הבורסה לניירות ערך: מדריך מקוצר למתחילים

איריס קליין5 דקות קריאה
חשוב להכיר: הבורסה לניירות ערך
שתף:

הבורסה לניירות ערך הינה מקום שמתקיים בו מסחר בניירות ערך שפועל ע"פי העקרונות של כל שוק. יש בה מוכרים ויש בה קונים וגם מחיר הסחורה נקבע בה על פי ההיצע והביקוש. לעומת שווקים אחרים שבהם מוכרים מוצרים חומריים כגון: נעליים, ריהוט, ומזון, הבורסה היא למעשה שוק שבו אנו קונים מניות, איגרת חוב, תעודת סל וכד'.  

 

כל שוק ההון נחשב לשוק רוגש, סוער ודינאמי. סטודנטים רבים מסיימים את האוניברסיטאות בענף שוק ההון ותרים אחר עבודה ומצליחים להשתלב יפה במשרות כמו ניהול תיקי לקוחות, פקידים בבנק שמסייעים ללקוחות לעשות החלטות בכל הנוגע להשקעות, מנהלי קרנות שמנסים להשיג ללקוח שלהם את התשואה הכי טובה להון שלהם שמופקד בבנק ועוד.

 

נעים להכיר: הבורסה לניירות ערך
מה היא הבורסה לניירות ערך ואיך גם אתם יכולים להתחיל לסחור?

 

כל אחד שמע על הבורסה לניירות ערך, אך האם הוא מבין אותה באמת?

הבורסה היא שוק מסודר למדי שמיועד, כאמור, למסחר שלנו בניירות ערך או בנכס פיננסי. מדובר במקום שבו מתבצע מסחר בין קונה לבין מוכר, עם כללים קשוחים ויש עליו השגחה קפדנית על ידי הרשות לניירות ערך. כל השחקנים שפועלים במסחר הזה הינם תאגידים, חברות, וגופים שזקוקים למימון פעילותם העסקית ומוכרים ניירות ערך לכל אזרח שמעוניין להשקיע בחברה או בתאגיד. חברה שמעוניינת לגייס הון מהציבור, מנפיקה מנייה ומוכרת אותה. תהליך זה של ההנפקה מחייב כל חברה לעמוד בכל הנתונים שנדרשים מפי הרשות לניירות ערך, החברה שמנפיקה תהפוך להיות חברה שהיא ציבורית שמחויבת לעבוד בצורה שקופה מול כל משקיע ובדיווח שוטף לרשות הניירות ערך ולבורסה.  

 

עסקה מתבצעת ברגע שבו נפגש מוכר וקונה, רק שההבדל מהשוק המוכר, שאין כאן מפגש פיזי, אלא למעשה הוראת קנייה שפוגשת הוראת מכירה על ידי מחשב המסחר. ולצורך המחשה – מתקבלת הוראת קנייה של מאה מניות של חברת 'עלית', וממול ניתנת הוראת מכירה של מאה מניות של חברת 'עלית' – ההוראות יפגשו ותתבצע עסקה.

 

 

כל המושגים שחשוב שתכירו

ניירות ערך הם שם כוללני לכל נייר בעל ערך שבו סוחרים בבורסה ממש כמו באגרת חוב, אופציות או במניות. להלן פירוט כל המושגים שקשורים לעולם הבורסה ולניירות ערך.

מניה – מדובר במסמך שהוא רשמי, שמוכיח שיש לגוף מסוים בעלות או שותפות בחברה ובתאגיד כלשהו. במידה ואתם קונים מנייה אתם מיד הופכים להיות שותפים בחברה. הבעלות על כל המניות מעניקה לכל מי שמחזיק בה זכויות כמו שותף, בכל רווחי החברה, לפי כמות המניות שבהן מחזיקים, השתתפות והצבעה באסיפת החברה וכד'.

הנפקת מניות – מדובר בתהליך שמתבצע כשחברה שהיא פרטית ומעוניינת לגייס כספים מהציבור. החברה תירשם בבורסה תנפיק מניות ותמכור אותן למשקיע. כשחברה מנפיקה מניות היא מיד מתחילה להיות חברה ציבורית וחלים עליה מגוון של חובות כששיש בניהם כל העת שקיפות לגבי כל מידע חשוב למשקיע ולניירות הערך.  

איגרת חוב – (אג"ח) זו הלוואה שחברה לוקחת מהציבור בשיעור ריבית מסוימת. להבדיל ממניות, קנייה של אגרות חוב לא תקנה למי שמחזיק בעלות או שותפות. ישנם סוגים של אגרות חוב – אגרות חוב ממשלתיות או אגרות חוב שמונפקות באמצעות חברה פרטית וכו'.  

כתבי אופציות – מדובר בניירות שיש להם ערך, כתבי אופציות מספקים לכל מי שמחזיק בהם זכות לרכוש מנייה במחיר שהוא קבוע מראש. כלומר, אם המניה תעלה ניתן לממש את כתב האופציה ולהרוויח למעשה את ההפרש בין המחיר שעלה לבין המחיר שנקבע מראש.  

תעודת סל – מדובר בנייר ערך שנסחר במניה. תעודת סל תעקוב אחר המדדים או אחר הסחורות בכל מיני בורסות בעולם. מי שיש לו תעודת סל מחזיק למעשה בדרך עקיפה במניות המדד בהתאם למשקל של כל מניה שהיא במדד.

קרן נאמנות – מדובר בהסדר שמקנה לכמה אנשים להשקיע באמצעות מנהל של הקרן. מנהל הקרן ירוויח דמי ניהול שהם קבועים, ועל הכסף ישגיח אדם נאמן.

דיבידנד –  מדובר למעשה בתשלום שאותו מעבירה החברה מתוך הרווח שעשתה, לידי בעל המנייה.

 

הבורסה לניירות ערך ותחילת המסחר
אחרי שהכרתם את המושגים – מוכנים להתחיל לסחור?

 

כמה סודות על הבורסה לניירות ערך שלא סיפרו לכם

לכל מי שמעוניין לגשת לתחום ולהתחיל לסחור בבורסה, מומלץ יהיה לגשת לקורס ספציפי בתחום, קורס יפתח בפניכם עולם שלם בו תלמדו את כל היסודות המסחר בשוק ההון. ככל שתעמיקו בתחום, כך גישת המסחר שלכם תשתפר, תבינו כל מהלך שאתם עומדים לבצע ותהיו גם מודעים לסיכונים. כמו כן, לא מומלץ לרכוש מניה לפני שתכירו את החברה שמכרה אותה. מי שאינו בקיא ומכיר את התחום וממהר לרכוש עושה טעות. יש להכיר את המוניטין של החברה ואת היקף הפעילות שלה ועוד. הזדמנויות יהיו כל הזמן ומהלך פזיז יכול לגרום לכם להפסדים. עוד מומלץ יהיה לפזר את תיק ההשקעות שלכם. תיק השקעות מקצועי יכיל בתוכו נכסים שונים כגון: אגרות חוב, מטבע חוץ, מניות, סחורות ועוד.

 

לסיום, תזכרו שאתם האחראים היחידים לכל רווח או הפסד שלכם. בשוק המניות יכול לקרות הכל, ולכן תמיד מומלץ להפעיל זהירות ושיקול דעת. יש עוד הרבה דברים חשובים שמומלץ להכיר בהם לפני כל השקעה בניירות ערך בבורסה. לכן רצוי להתייעץ עם איש מקצוע מומחה בתחום, לעיתים גם עבור תשלום. אנשי מקצוע בתחום באים עם ניסיון וכלים מקצועיים שבעזרתם יוכלו לאבחן מהימנה כל כיוון שאליו הנוטה המנייה.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme