עובדים שכירים: הכירו את התנאים הסוציאליים שמגיעים לכם

מערכת3 דקות קריאה
חשוב להכיר: זכויות עובדים תנאים סוציאליים
שתף:

כשאנחנו מחפשים עבודה אנחנו מתמקדים, לרוב, בשורה התחתונה. חשוב לנו לדעת מה תהיה המשכורת שלנו, וגם מה שעות העבודה בפועל. אלא שיש עוד שורה של תנאים סוציאליים והטבות, חלקם נראים לנו ברורים למדי, לאחרים אנחנו בכלל לא מודעים. כדי לעשות קצת סדר בבלגן הנה זכויות עובדים שמגיעות לכם כשכירים במקום העבודה, וממש חשוב שתכירו.

 

החזר נסיעות

נתחיל מאחד הנושאים הבסיסיים ביותר: החזר על הוצאות הנסיעה שלכם. חלק ניכר מהעובדים מגיעים למשרד עם אוטובוס או רכבת (או שניהם), ורבים נעזרים ברכב פרטי. כך או כך, נדרש מכם לשלם מדי יום על נסיעה בתחבורה הציבורית או במכונית האישית שלכם. על פי החוק אתם זכאיים להחזר הוצאות נסיעה על כל יום עבודה בפועל. אם אתם עובדים במשרה מלאה ומגיעים למשרד מדי יום, המעסיק ישלם את עלות המנוי החודשי שלכם, בין אם מדובר ברכבת או באוטובוס. התשלום הזה מוענק לכל מי שעובד במרחק שתי תחנות אוטובוס לפחות.

 

שימו לב שיש גם מי שלא זכאי לקבלת החזר נסיעות, כדוגמת מי שמחזיק רכב חברה צמוד או מי שהמעסיק דואג עבורו להסעה אל מקום העבודה ובחזרה מדי יום. בין זכויות עובדים שכירים זו אחת הזכויות הבסיסיות ביותר שחשוב להכיר.

 

תנאים סוציאליים ודמי נסיעה
המעסיק מחויב לשלם את דמי הנסיעה שלכם

 

תשלום על ימי מחלה

כולנו חולים מדי פעם, וגם החוק מתייחס לנושא ההיעדרות ממקום העבודה בימים אלה. באופן עקרוני, עובד שכיר זכאי ליום וחצי על כל חודש שבו עבד בפועל, או 18 ימים בשנה. ככלל אין אפשרות לצבור למעלה מ-90 ימים, ולפי התקנות אין זכאות לתשלום על יום המחלה הראשון. בימים השני והשלישי תקבלו מחצית מהסכום המגיע לכם, ומהיום הרביעי יתקבלו תשלום מלא. כמובן שעובדים רבים חתומים על הסכמים המציינים אחרת, ואם לפי הסכם ההעסקה שלכם אתם זכאיים לתשלום מלא מהיום הראשון, ההסכם הוא הקובע.

 

שימו לב שעליכם לקבל תעודת מחלה מהרופא שלכם, והיא אמורה לכלול כמה פרטים בסיסיים, לרבות שמכם, מספר תעודת הזהות שלכם, האבחון הרפואי, מועד קבלת התעודה, שם הרופא וכתובתו. הורים לילדים יכולים לזקוף לזכותם ימי היעדרות על חשבון מחלה גם כשהילד חולה. באופן כללי יכול הורה לנצל 8 ימי מחלה בשנה על מחלת ילד, בעוד להורה יחיד עומדת הזכות לנצל 12 ימים בשנה.

 

 

ימי חופשה

זכויות עובדים מתמקדות גם בזמן החופשי שלנו, והן מאפשרות לכם לקחת פסק זמן לחופשה ממושכת או ליום אחד, לפי הצורך. בין החודשים ינואר לדצמבר יכול העובד לצבור ימי חופשה, והכמות שתיצבר תלויה באורך שבוע העבודה (5 או 6 ימים), זמן עבודה בפועל (תחילת עבודה במהלך השנה או פיטורין לפני סופה), סך ימי העבודה בפועל, וכן הוותק של העובד. על פי החוק, בארבע שנות העבודה הראשונות זכאי העובד ל-14 ימי חופשה, בשנה החמישית ל-16 ימים, בשנה השישית ל-18 ימים ואילו בשנה השביעית הוא זכאי ל-21 ימי חופשה בתשלום. מהשנה השמינית יקבל העובד עוד יום חופשה לכל שנה, כאשר מספר הימים המקסימלי הוא 28 ימים. כמובן שחוזים אישיים או הסכמים קיבוציים עשויים להגדיר את מכסת הימים באופן שונה.

 

המטרה המרכזית במתן ימי חופשה היא לעודד את העובדים לצאת לחופש מפעם לפעם, ולהקל על העומס המוטל עליהם. עם זאת, תוכלו לפדות את הימים הצבורים בתום ההעסקה ולהמירם בתשלום, אבל חשוב לבדוק במקום העבודה מה המדיניות המקובלת ביחס לצבירת ימים משנה לשנה. זאת משום שיש מעסיקים הרשאים לקבוע כי לא ניתן לצבור ימי חופשה מעבר לכמות שהוגדרה מראש.

 

ימי חופשה בתשלום
כמה ימי חופשה מגיעים לכם?

 

תשלומי פנסיה

מאז 2008 חובה לבטח כל עובד בביטוח פנסיוני. על פי החוק, גם העובד וגם המעסיק מחויבים בהפרשות לקופת חיסכון פנסיוני, והמעסיק מחויב להפריש סכום נוסף לקרן פיצויים. שיעור ההפרשות עומד כיום על 18.5% מהשכר, 6% מהם על חשבון העובד (כלומר 12.5% על חשבון המעסיק). חשוב לזכור עוד שרק העובד בוחר את סוג הביטוח ואת הגוף שינהל את כספי הפנסיה עבורו.

 

ימי אבל

על פי החוק, כל עובד שמקיים את חובת האבלות בעקבות מוות במשפחה (מדרגה ראשונה) זכאי לקבל תשלום על ימי היעדרות אלה. התשלום יינתן על 7 ימים קלנדריים, ולמרות שימי האבל כוללים גם את שישי ושבת, על פי החישוב ניצל העובד את מלוא הימים המגיעים לו. שימו לב כי הזכאות ניתנת לעובדים עם ותק של שלושה חודשים לפחות, למעט במקרים של עובדים חברות כוח אדם, תחזוקה או ניקיון, אשר אינם תלויים בוותק.

 

תשלום על ימי אבל ניתן רק למי שמתאבל על קרוב משפחה מדרגה ראשונה, כלומר על הורה, אח או אחות, וילדים. אין חובת תשלום על אבל במקרה שבו הנפטר הוא קרוב מדרגה רחוקה, כדוגמת סבא או בן דוד.

 

תנאים סוציאליים וימי אבל
7 ימי אבל בשנה – כולל סוף השבוע

 

דמי הבראה

לאחר השלמת שנת עבודה מלאה זכאי העובד לקבלת דמי הבראה. העובד לא חייב לצאת לחופש או לשהות בבית הבראה כדי לקבל את הסכום המגיע לו, כאשר סכום זה מחובת בהתאם לוותק, להיקף המשרה ולמשך ההעסקה במהלך השנה. במגזר הפרטי הסכום (כיום) הינו 378 ש"ח ליום, בעוד במגזר הציבורי עומד הסכום על 426 ש"ח. בשנת הוותק הראשונה זכאי העובד לתשלום על 5 ימים, בשנים 2-3 הוא זכאי ל-6 ימים, בשניים 4-10 לתשלום על 7 ימים, בשנים 11-15 ל-8 ימים, בשנים 16-19 ל-9 ימים, ומהשנה ה-20 ל-10 ימים מדי שנה.

 

 

דמי ביגוד

בהסכמים מסוימים קיימת חובה על המעסיק לספק בגדי עבודה, למשל בתחומי הניקיון או האבטחה. במקרים אחרים מחויב המעסיק באספקת בגדי עבודה במסגרת תקנות בטיחות בעבודה. עובדי מדינה זכאיים לקבלת תקציב ביגוד, והוא יוענק כתשלום שנתי – לרוב במסגרת משכורת יולי.

 

זכויות עובדים לפני פיטורים

אם המעסיק מעוניין לסיים את העסקתכם, הוא מחויב לתת לכם הזדמנות הולמת לשמוע את הסיבות לכך, ולהביע את עמדתכם, ולצורך כך נקבע השימוע כחלק בלתי נפרד מהתהליך. עם זאת, גם לקיומו של שימוע יש תקנות, ועל פי החוק המעסיק חייב להסביר מראש ובכתב מדוע הוא שוקל לסיים את ההעסקה. לעובד אמורה להינתן תקופת זמן הולמת לבחון את המידע שניתן לו, ובשימוע ניתנת לו הזכות להשמיע את עמדתו.

 

הרעיון המרכזי העומד בבסיס השימוע, הוא הרעיון לפיו העובד זכאי לבחינה כנה ואמיתית של הטענות המועלות נגדו, ולא מדובר במהלך שיוציא את המעסיק ידי חובה למרות שקיבל החלטה מראש. במילים אחרות, אם זומנתם לשימוע ופוטרתם במהלכו או זמן קצר מאוד אחריו, התנהלות כזו עשויה להעיד שלא הייתה פתיחות לטענות שהעליתם. דרך אגב, אתם רשאים להגיע לשימוע עם עורך דין, וגם נציג הוועד יכול להשתתף, בהנחה שאתם מאשרים זאת.

 

הליך שימוע
זכותכם לשימוע במהלכו תגיבו לטענות נגדכם

 

פיטורים

אם לאחר הליך השימוע החליט המעסיק לפטר אתכם, הוא מחויב לשלם לכם ימי התרעה כחוק. עובד עם ותק הנמוך משנה זכאי ליום התרעה על כל חודש בחצי השנה הראשונה, וכן על יום חצי נוספים לכל חודש עבודה נוסף לאחר מכן. חוזים אישיים עשויים להגדיר את תקופת ההתרעה באופן שונה, כמובן, אבל זוהי אחת מכמה זכויות עובדים שחיוני שתכירו. שימו לב שבזמן הזה המעסיק לא יכול לכפות עליכם לצאת לחופשה שנתית על חשבון ימי החופשה שלכם.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme