המחיר שפייסבוק משלמת על הפרטיות שלכם: 20 דולר

שני ודאוקר2 דקות קריאה
המחיר ההזוי שפייסבוק משלמת על הפרטיות שלכם
שתף:

כמעט ואי אפשר להתקיים כיום ללא פרופיל עדכני ורלוונטי בפייסבוק. הרשת החברתית כבר מזמן הפכה לעולם וירטואלי בפני עצמו וחייבים, אבל פשוט חייבים להיות בה. אם בראשית דרכה הייתה מוכרת כאתר של שיתוף מידע ומציאת חברים ומכרים – הרי שכיום פייסבוק קובעת הלך רוח. קל להבין ממנה אילו נושאים ותחומי עניין עומדים בשיח הציבורי וקל מאד ללמוד אודות התנהגויות או דרכי פעולה של קבוצות אנשים ענקיות מצפייה בפרופילים בעלי מכנה משותף.

 

לא מעט ביקורת מושמעת ונכתבת כלפי ראשי החברה בארצות הברית והסניפים המקומיים שלהם אשר ממוקמים כמעט בכל מדינה (כולל ישראל). הסנכרון שקיים, בין אם נרצה בו ובין אם לא, בין המכשירים החכמים הדיגיטליים שאנחנו משתמשים בהם מביא לידי כך שתאגידי הדיגיטל יודעים עלינו הרבה מאד, גם אם לא התכוונו לשתף אותם במידע אישי. לאחרונה מפורסם כי פייסבוק לקחה את הנושא הזה צעד נוסף קדימה והיא משלמת לאנשים שפעילים בה כדי להתחקות אחר הפעילות שלהם, שלא לומר לעקוב אחריהם, על מנת ללמוד יותר לעומק על אופי השימוש ברשת ואיך היא יכולה לנצל את פעילות הגולשים לטובתה.

 

 

פייסבוק משלמת למשתמשים – ולומדת עליהם גם מה שהם לא התכוונו לשתף

האם הייתם מוכנים שישלמו לכם 20 דולר בחודש כדי לדעת עליכם הכל? אבל ממש הכל? כנראה שזה מה שעשתה פייסבוק באמצעות האפליקציה Facebook Research. משתמשי הרשת דווחו כי מטרת האפליקציה היא למידה אודות אופן השימוש אך בפועל כנראה שהרבה יותר מידע ונתונים הגיעו לפייסבוק ולא רק אופן השימוש ברשת החברתית. בין המשתמשים שלקחו חלק והתקינו את האפליקציה במכשירים הניידים שלהם אפשר למצוא בני נוער ומבוגרים מגיל 13 ועד 35. בהודעות ההסתייגות והעברת האחריות ציינה החברה כי קטינים יוכלו להתקין את האפליקציה באישור הורים בלבד ושהניטור מבוצע אך ורק על אופן השימוש ברשת החברתית.

 

לא מעט ביקורת ספגה פייסבוק בשל הפעלת מהלך זה. למרות שהאפליקציה הופיעה תחת שם של חברה אחרת, הודו ראשי פייסבוק שמדובר באפליקציה מטעמם אך סייגו את החדירה בפרטיות כתוצר לוואי שלא היה להם כל עניין בו. יתרה מזאת, פייסבוק בעצמה מחקה את האפליקציה מה- App Store של מכשירי ענקית התקשורת Apple על מנת להוכיח מעל לכל ספק שפרטיותם של המשתמשים שלה חשובה לה מכל נתון או מידע אחר. כיום ניתן עדיין להוריד והתקין את האפליקציה במכשירים מבוססי מערכת אנדרואיד ולמסכי ההרשמה הוספו הנחיות בנוגע לאופי האפליקציה ואחרי מה היא עוקבת (ובעיקר – אחרי מה היא לא עוקבת).

 

מחיר הפרטיות שלכם בפייסבוק
פייסבוק משלמת כסף למשתמשים כדי לדעת מה הם אוהבים

 

החטא ועונשו

אפשר לומר שיש חטא ויש עונש לשני צדי המתרס – פייסבוק והמשתמשים שלה. לכל אחד מהם חלק משלו בכל העניין. אי אפשר לטעון שפועלה של פייסבוק נעשה בתום לב, שכן אופן ההתנהלות של הרשת החברתית וכל תוסף או תוכן שקשור בה מתבסס על חוויית השימוש של בעלי הפרופילים או בעלי העסקים. קשה מאד (ואפילו בלתי אפשרי) לטעון שפייסבוק יכלה לעשות שימוש לטובתה מהמידע שהגיע אליה, בין אם התכוונה לאסוף אותו ובין אם הגיע אליה כתוצר לוואי מאפליקציית המעקב. המשתמשים, מצדם, גם אם פעלו בתום לב ככל יכולתם – לא יכולים שלא להכיר את התקופה הדיגיטלית שכולנו חיים בה וחשוב להתייחס במשנה זהירות וחשדנות כלפי כל אפליקציה או תוכנה שמגדירה את עצמה ככזאת שמטרתה היא לעקוב אחר שימוש או ניטור פעולות של משתמשי הקצה.

 

ומה הלאה? אסור לנו להיות תמימים. מידע אודותינו, נתונים שונים ופעילויות שאנו עושים באונליין ובאופליין הם לחמם של העסקים שרוצים להגיע אל התודעה שלנו ואל הכסף שלנו. את פייסבוק כולנו מכירים, אבל בזכות ממשקים שלא תמיד אנחנו מודעים אליהם – מידע יכול לעבוד בקלות גם לגופים שלא בהכרח נסכים למסור להם ביודעין מידע כלשהו עלינו או על המשפחות שלנו. העידן הדיגיטלי דורש אחריות אישית רבה ברשת ומחוצה לה, בד בבד עם הבנה שהזמנים השתנו ומשתנים כל הזמן וגם אנחנו – נמצאים בלמידה מתמדת אודות האפשרויות המקוונות שעומדות בפנינו.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme