ויתרתי על הייטק לטובת עסק פרטי מהבית – וזו הייתה ההחלטה הטובה ביותר שקיבלתי

שני ודאוקר5 דקות קריאה
החשיבות של ניהול זמן
שתף:

עבודה מהבית הייתה שמורה על לפני כמה שנים אך ורק לעובדים של חברות וארגונים מעולם ההיי טק. בימים ההם התחברות לעבודה מהמחשב הביתי הייתה בשורה דיגיטלית חדשה ומשמעותית. מאז זרמו הרבה נתונים באלקטרודות המידע ורשת האינטרנט זמינה ונוחה יותר. למעשה, יש בה שימוש כל כך נרחב גם בתחומים שמעולם לא חשבנו שנצטרך להתעסק בהם בשלט רחוק. כיום מאד נפוץ לחפש עבודה מהבית, עולם התעסוקה השתנה רבות בזכות זה, כמו גם העולם של בעלי העסקים העצמאיים שנפתחו בפניהם אפשרויות רבות שלא היו קיימות עד כה.

 

יחד עם כל מה שנראה כאוטופיה – יש לעבודה מהבית יתרונות וחסרונות, בדיוק כמו לכל תפקיד אחר במשק, ללא קשר לתחום העיסוק. מי שכבר הספיק לעבוד מהבית תקופת זמן בלתי מבוטלת יכול להעיד ואפילו לבצע השוואות בין מה שנותנת לו ולתפקיד העבודה מהבית אל מול העבודה הפרונטלית מהמשרד ולבטח יהיו לו או לה לא מעט תובנות באשר לדרך הנכונה להתנהל מכל הבחינות. הפעם בחרנו להתמקד בנושא של ניהול זמן נכון בעת העבודה מהבית. כותבת כתבה זו – כעצמאית שעובדת מהבית כמעט ארבע שנים מספקת את התובנות שאליהן הגיעה וממשיכה להגיע כל הזמן.

 

ניהול זמן בעבודה מהבית
ניהול זמן הוא אולי הנושא המשמעותי ביותר מבחינתי – ומבחינת כל עצמאי שעובד מהבית

 

החלום של העבודה מהבית

חלמתי שנים על עבודה מהבית. הייתי שכירה בחברת היי טק בפתח תקווה עם בוס ישיר מאד חביב וגמיש שאפשר את זה כשהנסיבות מוצדקות (ילד חולה בבית, איחור משמעותי מסיבה כלשהי). כשזה היה קורה פה ושם – נצרתי כל רגע. עם הזמן גיבשתי את ההחלטה לפתוח עסק עצמאי ופשוט להגשים לעצמי את החלום. מכיוון שהייתי לקראת לידת בתי השלישית – זה היה עיתוי טוב לבצע שינוי כה מהותי עבורי ועבור המשפחה.

 

אני בוס לעצמי. כן, זה נדוש ובנאלי להגיד אבל יש כאן שחרור כל כך גדול משעבוד לדיווח ולשרשרת ניהול שלמרות שזה קיטשי – זה כל כך נכון. בעקרון אני חופשיה לעשות ככל העולה על רוחי במסגרת הזמן שנתונה לי – החל מסיום פיזור הילדים למסגרות החינוך ועד איסוף שלהם בצהריים. בזמן הקצר הזה (הידעתם? זמן פנוי נגמר כל כך מהר ונדמה שלא הספקתם לעשות במהלכו שום דבר!) אני גם עובדת בעסק שלי וגם מנהלת את מטלות הבית והמשפחה.

 

 

ניהול זמן כשעובדים מהבית

מי שמתגורר במרכז הארץ לא בהכרח עובד ביישוב שבו הוא גר. כשמחשבים זמן "מת" שאין בו שום תפוקה – הנתון הזה יתנקז לכדי זמן הנסיעה לעבודה ומדובר כאן בזמנים לא הגיוניים יחסית למרחקי הנסיעה הקצרים. כך בבוקר בהלוך ובשעות אחר הצהריים או הערב בחזור. הזמן הזה הוא זמן אבוד מבחינת עבודה ולכן כשעובדים מהבית, לפחות הזמן הזה מתבטל לחלוטין. אם הגעתי עם הילדים לבית הספר ב-7:50 – כבר ב-8:00 אני יכולה להתחיל לעבוד. זה באמת מה שאני עושה.

 

כפי שמאפיין עסקים עצמאיים רבים של One man show כמו שלי – יש ימים עמוסים ויש ימים שקטים יותר. החוכמה האמיתית היא לארגן סדר עדיפויות או רשימת מטלות שמדורגת מהחשובות ביותר לפחות מהותיות ולהיצמד לרשימה זו. ברגע שמתפזרים קשה מאד לחזור אחורה. אפשר להתגמש אבל לא כדאי. ברגע שמתחיל היום מתחילה העבודה. אסור לי אף פעם לשכוח שאולי אין לי בוס אבל יש לי לקוחות ומולם אני מתנהלת באופן רשמי לגמרי, כולל דדליינים שלא מאפשרים גמישות.

 

ניהול זמן ומטלות הבית
כשמדברים על ניהול זמן כדאי לזכור שגם מטלות הבית זקוקות ליחס

 

איזון עדין בין עבודה לבין מטלות הבית

אז המשימות של העבודה מסודרות על פי דחיפות או חשיבות אבל כן, צריך גם לכבס, לקפל, לתלות, לרוקן את הכלים מהמדיח, להכין צהריים, לסדר פה ושם ובאופן כללי – לתחזק את הבית. איך עושים את כל אלה בלי לפגוע ביעילות העבודה? גם כאן התשובה טמונה בנושא של הכנת סדר עדיפות ובעיקר – על ויתורים. הרי לא כל יום צריך לבשל, לא כל יום צריך גם לכבס, גם לתלות וגם לקפל ואצלי – משפחה של חמש נפשות, אני לא מפעילה את המדיח מדי יום. אז כשמנסים להפחיד אותך על כך שלא יהיה לך זמן גם לעבוד וגם לטפל בבית חשוב לפרק את המטלות למשימות יומיומיות ולהעריך מה באמת צריך לעשות ומתי.

 

אני אישית מצאתי שאחרי שעה רצופה של עבודה מול המחשב אני חייבת הפסקה וריענון לראש ולמחשבה. בזמן הזה אני מבצעת מטלה אחת או שתיים של הבית, כתלות במה יש לעשות או כמה זמן הפסקה אני צריכה. במקרים רבים מאד אין באמת מה לעשות אז אני יורדת לסיבוב למטה, יושבת על ספסל, מדברת עם מישהו בטלפון או אפילו סתם יושבת על הספה בסלון. ההפסקות האלה חשובות כי בזכותן קו המחשבה נשאר מחודד ומרוכז ברגע שהן מסתיימות ואני חוזרת לעבוד ליד המחשב.

 

 

ארגון סביבת העבודה

אני אוהבת את שולחן העבודה שלי וריכזתי עליו וליד המחשב את כל מה שאני עשויה להזדקק לו במשך העבודה. כך אני לא קמה לחינם ואין לי הסחות דעת. המטען של הטלפון לידי, המחשב מחובר לחשמל, יש לי מקום לכוס מים או ספל קפה והשקעתי בבחירה של כיסא משרדי איכותי, אורתופדי וכזה שתומך בגוף שלי. ככה אני לא מתעייפת מהר מדי, נוח לי לשבת גם זמן ממושך וכשאני מרוכזת בעבודה שום דבר לא יכול להפריע לי.

 

ניהול זמן ופינת העבודה
נסו לארגן לעצמכם פינת עבודה נוחה עם כל מה שאתם צריכים, כולל כיסא עבודה נוח

 

הסוד: משמעת עצמית

בשורה התחתונה, מה שבאמת צריך כדי לעבוד מהבית בצורה יעילה, מושכלת וחכמה זה משמעת עצמית. מי שלא ניחן בתכונה הזאת – ויש אנשים שלא ניחנו בה – יהיה לו קשה מאד, אם לא בלתי אפשרי לחלוטין. אי אפשר להיות בבית בלי לעבוד (למרות שאני מודה שזה מאד מפתה) כי בסוף החודש כדאי שייכנס כסף לחשבון הבנק. אבל מי שיכול לעמוד בזה, יכול לשים את הסחות הדעת הפוטנציאליות בצד ולהתרכז במה שעליו לעשות – יכול להרוויח מכל העולמות בעבודה מהבית.

 

מה מרוויחים כשעובדים מהבית?

חוץ מהזמן שנחסך בזכות פעולות שלא צריך לבצע או מקומות שלא צריך לנסוע אליהם, אפשר לעשות עם הזמן הרבה דברים אחרים. אני למשל, אוהבת מאד ללוות את הכיתות של הילדים שלי לפעילויות מחוץ לבית הספר. כשצריך הורים מלווים – אני בדרך כלל הראשונה שקופצת. יש לי חברות נוספות שעובדות מהבית וכשאנחנו לא לחוצות בזמן – אנחנו שמחות להיפגש, לשבור שגרה ולהתאוורר. יתרון עצום של עבודה מהבית הוא שאין לי הכרח לרשום את הילדים לקייטנות בחגים או בחופשות. עם מאמץ קטן מצידי בעת חלוקת העבודה על פני הימים אנחנו יכולים לבלות וליהנות בחופשה וכמובן לצבור חוויות. את העבודה אשלים, במקרה הצורך, אחרי שהם ילכו לישון.

 

רוצה לעבוד מהבית? חשוב להשקיע בכך מחשבה רבה!

זה אולי נראה מושלם ונהדר אצל אחרים אבל חשוב לבחון היטב מה המשמעות האמתית של עבודה מהבית אצל כל אחד. שאלות שכדאי לך לשאול את עצמך: האם אני יכול להיות מרוכז כשאעבוד מהבית? האם אדע להקפיד על ביצוע מטלות על פי רשימה שהכנתי ואני יודע שיש לה חשיבות? האם נושאים שלא קשורים לעבודה עלולים להסיח את דעתי ולמשוך את כיוון המחשבה שלי?

 

רק כך אפשר להעריך האם עבודה מהבית תתאים לך ורק על בסיס תשובות לשאלות כמו אלה אפשר יהיה לקבל את ההחלטה.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme