קצבת זקנה – הקריטריונים הדרושים וכמה אתם צפויים לקבל?

איריס קליין5 דקות קריאה
כל מה שחשוב לדעת על קצבת זקנה ביטוח לאומי
שתף:

אתם מעל גיל 60. אתם חיים בגפכם או יחד עם בן הזוג, חשוב שתכירו בכל הזכויות שמגיעות לכם לרבות קצבת זקנה. קצבת זקנה היא קצבה שמועברת על ידי המוסד לביטוח לאומי לכל תושב/ת ישראלי שהגיע לגיל פרישה וזאת על מנת להבטיח לו הכנסה חודשית מינימלית שהיא קבועה לעת זקנה. קצבת זקנה נחשבת למקור תשלום בסיסי עבור כל קשיש בישראל. במאמר לפניכם נפרט על פי אילו קריטריונים מחושבת קצבה זו, מה גובה הקצבה ומה צריך לעשות על מנת להתחיל לקבל אותה.  

 

 

הקריטריונים לקבל קצבת זקנה

  1. גיל פרישה – כל אחד שהגיע לגיל פרישה – גבר גיל 67 ואישה 64, זכאים להתחיל לקבל את קצבת הזקנה.
  2. קצבה תלוית הכנסות – כל אחד שגובה ההכנסות שלו מהעבודה לא גבוה מתקרת ההכנסה שקבועה בחוק- 3969 ₪ או עבור זוג מבוגר שמתפרנס יחד ומגיע לסכום של – 5290 ₪, יהיה רשאי לבקש קצבת זקנה בגיל הפרישה.
  3. קצבה שאין לה תלות בהכנסות – גבר מעל גיל 70 או אישה מעל גיל 65, יהיו אוטומטית זכאים לקבל קצבת זקנה, ללא קשר לגובה ההכנסה שלהם.
  4. תקופת הכשרה – מי שסיים 60 חודשי תשלום עבור המוסד לביטוח לאומי. כלומר, 5 שנים ברציפות לאורך כל העשר שנים האחרונות, או 144 חודשים ששולמו לביטוח לאומי, כלומר תקופה של 12 שנים, לא בהכרח ברצף, אלא בכל תקופת זמן אחרת. או מי שהשלים 60 חודשי תשלום עבור המוסד לביטוח לאומי בתנאי שכמות החודשים בהם שילם לא יורד מכמות החודשים שבהם לא בוצע תשלום.  
  5. תשלומי ביטוח לאומי לפי חוק. סעיף זה לא יהיה תקף לנשים אלמנות, עגונות או גרושות. בנוסף הוא לק תקף גם לאישה נשואה שבעלה לא מבוטח, נשים שעלו ארצה בגיל מאוחר מעל 55, עקרות בית או לאישה שמקבלת קצבת נכות.

 

קצבת זקנה - קריטריונים
לקבלת קצבת זקנה ודאו שאתם עומדים בקריטריונים

 

גובה קצבת הזקנה הבסיסית

גובה קצבת זקנה ביטוח לאומי לאדם תעמוד על 16% מהשכר הממוצע שקיים במשק. אך יחד עם זאת, לסכום זה יתווספו גם תשלומים שמושפעים מכל הסטטוס של מי שזכאי ועומד בקריטריונים של קבלת קצבת זקנה מביטוח לאומי.  

 

הגדלות קצבת זקנה

הגדלה לתלויים– תשלום כספי משולם עבור בן/בת הזוג של האדם שזכאי לקצבת זקנה מביטוח לאומי, במידה והם לא זכאים לקבלת קצבת זקנה ובעבור שני הילדים הראשונים מהילדים של האדם שזכאי לקצבה.

הגדלה לבן הזוג – תוספת זו תשולם לבעלה של אישה שמקבלת את הקצבה, בתנאי שהוא נשוי לה מינימום שנה ובנוסף שגילו מעל גיל 70 או מעל 50 – כשהוא עומד בכל מבחן ההכנסות.

הגדלה לבת הזוג – תוספת זו תשולם לאשתו של הגבר, שמקבל את הקצבה, זה בתנאי שהיא נשואה לו מעל שנה או שיש להם ילדים יחד, כמו כן, אם היא הגיעה לגיל 45 או לגיל שבו היא זכאית לקבל את הקצבה או שהיא עומדת במבחן של ההכנסות שפורט לעיל.

 

תוספות עבור ילדים או ותק

הגדלה עבור ילד – תוספת תשלום תשולם גם עבור ילדים של מי שזכאי לקצבה במידה ומלאו להם 18 או במידה והוא יותר מבוגר אך לא סיים לימודיו והוא משרת בצבא.

הגדלה בעבור ותק – תוספת תשלום תשולם בגובה 2% מתוך התשלום של הקצבה עבור כל שנה ששילם הזכאי ביטוח לאומי זה מעל לעשר שנים בגין תשלומי ביטוח לאומי.

הגדלה עבור דחייה של קצבה – במקרה והאדם שזכאי מסרב לקבל קצבה בגלל שהוא עדיין מתקיים מהכנסת עבודה, הוא יקבל את תוספת תשלום בין התקופות של גיל הפרישה לפי חוק ועד לגיל שבו אוטומטית מקבלים את קצבת הזקנה מביטוח לאומי.

 

הגדלת קצבת זקנה
ישנם מצבים בהם ניתן להגדיל קצבת זקנה ביטוח לאומי

 

גובה התוספת וחוק הבטחת הכנסה

בסיכום כולל כל שיעור ההגדלות והתוספות להלן יעמדו על -5% מקצבת הזקנה כל שנה. תוספת זו, שתוענק לזכאי, עשויה לעלות את הגובה של קצבת הזקנה לגובה של 50 אחוזים מהשכר הממוצע שקיים במשק. מבין כל מי שמקבל קצבת זקנה, שההכנסות שלהם מהעבודה נמוכות באופן יחסי ואין להם עוד הכנסה, אלה זכאים לתוספת שנקראת השלמת הכנסה. גובה הסכום של תוספת זו יקבע לפי חוק הבטחת הכנסה ויש לעמוד במנעד של תנאים שקבועים בחוק. על ידי תוספת זו גובה של הקצבה יעמוד על סף ההכנסה המינימלית.

 

 

סכומי קצבת הזקנה ביטוח לאומי

סכומי קצבת הזקנה החודשית שנקבעים לפי הקריטריונים של הזכאי או הזכאית נכון לשנת 2018:

לאדם יחיד/ה – 1,535 ₪

מעל גיל 80 – 1622 ₪

בני זוג-  2307 ₪

זוג מעל 80 -2394  ₪

יחיד/ה + ילד -2021 ₪

זוג + ילד -2793 ₪

יחיד/ה + 2 ילדים ומעלה  – 2507 ₪

זוג + 2 ילדים ומעלה  -3279 ₪

 

כיצד מגישים תביעה לקצבת זקנה?

כדי לקבל קצבת זקנה ביטוח לאומי, יש להגיש תביעה בטופס תביעת קצבת זקנה שנמצא בסניף של ביטוח לאומי הקרוב. מומלץ לעשות זאת כבר בסמוך ליום שבו מגיעים לגיל שמזכה אתכם בקצבה זו ולא יאוחר משנה ממועד זה. כל אחד שהגיש את התביעה לאחר שחלפה שנה ממועד זה, יהיה זכאי להחזר רטרואקטיבי עד לשנה אחורה לכל היותר מיום הגשת התביעה שלו.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme