ההחלטות שלכם לשנה החדשה כנראה לא ישרדו את החודש הראשון

סיון קידר5 דקות קריאה
לפני הכל: החלטות לשנה החדשה ועתידן
שתף:

מסקר שנערך בקרב יותר מ-1,000 אמריקאים על ידי המגזין אינסיידר נמצא שמרבית הנשאלים תמימי דיעים באשר לסיכויים שלהם לממש את החלטותיהם לשנה החדשה. המסקנות המתקבלות באופן כללי מצביעות על כך שהסיכויים להוציא אל הפועל החלטה ולממש אותה הלכה למעשה גדלים ככל שמחזיקים בשאיפה זמן רב יותר. לעומת זאת, להחלטות ספונטניות יש סיכויים נמוכים יותר להתממש. הרעיון הזה מתיישב יחד עם ההמלצה המשתרעת בקרב חוקרי התנהגות שונים, הממליצים להתחיל בשינוי קטן ולהיות ספציפיים בקבלת ההחלטות.

 

 

כישלון ידוע מראש?

עם תום השנה האזרחית, כשהאווירה מתבהרת ומתאוששים מההאנג אובר, פתיחתו של יומן חדש ונקי מביאה שאיפות חדשות והצבת מטרות ויעדים לשנה החדשה. ההתחלה האופטימית הזו זהה במרבית המקרים, אך האמת המרה היא ש-80% מאיתנו צפויים להיכשל בהגשמת המטרות שהצבנו לעצמנו, וזה הולך לקרות לנו ממש מהר. הסטטיסטיקה מצביעה על חודשיים של חסד, בהם אנו יכולים לקבל מושג כללי באשר לסיכויים שלנו להגשים את מטרותינו, ועל אף שמרביתנו נוטים להיכשל שנה אחר שנה אנו ממשיכים להציב לעצמנו מטרות ולהפילן עוד לפני שהכנו תשתית להגשמתן. לפניכם המסקנות המפתיעות מהסקר שנערך:

 

  • 94% מהנשאלים אמרו שאנשים צריכים לשמור על החלטותיהם לפחות חודש אחד.
  • עד סוף פברואר, 22% מהנשאלים סבורים שזה בסדר לוותר על החלטה חדשה.
  • 78% מהנשאלים חושבים שזה עדיין רעיון טוב לשמור על שאיפות השנה החדשה לפחות למשך שלושה חודשים. 35% מהנשאלים סבורים, שזה בסדר בשלב זה להמשיך בהרגלים הישנים ולזנוח את ההחלטות החדשות.
  • 65% מהנשאלים מאמינים שבתום 4 חודשים אתם צריכים לראות התקדמות בדרך להגשמת המטרות שהצבתם לעצמכם, ושחשוב בשלב זה לשמור על עקביות.
  • מעל 50% מהנשאלים מאמינים, שחשוב לדבוק בהחלטות גם לאחר 5 חודשים.
  • 50% מהנשאלים מסכימים, שגם במחצית השנה החלטות השנה החדשה הן עדיין בגדר מאמצים כדאיים.
  • רק 36% מהנשאלים סבורים שגם בחודש השביעי כדאי לנו לדבוק בהחלטות השנה החדשה.
  • 30% מהנשאלים סבורים שכדאי להחזיק בהחלטות עד חודש אוגוסט.
  • רק 26% מהאנשים סבורים שאנחנו עדיין צריכים להחזיק בהחלטות השנה החדשה בחודש ספטמבר.
  • 23% מהנשאלים מצפים להיות חדורי מטרה גם בחודש אוקטובר.
  • בחודש נובמבר, 80% מהאמריקאים סבורים, שזה בסדר לוותר על ההחלטות, בעוד שרק 20% סבורים, שהמטרות עדיין ראויות.
  • פחות מ- 20% מהנשאלים סבורים שיש לדבוק בהחלטה גם בחודש דצמבר.

 

החלטות לשנה החדשה על כושר
כמה זמן ייקח עד שההחלטה להיכנס לכושר תישכח?

 

לשלב בשגרה שינויים קטנים

סוג ההחלטה שאתם מקבלים יכול להשפיע על סיכויי ההצלחה שלכם להגשימה. לדבריה של הפסיכולוגית של אוניברסיטת ייל, פרופסור ג'ון בארג, הפתרונות המוצלחים ביותר טמונים בשינויים קטנים, שאנו סבורים שנצליח לשלב בשגרה היומיומית הקיימת. היא טוענת שכדאי לוותר על משטר חדש או ביטול הרגל מגונה, ובמקום זאת ממליצה על שינויים התנהגותיים קטנים יותר. כדי לשמור על התנהגויות חדשות, ממליץ הפרופסור לפסיכולוגיה וונדי ווד באוניברסיטת דרום קליפורניה להציב אותן בפועל בדרכים שגרתיות, שאחריהן קל לעקוב. במילים אחרות, נסו לשנות התנהגות הקשורה להרגלים יומיומיים, שתוכלו ליישם באופן תדיר.

 

 

לשמור על פשטות ורוטינה קבועה

מדענית המוח אן גרייבל מאוניברסיטת MIT טוענת, שההרגלים מהווים חלק מהמודעות שלנו, ולוקח זמן רב לפתח אותם למשהו שהוא הטבע השני שלנו. לעומתה, מומחית ההתנהגות קתלין וואה מאוניברסיטת מינסוטה מציגה מחקרים המוכיחים שהרעיונות שלנו יוצאים אל הפועל בצורה טובה יותר כשאנו שומרים על פשטות ונצמדים לרוטינה קבועה. לטענתה, ככל שאנו מקבלים החלטות מרובות יותר יש לנו אפשרויות רבות יותר לבחירה, וקשה לנו יותר לשמור על שליטה עצמית. זו הסיבה, למשל, לכך שאנשים רבים בוחרים להתאמן בתחילת היום, לפני שהוא מתמלא במטלות והלו"ז נהיה צפוף. החלפה של התנהגות ישנה עם חדשה יכולה להיות דרך יעילה לבצע שינוי.  רוצים לעשן פחות? מלאו את החסך שלכם במשהו אחר. זה הרבה יותר קל מאשר להישאר עם יד יתומה ללא סיגריה. תרגילי נשימה, סיבוב מסביב לשכונה או לבניין המשרדים ואפילו שתיית כוס מים או תה צמחים יכלים להיות תחליף טוב ובריא.

 

שגרת אימונים
אימון בבוקר עוזר להתמודדות עם עומס המטלות שיש לנו במהלך היום

 

מערכת היחסים שלכם עם גופכם תכתיב את הצלחתכם

בארג טוענת, שאנחנו צריכים להיות עקביים עם ההחלטות שלנו כדי שהם יעבדו. "אתה חייב לעשות את זה בכל פעם", היא אומרת, "אחרת, הגוף והנפש שלך לא ייקחו אותך ברצינות. הגוף שלנו בסופו של דבר יעשה מה שהתרגל לעשות אתמול, כברירת מחדל. זו מערכת יחסים בינך לבין הגוף והתודעה שלך, שדורשת לבסס אמון".

 

לקראת סוף השנה, בארג טוענת שיישום ההחלטות החדשות הופך להיות יעיל יותר, ודורש פחות מאמץ, במידה ויישמתם אותן מספר חודשים ברצף. עם זאת,  חשוב לזכור, שהפסיכולוגים מציינים שהחלטות השנה החדשה אינן מסתמכות על מה שאחרים חושבים. בארג מחדדת, שהשינוי אפשרי אך ורק אם אתם באמת רוצים בו, כך שאם החלטתם לאכול בריא רק בגלל שבת הזוג שלכם מצפה מכם לעשות זאת, סביר שהשינוי לא יחזיק מעמד לאורך זמן, אלא אם כן תרצו בשינוי הזה בעצמכם. כשסוף השנה מגיע זה כבר הזמן לעצב מטרות מחדש. בכל מקרה, גם כשהשינוי שהתחולל הוא קטן, כדאי לטפוח לעצמכם על השכם, שכן גם עבורו היו נחוצים מוטיבציה, התמדה וחשיבה חיובית לאורך זמן.