המדריך לצרכן – איזה סימנים כדאי לחפש על המוצרים שלנו?

עומר גלעדי5 דקות קריאה
מוצרים ישראלים וללא ניסויים: סימנים על מוצרים
שתף:

אנחנו חיים בחברה צרכנית. כולנו רוכשים מדי שבוע, אם לא מדי יום, מגוון גדול של מוצרי מזון, הלבשה והנעלה, ציוד אלקטרוני, מכשירי חשמל, ריהוט, כלי עבודה, קוסמטיקה ועוד. המוצרים שאנחנו קונים מגיעים באריזות כשעליהן תמונות, כיתוב וסימנים שונים ומשונים. אפשר ללמוד הרבה על כל מוצר ממה שמודפס על גבי אריזתו כמו גם, לפעמים, על המוצר עצמו. כדאי לשים לב לאותם סימנים על מוצרים אלה ואחרים, סימנים שיכולים לעזור לכם לבחור באופן העולה בקנה אחד עם השקפת העולם שלכם.

 

לכל אחד מאיתנו נושאים הקרובים לליבו, ישנם מי שעושים מאמץ מודע לשמור על תזונה בריאה, כשרות היא עניין מהותי עבור ישראלים רבים, אחרים מרגישים אחריות בכל הנוגע לנזק שאנו בני האדם עושים לטבע, יש מי שחשוב להם לעשות הכל כדי לצמצם פגיעה בבעלי חיים ואפילו ערכי ציונות באים לידי ביטוי בהרגלי צרכנות. לפניכם סקירה קצרה אודות סימנים אופיניים המופיעים על אריזות ומוצרים כדי לעזור לכם להבין מה אפשר ללמוד מהם ואיך להשתמש בהם כדי להתאים את הרגלי הצריכה שלכם לאמונותיכם.

 

סימנים על אריזות המוצרים
כולנו צורכים מגוון עצום של מוצרים. על אריזות המוצרים, ולפעמים גם על המוצרים עצמם, מופיע כיתוב וכל מני סימנים שכדאי להכיר כדי שנוכל לבחור מוצרים המתאימים לערכים הקרובים לליבנו

 

סימנים המעידים על איכות

בכל תחום יש מוצרים איכותיים יותר ופחות. לפעמים המחיר משקף את איכות המוצר אבל איך אפשר לדעת אם אנחנו משלמים יותר בצדק. יש סימנים שמעידים על איכות, כך למשל סימן שמוכיח שהמוצר עומד בתקן רלוונטי כזה או אחר. תו תקן של מכון התקנים הישראלי נחשב הוכחה טובה לאיכות מכיוון שהתקנים הישראלים מחמירים. לפעמים יצרנים ויבואנים בוחרים, אם הדבר מתאפשר על פי חוק, לחסוך עלויות הכרוכות בקבלת אישור מכון התקנים ומסתפקים בציון עמידה בתקנים אירופאים ואחרים. אם מדובר במוצר שתקלה בו עלולה להוות סכנה בטיחותית מומלץ מאוד להתעקש על כזה הנושא תו תקן של מכון התקנים הישראלי. במוצרים אחרים, כאלה שאינם יכולים להיות מסוכנים לשימוש, אפשר בהחלט להסתפק בתוי תקן אחרים או אפילו מוצרים שאינם נושאים כל עדות על עמידה בתקן איכות כלשהו.

 

 

סימנים על מוצרים ידידותיים לסביבה

כולנו וודאי שמענו על המושג "טביעת רגל אקולוגית", אפשר לצמצם את הפגיעה בטבע על ידי בחירה במוצרים ידידותיים לסביבה. כך למשל סימן עיגול החיצים המעיד על שימוש בחומרים מומחזרים בייצור המוצר. סימנים רלוונטיים נוספים הם "הנקודה הירוקה" המעידה שהיצרן תומך בתעשיית המיחזור וסמל ידידות לאוזון המוכר בכל רחבי העולם ומעיד על כך שהמוצר אינו מכיל גזים הפוגעים בשכבת האוזון.

 

סמל חשוב נוסף עבור מי שהשמירה על איכות הסביבה קרובה לליבם הוא סמל פח האשפה המעיד שניתן להשליך את האריזה ולפעמים גם את המוצר עצמו בגמר השימוש ישירות אל פח האשפה או למתקן מיחזור.

 

 

 

ללא ניסויים בבעלי חיים

בתעשיית התמרוקים נעשה שימוש רחב היקף בניסויים על בעלי חיים, ניסויים כאלה מטרתם להוכיח שהמוצר בטוח לשימוש אצל בני אדם. מי שסולד משיטה זו יכול לבחור מוצרים הנושאים את סמל הארנב המנתר. סמל זה מעיד שלא בוצעו ניסויים על בעלי חיים בהליכי הייצור והאישור לשימוש של המוצר. חשוב לדעת שישראל אינה חברה בארגון הבינלאומי הקובע אלו יצרנים זכאים לעשות שימוש בסמל הארנב המנתר. במקרה של מוצרים ישראלים עם תו ארנב מקפץ, התו עשוי להיות אחר קצת מזה המקובל בעולם ולהעיד רק על עמידה בסטנדרטים של מכון התקנים הישראלי ורמת פיקוח פחותה.

 

 

סימן חשוב נוסף הנוגע להגנה על בעלי חיים הוא כזה המופיע בעיקר על קופסאות טונה ומראה שבמהלך הדייג לא נפגעו דולפינים או יצורים ימיים אחרים (כגון צבי ים למשל) חוץ מדגי הטונה עצמם.

 

סימנים נוספים שיכולים לספר לנו הרבה על המוצרים הם תוי תקן למוצרים אורגניים וסימן "מיוצר בישראל". רבים מעוניינים לצרוך מוצרי מזון שלא רוססו ברעלים או הונדסו גנטית, תווי מזון אורגני מעידים בדיוק על כך אבל יש ליזכור שאלא סימנים חדשים ולא תמיד ברור על מה בדיוק הם מעידים. 

 

מי שמעדיפים לקנות מוצרים מתוצרת הארץ, כדי לתמוך בכלכלה המקומית, יכולים לחפש תו המעוצב בצורת כובע טמבל כחול ומתחתיו הכיתוב "מיוצר בישראל".

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme