ימי חופשה ודמי מחלה: זכויות עובדים שחשוב שתכירו

רונן פדרבאום3 דקות קריאה
זכויות עובדים שחשוב להכיר
שתף:

לכל עובד בישראל יש מחויבויות כאלה ואחרות, אבל יש גם שורה ארוכה של זכויות עובדים. למעשה, הזכויות הללו קבועות בחוק, והפרתן (במלואן או בחלקן) עשויה להוביל לקנסות ולענישה נגד המעסיק. אז לפני שאתם מקבלים את ההחלטה של בוס כפי שהיא, הנה כמה זכויות שכדאי לכם להכיר.

 

ימי מחלה

אחת הזכויות הבסיסיות השמורות לכל עובד, היא הזכות להיעדר ממקום העבודה בגלל מחלה. החוק בישראל קובע שההיעדרות הזו לא מחייבת אישור של המעסיק, בניגוד לאישור הנדרש על היעדרות לטובת חופשה, למשל.

כל עובד צובר 1.5 ימי מחלה לכל חודש עבודה, בהנחה שהוא עובד במשרה מלאה, ובאופן כללי ניתן לצבור 18 ימים בשנה ועד 90 ימים שלא נוצלו. כמובן שישנם הסכמים שונים בהם ניתן לקבוע כללים אחרים, ולאפשר צבירה של ימי מחלה רבים יותר. את מספר ימי החופשה הצבורים שלכם אתם אמורים לראות בתלוש השכראת ימי המחלה ניתן לנצל לטובת טיפול בילד, בן זוג או הורה, ולא ניתן לפדות את הימים הלא-מנוצלים בכסף. בנוסף יש להציג אסמכתא מתאימה, לרבות אישורים רפואיים או הצהרות המוכיחות את הזכאות לטיפול בילד או בהורה למשל.

חשוב לזכור בנוסף, שלמעסיק אין את הזות לנכות ימי חופשה במקום ימי מחלה. אם אין לכם מספיק ימי מחלה ניתן לסכם כי ימי המחלה ינוכו מימים שיצטברו בעתיד (בהנחה שגם המעסיק מסכים לכך), או לצאת לחופשה ללא תשלום, באישור המעסיק.

המעסיק רשאי לנכות את יום המחלה הראשון ללא תשלום, לנכות 50% בימים השני והשלישי ולשלם את מלוא השכר מהיום הרביעי ואילך. ניתן לקבוע תנאי תשלום אחרים בחוזה העבודה.

 

זכויות עובדים בזמן מחלה
כל עובד צובר 1.5 ימי מחלה מדי חודש

 

ימי מחלה לאחר הפלה

על פי חוק עבודת נשים, עובדת שעברה הפלה רשאית להיעדר ממקום העבודה במשך שבוע ממועד ההפלה. במידה ומצבה הבריאותי של האישה הושפע מההפלה והיא זקוקה לכך, היא יכולה להיעדר זמן ממושך בכפוך לאישור הרופא, ולמשך שישה שבועות. בזמן זה שכרה של העובדת לא ייפגע, ולא ניתן לפטר עובדת שנעדרה בעקבות הפלה שעברה. יתרה מכך, מעסיק שבוחר לפטר עובדת שעברה הפלה יוכל לעשות זאת לאחר חזרתה לעבודה, ותקופת ההיעדרות שלה לא תיחשב לצורך תקופת ההודעה המוקדמת.

 

 

העדרות לטובת טיפולי פוריות

נשים וגברים בטיפולי פוריות יכולים לנצל ימי מחלה לטובת הטיפולים, בכפוף לאישור בכתב מהרופא המטפל ובהודעה מראש. ההיעדרות היא על חשבון המחלה והתשלום יתבצע על פי החוק או על פי ההסכם שנחתם בתחילת העבודה. בנוסף ניתן לסכם על היעדרות של מספר שעות ביום העבודה, עד למכסה של 40 שעות בשנה לעובד/ת במשרה מלאה.

למעסיק אסור לפטר עובדת או או עובד בזמן הטיפולים ו-150 הימים העוקבים, וגם לא לפגוע בתנאי השכר ללא קבלת היתר מיוחד.

 

טיפולי פוריות וזכויות הועבדת
חל איסור על פיטורי עובדת בטיפולי פוריות

 

זכויות עובדים וימי חופשה

כל עובד שכיר זכאי לחופשה שנתית, כאשר היקפה תלוי במידה רבה בוותק שלו, בהיקף המשרה ובחוזה ההעסקה האישי שלו. במניין ימי החופשה לא נכללים ימי שביתה או השבתה, חופשת לידה, התרעה מוקדמת (לפיטורים או למתפטרים), ימי אבל, ימי חג שממילא אין בהם עבודה על פי החוק או יום השבתון ביום הבחירות.

במהלך החופשה זכאי העובד לקבל את שכרו כרגיל. אם המעסיק מסרב לשלם את דמי החופשה ניתן להגיש נגדו תלונה או תביעה לבית הדין לעבודה, וכן זכותו של העובד לנצל את ימי החופשה שלו – ולא לוותר עליהם בגלל לחץ של המעסיק, למשל. בתום יחסי העבודה, אם נותרו ימי חופשה צבורים, ניתן לפדות אותם בכסף.

גם המעסיק זכאי להוציא עובדים לחופשה ביוזמתו, וכן לקבוע "חופשה מרוכזת" שבה רוב העובדים (או כולם) יוצאים לחופשה. המעסיק חייב להודיע לעובדים 14 יום מראש לכל הפחות כאשר מדובר על חופשה שתימשך שבעה ימים לפחות. עם זאת, לא ניתן לכפות את החופשה על עובדים שאין להם ימי חופשה מספקים, אם אין להם רצון לצאת לחופשה כפויה. במצב כזה נדרש המעסיק לשלם שכר כרגיל, ואת הימים הנוספים ניתן לגרוע ממכסת ימי החופשה שייצברו בעתיד.

 

הפסקה במהלך יום העבודה

לכל עובד יש זכות לקבל הפסקה במהלך היום, ומשך ההפסקה תלוי במספר שעות העבודה. כך קיים הבדל בין ההפסקה הניתנת לעובד שמועסק 6 שעות מדי יום לזו הניתנת לעובד המועסק מעל 8 שעות. חשוב להדגיש שהפסקות מסוימות אינן תלויות בשעות (כמו הפסקה לצורכי תפילה או שירותים). באופן כללי, עובדים יכולים לצאת להפסקה של 45 דקות כאשר יום העבודה נמשך שש שעות או יותר.

 

 

חובת ביטוח פנסיוני

כל עובד שכיר בישראל זכאי להפרשות לצורך ביטוח פנסיוני, כאשר שיעור ההשתתפות של העובד הוא 6%, בעוד המעסיק ישלים 12.5%. העובד הוא היחיד שיכול לקבוע איזה ביטוח פנסיוני מתאים לו ואיפה ינוהלו הכספים. הוא גם לא רשאי לוותר על הזכות הזו או למנוע את הפרשת החלק שלו לטובת הביטוח הפנסיוני. המעסיק חייב להעביר את הכספים אל הגוף שמנהל את הביטוח של העובד בתוך 7 ימי עסקים בלבד ממועד תשלום השכר, כאשר איחור בהעברת הכספים עשוי להוביל לגביית ריבית (על חשבון המעסיק כמובן). אם הכספים לא יועברו בתוך 31 יום, ניתן לראות בכך הלנת שכר.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme