איך מבצעים חישוב פיצויי פיטורים – ומתי אתם זכאים לפיצוי?

איריס קליין2 דקות קריאה
כך זה קורה: חישוב פיצויי פיטורים
שתף:

חוק פיצויי פיטורים הוא חוק חשוב מאוד בתחום דיני העבודה. מטרתו בראש ובראשונה להגן על העובד החלש שהעסקתו לא מוסדרת בהסכם הקיבוצי, והוא מתבסס על נוהג של מתן פיצויי פיטורים שקיים כבר מעל 50 שנה. סעיפי החוק פונים לעובד ולמעסיק עוד בטרם סיום תקופת שיתוף הפעולה ביניהם ופוסקים על הזכאות של כל עובד לקבלת פיצויי פיטורים. בנוסף הם משפיעים על האופן שבו מבוצע חישוב פיצויי פיטורים.

 

החוק לא מאפשר בצורה אוטומטית קבלת פיצויים לעובד שפוטר וחותר לאיזון בין הזכויות שיש לעובד לבין זכיותיו של המעסיק שלו, מכיוון שגם פגיעה שהיא אינה מידתית בצורה שהעובד עלול לנטוש את העבודה, לא תהייה מתקבלת, למרות היותו הצד החלש יותר בכל מה שקשור ליחסי עובד מעביד. אז באילו מקרים זכאי עובד לפיצויים? וכיצד עורכים חישוב פיצויי פיטורים ועל פי אילו רכיבים? להלן כל התשובות.  

 

חישוב פיצויי פיטורים לעובד שפוטר
החוק קובע כיצד יש לבצע חישוב פיצויי פיטורים לעובד שעתי או יומי

 

חישוב פיצויי פיטורים לפי סעיף 12

סעיף 12 לחוק עוסק בנושא של חישוב פיצויי פיטורים, והוא כי כל עובד זכותו לקבל פיצוי בגובה שכר של שבועיים, עבור כל שנה שבה עבד. תקנה אחרת שינתה את המצב, והיא קובעת שכל עובד שעתי שעובד על פי שעות, זכאי לשכר של חודש עבור כל שנה שבה עבד. המרכיבים של השכר לצורך חישוב פיצויי פיטורים הם: שכר הבסיס, תוספת ותק, תוספת יוקר המחייה, תוספת למשפחה ותוספת מחלקתית או מקצועית. בנוסף נקבע שכל רכיב שיוכח כי במציאות לא היווה תוספת אלא רכיב חשוב מתוך השכר, ייחשב אף הוא לצורכי חישובים של הפיצויים.

 

השכר הקובע של כל עובד שעתי יחושב לפי כמות כל השעות שהמעביד בהן הועסק לאורך כל זמן עבודתו ואלה יחולקו במספר החודשים שבהם הוא העוסק, ויוכפלו בשכר השעתי האחרון. לעומת זאת, השכר הקובע של כל עובד יומי, יחושב לפי כמות הימים הכוללת שבהם הועסק לאורך כל התקופה של העבודה שלו וזה יחולק במספר חודשים שבהם הוא העוסק, ויוכפל בשכר היומי האחרון. בנוסף, במקרה שהמעסיק הפריש לעובד מדי חודש פיצויים לחשבון הפנסיוני או לכל קופת פיצויים, יהיה העובד זכאי לכל הכספים הללו במצב של התפטרות.  

 

 

התפטרות בדין מפוטר

פיצויי פיטורים מוענקים לא רק במצב של פיטורים, אלא זוהי זכות שקיימת לפיצויי פיטורים תוענק גם במקרים שהעובד מחליט להפסיק את עבודתו מיוזמתו. גם אז העובד יהיה זכאי לפיצויי פיטורים למרות שהתפטר בדין מפוטר. המקרים בהם ההתפטרות של העובד תזכה אותו בפיצויי פיטורים:

  • התפטרות בעקבות מחלה והדרדרות במצב הבריאותי
  • התפטרות בעקבות תאונת דרכים
  • התפטרות אחרי לידה על מנת לטפל בילד
  • התפטרות בעקבות מעבר מגורים להתנחלות כלשהי
  • התפטרות בגלל הרעת תנאים שהיא מוחשית וניתן להוכיח אותה. כגון הורדה במשכורת וכו'
  • התפטרות בשל הטרדה מינית או נפשית
  • התפטרות בשל גיוס לצבא
  • התפטרות בעקבות מועמדות לתפקיד של סגן ברשות מקומית כלשהי
  • התפטרות בעקבות הצטרפות למשטרה

 

חישוב פיצויי פיטורים על פי דין
החוק מתיר למעסיק להפריש תשלומים שיהוו בעתיד את סכום הפיצויים

 

סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים

סעיף 14 לחוק מאפשר לעובד וגם למעסיק להסכים לעשות הסכם מראש, בכל מה שקשור לפיצויים וכיצד יבוצע בעתיד חישוב פיצויי פיטורים, ואת זה לאגד בחוזה העבודה שחתום על ידם. החוק מתיר למעסיק להפריש תשלומים שיהוו בעתיד את סכום הפיצויים, ההפרשות יופרשו על בסיס חודשי, לכן בסופו של עניין, חישוב פיצויי הפיטורים לא יהיו בערך השכר האחרון שקיבל העובד כפול כל השנים שעבד אצל המעסיק, כי אם עבור כל שנת עבודה מקבלת המשכורת של אותה השנה.

 

בנוסף, אין למעסיק את הזכות למשוך מקופת הפיצויים את הכספים שהוא עצמו הפריש לעובד שלו. כך שסעיף 14 יוצר איזון בין העובד לבין המעסיק, כשהעובד למעשה מפוטר, המעסיק ירוויח בזה שהכספים של הפיצויים פחותים, וכשהעובד מתפטר – הוא ירוויח גם, הרי בלי החוק של סעיף 14 הוא בכלל לא היה זכאי לפיצויים.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme