ביטוח לאומי תשלומים, קשיים אופייניים ואיך תקבלו את מה שמגיע לכם

עומר גלעדי5 דקות קריאה
כללי המשחק של ביטוח לאומי תשלומים וזכויות האזרחים
שתף:

המוסד לביטוח לאומי החל לפעול חמש שנים לאחר קום המדינה, סמכויותיו בתחילת הדרך היו מצומצמות והסתכמו בעיקר באספקת צרכיהם הבסיסיים של אוכלוסיית הקשישים שאינם עובדים ושאין להם מקורות הכנסה אחרים. ברבות השנים התרחבו מאוד הנושאים שהמוסד לביטוח לאומי אמון עליהם עד שכיום רוב מדיניות הרווחה של ישראל מיושמת באמצעות הביטוח הלאומי בדרך של תשלום קצבאות ומענקים לזכאים. חשוב להבין שהמוסד לביטוח לאומי אינו דואג רק לאוכלוסיה החלשה. לצורך שמירה על זכויות חברתיות שמדינת ישראל מעוניינת להבטיח לכלל אזרחיה מעביר ביטוח לאומי תשלומים כגון דמי אבטלה, מענק לידה, קצבת ילדים ועוד.

 

ביקורת נגד המוסד לביטוח לאומי

טבע האדם אחראי לקשיים מהותיים שהמוסד לביטוח לאומי צריך להתמודד עימם כדי שמטרות פעילותו אכן יושגו. התנהלות זהירה היא כורח המציאות מפני שרבים אינם מהססים לנצל את המנגנון כדי להיטיב את מצבם גם אם אינם זקוקים באמת לסיוע. מנגד, ישנם זכאים המתקשים לקבלת תשלומים המגיעים להם רק משום שהם אינם מסוגלים להתמודד בהצלחה עם הסבך הבירוקרטי ומכשולים אחרים כגון ועדות רפואיות. מאז ומתמיד היו מי שהשמיעו ביקורת נוקבת כנגד התנהלות המוסד לביטוח לאומי. משנת 2006 ביקורת כזו מופיעה גם בדוחות מבקר המדינה. הטענות העיקריות נוגעות לאופן בו מעביר ביטוח לאומי תשלומים לאזרחים. מצד אחד ישנן תופעות של תשלום יתר, כספים המגיעים למי שאין באמת סיבה שיקבלו תמיכה על חשבון משלם המיסים. מצד שני מימדי העוני בישראל מדאיגים ואזרחים רבים אשר לנו כחברה צריך להיות עניין לסייע להם נאלצים להסתפק בתנאי קיום מבישים, כך למשל קשישים שאין להם הכנסה אחרת מלבד קצבת הזיקנה הזעומה.

 

למעט מי שפטורים על פי חוק, כל אזרח חייב לשלם דמי ביטוח לאומי מדי חודש, אפילו מי שאינו עובד. גובה התשלום הוא פרוגרסיבי, מי שמרוויחים יותר משלמים יותר. מכיוון שרובנו המוחלט, שכירים ועצמאים כאחד, משלמים סכום כזה או אחר מהכנסתנו למוסד לביטוח לאומי כדאי שנדע למה משמשים הכספים, מתי אנו עצמנו הופכים זכאי ביטוח לאומי תשלומים, מה הקשיים האופייניים בדרך למימוש זכויותינו ואיך מתמודדים איתם.

 

ביטוח לאומי תשלומים לכולם
כל אזרח בישראל הוא בעל חובות וזכויות כלפי ביטוח לאומי, תשלומים נגבים באופן חודשי מן השכר החודשי שלנו, ותשלומים מגיעים לאזרחי ישראל בגין לידה, יציאה למילואים, נכות, ועוד

 

מדיניות הרווחה בישראל היא נרחבת יותר מברוב המדינות

הרקע להקמת מדינת ישראל, קיבוץ הגלויות והשאיפה לסייע ליהודים שהגיעו לארץ חדשה כמעט חסרי כל, המצב הביטחוני שגורם לכך שערבות ההדדית מאפיינת את החברה הישראלית, השקפת העולם הסוציאליסטית של המפלגות שהנהיגו את המדינה בתחילת דרכה כל אלה ועוד הובילו למצב בו הזכויות הסוציאליות ומדיניות הרווחה בארץ הן מן המקיפות ביותר בעולם. כולנו יכולים להיות גאים בעובדה זו, שבאה לידי ביטוי, בין היתר, בטיפול רפואי ברמה טובה הניתן לכל מי שזקוק לו, כמעט ללא תשלום. אולם, כפי שכבר צויין לעיל, לא ברור אם סכומי העתק שנגבים מאיתנו, בשנת 2017 למשל נגבו כ-42 מיליארד שקלים, אכן זורמים באופן אופטימאלי חזרה לאזרחים בדמות ביטוח לאומי תשלומים. בעיה נוספת היא חוסר איזון בין מקור ההכנסה של המוסד להוצאות הצפויות בעתיד. קיים חשש אמיתי שלאור העליה בתוחלת החיים המוסד לביטוח לאומי יגיע למעיין "פשיטת רגל".

 

 

כמה גובים מאיתנו

כל תושב ישראל בן 18 ומעלה חייב לשלם ביטוח לאומי למעט אישה נשואה שבן זוגה משלם ביטוח לאומי ולה עצמה אין הכנסות, כמו גם עולים שהגיעו לישראל בגיל 62 ומעלה. חישוב ההפרשה החודשית לביטוח לאומי ודמי בריאות נעשה לפי פירוט בחוק. מבלי להיכנס לפרטים, כדי לקבל סדר גודל בלבד,  מי שאינם עובדים משלמים סכום מינימאלי, 160 ש"ח לחודש נכון לסוף שנת 2018. אצל שכירים דמי ביטוח לאומי ודמי בריאות נגבים יחד ומופרשים על ידי המעסיק ישירות. נכון לסוף שנת 2018 (הסכומים בקירוב) מדובר על 3.5% משכר עד כ-5,200 ש"ח (0.4% ביטוח לאומי, 3.1% ביטוח בריאות) ו-12% משכר בין 5,200 ל-42,000 ש"ח (7% ביטוח לאומי, 5% ביטוח בריאות).

 

ביטוח לאומי תשלומים מגיל 18
הגעתם לגיל 18? עכשיו תתחילו לשלם גם אתם

 

ביטוח לאומי תשלומים, מה מגיע לנו?

הצעד הראשון בדרך לקבל תשלומים המגיעים לנו מביטוח לאומי הוא הכרת זכויותינו. תפקידו העיקרי של הביטוח הלאומי הוא להבטיח קיום ברמה נאותה למי שאינם מסוגלים להתפרנס למחייתם אולם חשוב מאוד להבין שזכאי ביטוח לאומי תשלומים אינם רק מי ששייכים לאוכלוסיה חלשה. הביטוח הלאומי מסייע למבוטחים בזמן משבר ללא קשר למצבם הכלכלי. כך למשל גם בעלי משכורת גבוהה יוכלו לקבל דמי אבטלה במקרה של פיטורים, כך גם בכל הקשור לפציעה בעבודה, מענק לידה ועוד.

 

כל אדם, שכיר או עצמאי, הנפגע במהלך עבודתו זכאי לקבל ביטוח לאומי תשלומים בדמות קצבה (תשלום חודשי) או תגמול (תשלום חד פעמי). זכאים לתשלומים כאלה הם רק מי שנפגעו עקב עבודתם, כולל בדרך אל מקום העבודה או ממנו, מי שנפגעו באירוע חד פעמי, מי שהפגיעה בהם נוצרה מהצטברות אירועים קטנים ומי שחלו במחלה הקשורה למקום העבודה. ככל שמדובר בפגיעה שגרמה לנכות קבועה, אם זו בהיקף של 19% ומטה הנפגע יקבל מענק חד פעמי, נכות של 20% ומעלה מזכה בקצבת נכות חודשית קבועה.

 

דמי אבטלה וקצבאות

דמי אבטלה מגיעים לשכירים שפוטרו מעבודתם ובלבד שהם עומדים בתנאי החוק (למשל מספר חודשי עבודה רצופים מינימאלי לפני הפיטורים). רק שכירים יכולים לקבל דמי אבטלה, גובה התשלום תלוי בגובה השכר בחודשים שלפני הפיטורים, עד תקרה מסוימת. מי שנותרים ללא עבודה לאחר תום תקופת הזכאות לדמי אבטלה יכולים לקבל דמי הבטחת הכנסה. מדובר בקצבה חודשית שנועדה לאפשר קיום מינימאלי. 

 

לקצבת סיעוד זכאים מי שאינם מסוגלים לטפל בעצמם. במהלך 2018 נערכה רפורמה בביטוח הסיעודי שנועדה להבטיח שקשישים המגיעים למצב סיעודי לא יהפכו לנטל על כתפי קרוביהם. 

 

קצבת זיקנה משולמת לכל מי שמגיעים לגיל פרישה (נכון לסוף שנת 2018, 67 אצל גברים, 62 לנשים). גובה הקצבה אחיד, מי ששילמו דמי ביטוח לאומי 35 שנים ומעלה ברציפות זכאים לקצבת זיקנה מוגדלת. רבות מדובר בכך שקצבת הזיקנה בישראל אינה מאפשרת קיום בכבוד ושקשישים שעבורם זהו מקור פרנסה יחיד נאלצים לבחור, פשוטו כמשמעו, בין מזון לתרופות.

 

קצבת שארים משולמת למי שהורה או בן זוג שלהם נפטר. קצבת שארים למי שבן זוגם נפטר משולמת עד גיל פרישה או עד שהם נישאים בשנית. קצבת שארים בגין פטירת הורה משולמת לילדים כל עוד הם קטינים (מתחת לגיל 18).

 

ביטוח לאומי תשלומים בגיל הפרישה
כשתגיעו לגיל פרישה תקבלו דרך ביטוח לאומי תשלומים נוספים ( @HueTube via Twenty20)

 

לא רק סיוע לחלשים ולמי שנקלעים למשבר

כאמור, ביטוח לאומי תשלומים אינם מיועדים רק למי שזקוקים לסיוע בגלל קושי לכלכל את עצמם או בגלל משבר שנקלעו אליו. כך למשל כל אשה שיולדת, ללא קשר למצבה הכלכלי, זכאית לקבל מענק לידה בדמות תשלום חד פעמי בגובה אחיד. במהלך 14 שבועות לאחר הלידה, במשך חופשת הלידה, תקבל אישה שילדה קצבה בגובה שיעור מסויים מן השכר החודשי (עד תקרה מסוימת). כיום בני זוג יכולים להחליט אם האישה תהיה זו שתצא לחופשת לידה או דווקא הגבר. אשה הנאלצת להיכנס לתקופה של שמירת הריון, על כל המגבלות הכרוכות בכך, זכאית לקצבת שמירת הריון בגובה אחוז מסויים מן המשכורת.

 

קצבאות ילדים משולמות לכל משפחה, ללא תלות במעמדה הסוציואקונומי, לפי מספר הילדים בה וגילאיהם. יש לציין שקצבאות הילדים הן אמנם חלק מביטוח לאומי תשלומים אולם הן מתוקצבות בנפרד, מקופת המדינה ולא מתקציבו של מוסד זה. חיילי מילואים זכאים לקבל תשלום עבור ימי מילואים שביצעו בפועל. התשלום בהתאם לגובה השכר כאשר אצל שכירים הסכום מועבר על ידי המעסיק התובע החזר מן הביטוח הלאומי, אצל עצמאים מועבר ישירות על ידי הביטוח הלאומי לחשבון הבנק של חייל המילואים בסמוך לתום תקופת שירות המילואים הפעיל.

 

עובדים של מעסיק הנכנס להליכי פשיטת רגל זכאים לקבל מן המוסד לביטוח לאומי כספים שמגיעים להם והמעסיק כבר אינו יכול לשלם, פיצויי פיטורים למשל. המוסד הופך כך לנושה של החברה פושטת הרגל וכמו רשויות המס גם הוא נהנה ממעמד של נושה בדין קדימה. כאשר גבר החייב דמי מזונות אינו עומד בתשלומים האישה זכאית לקבל את הסכום המגיע לה מן הביטוח הלאומי. בדרך כלל תשלומים כאלה יבוצעו במקביל להליכי הוצאה לפועל כנגד הגבר שאינו עומד במחויבויותיו.

 

 

קשיים אופייניים בדרך לקבל תשלומים

לעיתים נדמה שהדרך למימוש זכויות סוציאליות וקבלת ביטוח לאומי תשלומים המגיעים לנו רצופה מכשולים ומהמורות. חשוב להיות יסודיים ולהתקדם תוך מילוי כל הדרישות מבחינת המצאת מסמכים, מילוי טפסים, הגשת בקשות, התיצבות לועדות רפואיות וכד'. טיפול מסודר ויעיל הוא מחוייב המציאות אולם לעיתים אין בכך די. כך למשל כאשר נדרשים להוכיח קיום מצב סיעודי או לעבור ועדה רפואית מטעם הביטוח הלאומי תוך שזו תגיע למסקנות התואמות את המצב לאשורו. במקרים כאלה מומלץ מאוד להיעזר באנשי מקצוע, ככל שהדבר מתבקש בנסיבות המקרה. כך למשל ניתן לפנות אל עורך דין המתמחה במימוש זכויות מול המוסד לביטוח לאומי, לדאוג לקבל חוות דעת מומחים רפואיים, להתכונן לוועדות הרפואיות תוך קבלת הכוונה וייעוץ מחברות המתמחות בתחום זה ועוד.

 

חשוב לדעת שבמקרים של סירוב או היענות חלקית לבקשות ביטוח לאומי תשלומים שאתם משוכנעים שמגיעים לכם ניתן להגיש תביעה כנגד המוסד בדרישה לממש זכויותיכם. תביעות כאלה מתבררות בבתי הדין לעבודה. קיים חלון הזדמנויות בן 12 חודשים להגשת תביעה החל מן הרגע בו נוצרה עילה לתביעה (סירוב לתשלום קצבה המגיעה לכם למשל). מי שמאחר בהגשת התביעה יוכל לקבל תשלום רטרואקיבי לשנה הקודמת בלבד, בעבר ניתן היה לקבל תשלום רטרואקטיבי לארבע שנים לאחור.

 

נקודה למחשבה

מי שזכאים לקצבה חודשית מן הביטוח הלאומי יכולים לעיתים לבחור באפשרות של "היוון". במקרים כאלה משולם סכום חד פעמים המגלם את סך הקצבאות החודשיות הצפויות בעתיד. הביטוח הלאומי יכול לסרב לבקשות היוון לכן חשוב מאוד להכין אותם כראוי תוך ליווי של רואה חשבון. קבלת סכום כסף חד פעמי יכול לאפשר לזכאים לבצע השקעה שתיטיב את מצבם הכלכלי בהווה ובעתיד. הביטוח הלאומי מעניק לעיתים הלוואות למבוטחים, בדרך כלל למטרות הבראה כלכלית, יציאה ממצב פשיטת רגל למשל. בנוסף יוענק לעיתים ליווי וייעוץ מטעם בעלי מקצוע של המוסד לצורך פיתוח עסקי, רכישת עסק קיים, היכנסות לשותפות, תכנון נכון לפריסת חובות ועוד.

 

המוסד לביטוח לאומי הוא גוף חשוב האמון על טיפול במגוון נושאים שאנו כחברה מוכרחים לתת עליהם את הדעת, סעד, זכויות סוציאליות וחברתיות, הבטחת קיום בכבוד למי שנמנים על אוכלוסיה חלשה, התמודדות עם משבר שעלול לפקוד כל אחד ואחת מאיתנו דוגמת פיטורין, פשיטת רגל של מעסיק, פציעה בעבודה ועוד. מי שסבור שמגיע לו תשלום מביטוח לאומי טוב יעשה אם יברר זאת ללא דיחוי ויפעל בהקדם, בהחלטיות, באופן מסודר ויעיל, תוך קבלת סיוע מאנשי מקצוע במידת הצורך, כדי לממש זכויותיו.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme