפסקה קצרה למתיחת שרירים וחילוץ עצמות תוך שאיפת אוויר נקי משפרים את תפקודי המוח, מזרימים חמצן לכל התאים בגוף ומחדשים את האנרגיה. הליכה קלה באמצע יום עבודה משפרת את הבריאות, מקלה על תחושות מתח ומשפרת את בריאות הלב. ליציאה לאוויר הפתוח יתרונות נוספים, ביניהם ספיגת ויטמין D מאור השמש, היעילה לבריאות העצמות, ועבור אלו שעובדים מול המחשב, יציאה לאוויר הפתוח עשויה למנוע בעיות בראייה, מאחר והיא מעודדת את הראייה לרחוק, להבדיל מהמסך, הדורש ראייה ממוקדת למרחק קצר.

 

דמיון מודרך

בתום יום העבודה הקדישו 10 דקות להגדרת יום העבודה הבא. הגדירו את המטלות שתבצעו, בנו סדר יום וסדר עדיפויות וקבעו לעצמכם לוח זמנים לביצוע כל המטלות ולהפסקות. כך המוח יארגן את כל המידע ויוכל להתכונן לקראת מה שצפוי לו מחר, ותוכלו להיות יעילים יותר. הקדישו דקה נוספת לסידור וארגון עמדת העבודה שלכם ובכך תשיגו יתרון של 10 דקות ליום המחרת.

 

כתבו ביומן

לפני השינה כתבו ביומן דיווח על ההספק היומי שלכם. תוכלו לציין הצלחות, קשיים וניצחונות קטנים, תובנות והחלטות לקראת יום חדש. היומן ישמש לכם לכלי להתבוננות עצמית ויסייע לכם להשתפר ולהתייעל. סיימו בכתיבת תקוותיכם ליום המחרת וודאו שאתם חותמים באווירה אופטימית וחיובית.

 

אולי יעניין אותך גם?

X
זירת ההשוואות חיסכו עכשיו >