לפני שאתם קובעים יעדים מופרכים ל-2019 כדאי שתקראו את הכתבה הזו

אביה פרי5 דקות קריאה
קובעים יעדים ושומרים על ריאליות
שתף:

רגע לפני שאנחנו קובעים יעדים וטומנים את עשרות המטרות שלנו לשנה החדשה בגרב של סנטה, או בחריץ גדול בכותל – אילו יעדים כדאי להציב? מה קורה בדרך כלל ליעדים שלנו משנים קודמות? כמה צעדים פשוטים לרגע הכי כיפי של השנה – חשבון נפש והצבת יעדים קדימה לשנה הבאה.

 

 

קובעים יעדים – אבל האם מגיעים אליהם?

ססטיסטיקה אמריקאית מראה ש-41 אחוזים מציבים לעצמם יעדים בכל שנה חדשה. קצת עומס על היקום, לא חושבים? ובכן, רק 8% מצליחים לעמוד בכל היעדים שלהם, ו42% מודים כי נכשלו בהבטחות שהבטיחו לעצמם. בגילאים צעירים יותר, כמו בעשור השני לחייכם, הסיכויים עומדים על 38% המגשימים את יעדיהם, זאת לעומת אחוזים נמוכים משמעותית בעשורים מבוגרים יותר.

 

קובעים יעדים ולא מגיעים אליהם
אנשים רבים קובעים יעדים – אבל לא מגיעים אליהם

 

טעויות נפוצות בסימון יעדים

יעדים מעורפלים ובלתי מדידים – אם אתם לא יודעים להגדיר לעצמכם בדיוק מה אתם רוצים, איך המוח שלכם אמור להבין? הגדירו לעצמכם יעדים פשוטים ומדויקים, שמכוונים בפעולות שהמוח יכול לקרוא את רצונכם. במקום "להכנס לכושר" הגדירו "לצאת לרוץ פעמיים בשבוע".

 

יעדים מפחידים – אל תגדירו פנטזיות, אלא צעדים קטנים. יעדים 'מפורקים' למשימות ברות ביצוע, אשר יובילו אתכם כמו מגדלור לעבר היעד. כך כישלון בדרך, שהוא חלק טבעי שלא ניתן להפריד מההצלחות, לא ירסק אתכם מהצוק אלא יקח אתכם צעד קטנטן אחד אחורה.

 

"שגר ושכח" – יעדים אשר נכתבו במוטיבציה גבוהה ככל שתהיה, עשויים להדחק הצידה בין משימות היום יום הדחופות. אם כבר החלטתם לבצע את העצירה החשובה ולכתוב לכם יעדים, הקפידו שלא ישארו במגירה. קבעו מראש אחת לכמה זמן אתם רוצים לבצע בקרה על עצמכם. למטיבי לכת: תלו את רשימת היעדים במקום בולט  בבית.

 

יעדים שליליים – השאירו פינה גם לעצמכם, אם רשימת היעדים שלכם תיראה כמו רשימת משימות קשה ומבאסת, אתם תמנעו מלגשת אליה. הרשימה היא בשבילכם, וחשוב שתכלול גם יעדים אישיים שהם רק עבורכם.

 

אז איך עושים את זה?

צרו לעצמכם את האווירה הנכונה. פנו לכם זמן נקי מעיסוקים עם עצמכם או אדם יקר ללבכם שהתקשורת עמו גלויה לחלוטין. הכניסו את עצמכם לאווירה עם כמה שאלות מנחות לפי העדפתכם; שאלו את עצמכם מה ההישגים שאתם הכי גאים בהם בשנים האחרונות? למי אתם גאים שעזרתם? על מה אתם מודים שיש לכם כבר עכשיו? הלך הרוח החיובי והכרת התודה יאפשרו לכם גישה נעימה אל המבט קדימה.

 

חוץ מזה, תשאלו את עצמכם איפה אתם רוצים להיות בשנים הקרובות, מה החלום שלכם ומה אתם ממש משתוקקים לעשות. דמיינו את הסיטואציה באופן מציאותי ככל הניתן, מי יקיף אתכם, איפה תהיו ומה תרגישו.

 

קובעים יעדים ובודקים אותם
לפני שאתם קובעים יעדים חדשים נסו לבדוק מה כבר השגתם – ולאן עוד תרצו להגיע

 

התייחסו לעתיד שלכם כמו אל תכנית עסקית

ככל שתטיבו להפוך את היעדים מרשימה לתכנית של ממש, כך ישתפרו סיכויי הביצוע. יש משהו בהצפת היעדים אל העולם שמכווין את התת מודע שלכם באופן אוטומטי ומקרב אתכם לרצונכם.

 

 

התחילו מהחזון/ מהסוף

התחילו מנקודת הסיום הרצויה, החלום, היעד. ומשם התחילו לגזור אחורה. כשמתחילים מהסוף מנסחים תוצאה רצויה בנקודת זמן מוגדרת – מגדירים את היעד שאותו רוצים להשיג, מנסחים זאת בצורה חיובית, בזמן הווה. תוכנית פעולה היא כלי שמשמש אותנו לתכנון של כמה חודשים קדימה, מקסימום שנה. יותר מזה, היא מאבדת מהאפקטיביות שלה.

 

הגדירו יעדי משנה

ממפים נקודות בדרך לתוצאה הרצויה – קובעים יעדים רבעוניים/חודשיים קטנים יותר. כדי שנוכל לבדוק במהלך הדרך שאנחנו בכיוון הנכון. אין משמעות לתוכנית פעולה שאנחנו פוגשים פעם בחצי שנה או שנה. תוכנית פעולה היא כלי דינמי, שמאפשר לעקוב אחרי העשייה, לעשות שינויים תוך כדי תנועה ולהמשיך להתקדם בדרך.

 

פרטו את יעדי המשנה לצעדים פרקטיים

אחרי שהגדרנו את היעד הסופי ואת יעדי הביניים – מגדירים ומגבשים את הפעולות שצריך לבצע על מנת להשיג את התוצאה הרצויה. את זה עושים על ידי שאילת שאלות פשוטות כמו – מה צריך לקרות כדי שתוצאה מסוימת תושג?

 

הציבו זמני ביצוע בלוח זמנים

אחרי שקבענו את כל המשימות אותן נרצה לבצע על מנת להגיע למטרות שלנו, נקבע לוחות זמנים ברורים שיהפכו את המשימות הארעיות לתוכנית עבודה מגובשת בלו"ז.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme