דרכון ביומטרי – איפה מנפיקים אותו וכמה זה יעלה לכם?

איריס קליין5 דקות קריאה
כל מה שצריך לדעת על דרכון ביומטרי
שתף:

החל מיוני 2017, החל משרד הפנים להנפיק אך ורק דרכון ביומטרי לאזרחים. מאז כבר לא ניתן להנפיק דרכון שנחשב לדרכון ״רגיל״ בצורת ספרון קטן. ביומטריה היא צורת ביטוי של נתונים הפיזיולוגיים של האדם שאינם משתנים לאורך כל חייו, וכך ניתן לאפיין אותם באופן דיגיטלי. האמצעים שנבחרו בחוק ה"ביומטריה" בישראל הם תמונת פניו של האדם וצילום של טביעות אצבע שהן אמצעי זיהוי שלא ניתן לזייף. כך גם נראה המסמך נסיעה החדש שהוא דרכון חדש עם תעודת מעבר, והוא יכיל בתוכו שבב אלקטרוני (צ'יפ), בו טמונים כל הנתונים הביומטריים הספציפיים של אותו האדם שמחזיק בו.

 

מסמכי הנסיעה החדשים שהם למעשה 'הדרכון ביומטרי' ששמענו עליהם רבות בשנים האחרונות, מתוכננים לפי תקן איגוד התעופה האזרחית הבינלאומי (ICAO). הם גם מתוכננים לפי אמצעי האבטחה המתקדמים שיש, שממגרים כל חשש מפני זיוף. כבר למעלה ממאה מדינות ברחבי העולם החלו להנפיק דרכון ביומטרי אלקטרוני לפי התקן זה. דרכונים ביומטריים טומנים בתוכם סימני אבטחה גלויים וגם סמויים שאינם ניתנים לזיוף, וחלק מהם אופיינו בסממנים לאומיים, כגון קטעים מתוך מגילת העצמאות, סמל המדינה ועוד. בנוסף, מוטמעת בדרכון החכם טכנולוגיה חדשה שמאפשרת חציה אוטומטית ומהירה בשדה התעופה ובמעבר גבול בחלקים נרחבים בעולם, מה שמקל רבות על אופן הנסיעה, הנוחות והיעילות.  

 

האם יש חובה על החזקת דרכון ביומטרי בנתב"ג?

התשובה היא לא. גם העמדות המאוישות וגם העמדות האוטומטיות של רשות האוכלוסין תקראנה את הדרכונים הרגילים, וזאת בתנאי שיהיו בתוקף. ההמלצה היא שתוקף הדרכון יהיה לפחות שלושה חודשים קדימה ממועד הכניסה למדינת היעד, וזאת על מנת שלא יקשו עליכם במעמד הכניסה. המערכת הביומטרית של ביקורת הגבולות תאפשר לכל נוסע שמחזיק דרכון ביומטרי לעבור ביתר קלות ומהירות לאזור ההמראות או לאסוף את המזוודות בנחיתה בארץ, על ידי מעבר במערכת הטכנולוגית ללא המתנה בתור לעמדת ביקורת הדרכונים. עד כה יש לפחות  מיליון וחצי איש שמחזיקים בדרכון ביומטרי, ובזמן שהדרכון מועבר בעמדה, הוא מספק ברקוד בכרטיס חד פעמי, אותו ניתן להעביר בעמדה בכל אולם נוסעים ואולם היוצאים.

 

אין ספק שמדובר בהליך יעיל ופרקטי לכולם, כיוון שזה מאפשר מעבר חלק, מהיר ואוטומטי, ללא כל צורך בבדיקת הדרכון על ידי גורם אנושי, כפי שהיה נהוג בעבר. המטרה הסופית שכל אדם ישרת את עצמו ולא יאלץ יותר לעמוד בתורים ארוכים לאחר או לפני טיסה, לצורך ביקור רישומים. ניתן היום להנפיק כרטיס דרכון ביומטרי בלשכת הפנים ומדי עשר שנים יהיה צורך בחידוש הדרכון.

 

אין חובת נשיאה של דרכון ביומטרי בנתב"ג
אפשר להגיע לשדה התעופה גם עם הדרכון הישן

 

תהליך הוצאת דרכון מסוג ביומטרי

בעבר יכול היה כל אדם לגשת למשרד הפנים הסמוך למקום מגוריו, להמתין בסבלנות בתור ולהוציא דרכון. היום התהליך של הוצאת דרכון השתנה ולמעשה כל מי שמעוניין בהוצאת דרכון ביומטרי יאלץ לקבוע תור מראש במשרד הפנים לביצוע הפעולה. את קביעת התור למטרת חידוש או הוצאת דרכון יש לבצע דרך אתר רשות האוכלוסין וההגירה. המלצה חמה במיוחד היא להשתדל לעשות זאת בעונת החורף ולא בחודשים שלפני לקיץ וודאי לא בשיא הקיץ, בזמן שאתם בדיוק קונים כרטיסים לחופשה – אז אתם מסתכנים בתקופת המתנה ארוכה וגם בתשלום יקר יותר.

 

במידה וקבעתם תור מראש עבור הוצאת דרכון הביומטרי, חשוב לדעת שלא תתבקשו להביא עוד תמונת פספורט יחד אתכם, כיוון שיצלמו אתכם במקום באמצעות מכשיר מיוחד שנמצא בכל עמדת קבלה. באופן דומה יצולמו גם  הילדים (במידה ויש) לצורכי זיהוי. יש למלא טופס מקוון באתר, שהוא טופס הבקשה להנפקת דרכון ביומטרי חדש או לצורך חידוש דרכון שפג תוקפו. בנוסף, יש להביא אתכם מסמכים שונים, לרבות תעודת זהות בתוקף, דרכון ישן, אם מחדשים ואישור על ביצוע תשלום – כשהעדיפות היא לביצוע תשלום דרך האתר עצמו, בזמן מילוי הטופס המקוון. אם תעשו זאת, גם המחיר דרך האתר זול משמעותית. עם זאת חשוב לדעת שיש תוקף לתשלום עד 3 חודשים.

 

 

מה עוד חשוב לדעת על הליך הוצאת דרכונים ביומטריים?

חשוב לדעת שכל עוד הדרכון הישן שלכם עדיין בתוקף, לא תתבקשו לחדש אותו. יש לקחת בחשבון שברוב המדינות בעולם יש דרישה לתוקף דרכון של עד חצי שנה. במידה ויש ויזה בדרכון הישן אין צורך להוציא ויזה חדשה כל עוד היא בתוקף, תוכלו לקחת אתכם את הדרכון הישן עם הוויזה בנוסף לדרכון ביומטרי. הדרכונים הביומטריים יהיו בתוקף עבור ילדים עד גיל חמש, גם אם הילד כאמור השתנה מאד ולא ניתן לזהות אותו בתמונה בזמן שהיה תינוק. עד לפני כמה שנים ניתן היה להאריך את התוקף של הדרכונים בחתימה מיוחדת בדרכון עצמו, אבל כיום הדבר כבר לא אפשרי. מעתה, בעידן הדרכונים הביומטריים, יש להוציא דרכון חדש בכל עת שנגמר התוקף שלו.

 

האם חובה להנפיק דרכון ביומטרי?
אם הדרכון הישן שלכם בתקף אתם לא חייבים למהר להנפיק דרכון ביומטרי

 

זמן המתנה עד לקבלת הדרכון הביומטרי

בדרך כלל, אמור הדרכון להישלח עד עשרה ימי עבודה כשבפועל זה באמת מה שקורה. בעונת התיירות, או בתקופה הסמוכה לה, החל מחודש מרץ ואילך (בתקופה שבה כולם נוהרים להזמין חופשות מעבר לים, זמן המתנה יהיה ארוך מהרגיל וחשוב לא להסתכן בהזמנת חופשות בטרם יש לכם דרכון בתוקף ביד, לכן שוב נדגיש, ההמלצה הגורפת היא להוציא דרכון בחודשים בהם אין עומס על הלשכות והדרישה להוצאת דרכונים פחותה.

 

הוצאת דרכון ביומטרי לילדים

יש צורך להגיע עם הילדים למשרד הפנים על מנת להוציא דרכון ביומטרי, שם יבצעו זיהוי של הילד. שימו לב שאין דרישה כי שני ההורים יגיעו עם הילד – והורה אחד בהחלט מספיק – אך במידה וההורים אינם נשואים יהיה צורך במסמך מעורך דין שמורה על ההסכמה של ההורה השני להוצאת דרכון לילדיו. עלות דרכונים לילדים עד גיל 18 בחודשים נובמבר עד פברואר באינטרנט היא 90 ₪. בין החודשים מרץ לאוקטובר תעלה הנפקת הדרכון 125 ₪ ואם תנפיקו אותו דרך הלשכה ישירות – 140 ₪.

 

 

האם טביעות האצבע שמורות במאגר?

אמנם טביעות האצבע הן כיום תנאי להנפקה של דרכון ביומטרי, אך למרות זאת, תוכלו לבקש שלא ישמרו את טביעת האצבע שלכם שנועדה לדרכון הביומטרי. מה שכן, אם תבקשו זאת ותסרבו לשמור את טביעת האצבע שלכם, תוקפו של הדרכון הביומטרי שלכם יקוצר מעשר שנים, לחמש שנים בלבד.

 

חידוש דרכון ביומטרי בשדה
אפשר לחדש דרכון גם בשדה התעופה אבל זה יעלה לכם הרבה יותר

 

עלויות דרכון ביומטרי למבוגר

כאן תקופת ההנפקה תבוא בחשבון, וגם אופן התשלום – באינטרנט או בלשכה. כפי שצוין כבר, עלות התשלום באינטרנט נמוכה מעלות התשלום בלשכה. כמו כן, הנפקת או חידוש הדרכון בחורף זולה יותר מאשר בחודשי הקיץ. עלות דרכון בין החודשים נובמבר-פברואר הינה 155 ₪. כמו כן, מחודש מרץ עד חודש אוקטובר העלות תהיה 245 ₪, בעוד שבהגעה ללשכה עצמה, תאלצו לשלם 265 ₪.

 

טיפ קטן שכדאי להכיר הוא שלא צריך לגשת היום למשרד הפנים הקרוב למקום מגוריכם. היום תוכלו ללכת לכל לשכה שבה תבחרו בכל רחבי הארץ ולהנפיק את הדרכון הביומטרי באמצעות תור שהזמנתם מבעוד מועד. מסתבר אגב שהתורים הכי מהירים היום הינם בעיר בני ברק.

 

האם חייבים להזמין תור על מנת להנפיק את הדרכון?

היום, לעומת פעם, לא תהיה לכם ברירה אלא לקבוע תור כדי להנפיק דרכון, ויש להזמין תור באתר של משרד הפנים. כמו כן, לא תוכלו לבצע תשלום נוסף כדי לקבל תור בזמן שתרצו, מה שהיה אפשרי בעבר. כל המידע עליכם, לצורך הנפקת הדרכון הביומטרי, ישלח לעיר הבירה שלנו, שם למעשה מנפיקים את הדרכון. במידה ואתם חייבים דרכון דחוף או שהדרכון הנוכחי אבד ומועד הטיסה שלכם קרוב, תוכלו לעשות זאת בזמן קצר יחסית בנמל התעופה בן גוריון. עם זאת, חשוב לדעת שדרכון זה יהיה תקף רק לשנה והעלות כאמור תהיה גבוהה הרבה יותר מהליך הוצאת דרכון כנהוג.  

 

התהליך של הוצאת או חידוש דרכון בנתב״ג

במידה ואתם חייבים דרכון ברגע האחרון, תוכלו לעשות זאת בטרמינל 3 בשדה התעופה בן גוריון. מדובר לרוב בהמתנה של 48 שעות עד לקבלת הדרכון החדש שלכם, משמע אם הטיסה שלכם תהיה בחמישי בבוקר תוכלו להנפיק את הדרכון החדש בשלישי בבוקר. בנוסף כדאי לדעת שתוקף הדרכון הרבה יותר קצר מתוקפו של דרכון רגיל. לצורך הוצאת דרכון בנמל התעופה, עם זמן המתנה קצר במיוחד, יש להצטייד עם תעודת זהות בתוקף, דרכון ישן ושתי תמונות וגם עם כרטיס הטיסה שלכם. עלויות הדרכונים בנתב"ג הן 815 ₪ למבוגר ולילד 405 ₪.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme