זה הזמן להיפטר מהמזומן – חוק המזומן החדש עומד להיכנס לתוקף

רחל ברגר5 דקות קריאה
כל המשמעויות של חוק המזומן
שתף:

לסבא שלכם יש חסכונות מתחת לבלטות? זה הזמן להיות נכדים אחראים ולייעץ לו להעבירם לחשבון הבנק. אמנם עברו הימים שחסכנו מתחת לבלטות, אבל חוק המזומן שעומד להיכנס לתוקפו בינואר 2019, מגביל עסקאות במזומן, מה שיגביל את הסב החביב מלשלם במזומן, בסכומים גבוהים, לנותני שירות בבא העת. מאחר והחוק הזה חשוב לכל אחד מאתנו (ואי ידיעת החוק, הרי אינה פוטרת מעונש), פנינו לעו"ד אסתי וייסלר, המתמחה בייעוץ משפטי לעסקים, כדי שתעזור לנו לעכל ולהקל את החוק החדש.

 

עו"ד אסתי וויסלר, היכן עומד לפגוש אותנו 'חוק המזומן', כפי שהוא מכונה, ומה הוא אומר?

"בראשון לינואר 2019 יכנס לתוקפו חוק חדש במדינת ישראל המכונה: "החוק לצמצום השימוש במזומן, התשע"ח- 2018". מדובר בחוק שמשנה את כללי המשחק בכל מה שקשור להעברת כספים מיד ליד. מעתה: מי שנמצא בסיטואציה שבה הוא רוצה להעביר כסף לאחר, יאלץ לעצור שניה אחת לפני העברת הכסף ולשקול: רגע, האם העברת תשלום זה מותרת או אסורה?" עו"ד וויסלר מסבירה כי "אם עד היום ידענו שתשומת הלב שלנו צריכה להיות ממוקדת בכדאיות הכלכלית של העסקה, מהראשון לינואר ניאלץ גם לחשוב על אופן התשלום, שיבוצע בצורה חוקית. ונקודה חשובה נוספת,אמנם כותרת החוק מדברת על שימוש במזומן, אבל למעשה, יש בחוק גם התייחסות לעניין צ'קים. ועוד פרט מעניין: החוק גם מהווה שינוי תפיסה של המחוקק. לראשונה בתולדות המדינה מוטלת חובה חוקית על האזרח לבצע עסקאות גדולות לא במזומן."

 

עו"ד מסביה את חוק המזומן
עו"ד אסתי וויסלר

 

למה בכלל העבירו את 'חוק המזומן' ולמי הוא עוזר?

"שאלה טובה והנה התשובה על קצה המזלג: כדי לענות על השאלה הזו נדרש קצת ידע על היקף השימוש במזומן בישראל ומה המחוקק חושב על כך. ובכן, לפי נתונים שפורסמו בתקשורת קרוב ל-80 מיליארד שקלים במזומן מסתובבים בשוק המזומן הישראלי. מדובר בסכום שנשמע אסטרונומי שרובו מצוי בכל רגע נתון בידי הציבור פיזית ממש. לא מדובר בכספים הטמונים בכספות הבנקים אלא בכסף חי שעובר מיד ליד. רובו של הסכום העצום הזה מתגלגל בשטרות ורק מעט ממנו במטבעות. בחלוקת הסכום העצום למספר התושבים, היינו יכולים לחשוב שכל אחד מאתנו מחזיק בארנק מאות שטרות (הלוואי….). כולנו יודעים שזה לא כך ורובינו מחזיקים בארנק מעט מאד כסף מזומן. אז היכן נמצא הכסף המזומן?"

 

"השאלה הזו הטרידה את אנשי רשות המיסים, משרד האוצר וגורמי שלטון נוספים במדינת ישראל ובמדינות נוספות. ומה הקשר של מדינות נוספות אתם שואלים? התברר שהכספים המזומנים מסתובבים אצל גורמים פליליים ומשמשים אותם בפעילויות עברייניות שונות, פעילות חוצה מדינות. בנוסף התברר שהשימוש במזומן משמש להלבנת הון ולהעלמת מס כי עסקאות רבות נעשות במזומן. עסקאות אלו לא מדווחות לרשות המיסים וממילא לא משולמים עליהם מיסים. התוצאה הישירה של העלמת מיסים לכך, היא פגיעה בקופה הציבורית. יש הטוענים כי ההפסד שנגרם לקופת המדינה מהעסקאות הלא מדווחות נאמד בכ-30 מיליארד שקל בשנה. וזהו בעצם הרעיון והתהליך שעומד מאחורי חוק החדש."

 

 

ומה יעשו הקשישים שחסכו כסף מתחת לבלטות, לנכדים?

"נקודה חשובה. זו ההזדמנות לצלול קצת לנבכי החוק. החוק קובע כללים שונים בהתאם לזהות הצדדים. כך למשל יש אבחנה בין תשלום במזומן שבו אחד הצדדים הוא עוסק, לבין תשלום במזומן שבו שני הצדדים הינם אנשים פרטיים וכן בין תשלום במזומן שבו שני הצדדים הינם בני משפחה לפי הגדרתם בחוק. ההגבלות שנקבעו לשימוש במזומן לא יחולו על עסקאות של תשלום במזומן בין קרובי משפחה (בן זוג, הורה, הורה הורה, בן בת, אח, אחות ובני זוגם של אלו). כל זאת בתנאי שלא מדובר בתשלום שכר עבודה."

 

למה בכלל קיים חוק המזומן?
קרוב ל-80 מיליארד שקלים במזומן מסתובבים בשוק המזומן הישראלי

 

ואם אני כבעל עסק, אהמר ואקח סיכון לעסקה אטרקטיבית, במזומן, מעל הסכום המותר, מה יקרה?

"הסנקציות שכתובות בחוק הן די דרקוניות לעוברים על 'חוק המזומן', כך, שחוץ מעבירה על החוק זה ממש ממש לא משתלם. דוגמאות? עיצומים כספיים בסכומים גבוהים ואפילו סנקציות פליליות!"

 

 

הצטברו לנו חסכונות במזומן של 100,000 שקל, כשתכננו לשלם להם על הברית בעוד שלושה חודשים, מה נעשה?

"אם האירוע עליו אתם רוצים לשלם במזומן עולה 100,000 ₪ תוכלו לשלם רק 10,000 ₪ במזומן ואת כל יתר התשלום תוכלו לשלם באמצעות המחאה, העברה בנקאית או אשראי. אז זה הזמן להפקיד את הכסף בבנק ושיהיה במזל טוב!"

 

אסתי וייסלר- עורכת דין. עובדת סוציאלית. מגשרת, מזניקה כלכלית אנשים ועסקים באמצעות כלים משפטיים

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme