חוסר הערנות שלכם עולה לכם מאות שקלים בשנה

אביה פרי3 דקות קריאה
חוסר הערנות היקר שלכם
שתף:

גם אתם לא קוראים את החשבונות שאתם מקבלים בדואר? תהיו בטוחים שאתם ממש לא היחידים. ממדגם מייצג של המועצה לצרכנות עולה כי רק 40% מהאוכלוסיה טורחים להתעמק בחשבונותיהם. עכשיו תתרווחו ותגלו כמה חוסר הערנות עולה לכם.

 

הצרכנים בבעיה

לא מדובר בחברת בתי קולנוע, שבמידה ולא נהיה מרוצים אליה נפנה למתחריה ונמשיך להנות מהשירות. מדובר בשירותים אלמנטריים כמו מים, חשמל וגז אשר פעמים רבות גורמים לנו כצרכנים לא להיות עירניים, להרגיש שאנחנו 'סומכים עליהם' כיוון שהם גוף כמעט ממשלתי לתחושתינו, כזה ש'חייב להיות אמין'. רובנו גם חוששים שינתקו אותנו במקרה של עימות. היכולת של הצרכן להגן על עצמו מול גופים אלה היא נמוכה, כיוון שאין לו דרך מקצועית להבין כיצד מתבצע החישוב שלהם, בעיקר כאשר הוא מתבסס בשיטת ההערכות. יחד עם זאת, כמות הפניות והתלונות של אלו שכבר כן קוראים את החשבונות היא עצומה, והמסקנה המתבקשת היא כמות הטעויות הגדולות המתרחשת, זו שיש לה תוצאה: פגיעה של מאות ואף אלפי שקלים בכיס שלכם.

 

אז מה בכל זאת אפשר לעשות? להיות צרכנים עירניים, אחראיים ולדעת קצת יותר. ריכזנו עבורכם את המידע העיקרי בתחומים המשמעותיים בהוצאות משק הבית – אל תגידו לא ידענו.

 

חוסר הערנות עולה לכם
בדקו את חשבון המים שלכם

 

מים – עדכון מספר הנפשות

עקבו אחר מספר הנפשות בחשבון המים ועדכנו אותו אחת לשלוש שנים. כך תימנעו מחיובים מיותרים של עשרות שקלים בחודש. חפשו בשורת "מספר הנפשות" בתשלום חשבון המים ובדקו האם המספר תואם את כמות הנפשות שלכם בבית. על פי החוק, הקצבת המים עבור אדם אחד או שניים זהה, אבל כל אדם נוסף מעל לשני אנשים מקנה עוד 3.5 מ"ק בעלות הבסיסית, השווים ערך לכ-20 שקל הנחה בחשבון. שימו לב: ניתן לקבל החזר רטרואקטיבי עד ארבעה חודשים אחורה. בנוסף, יש צורך לעדכן מחדש בכל שלוש שנים את הכמות, אחרת היא מתאפסת חזרה ל-2 נפשות.

 

כאשר יש חיוב מופרז במים, אשר התרחש כתוצאה מנזילה, בקשו אישור על הנזילה מהשרברב ופנו לתאגיד המים בבקשה לזיכוי.

 

החשבון של השכן לא תמיד ירוק יותר! טעות נפוצה בחשבונות המים היא הצלבת מונים. בדקו לפחות פעם אחת מרגע הכניסה לדירה כי מספר המונה המופיע בחשבונית תואם ואתם אכן משלמים את החשבון שלכם.

 

 

הערכת מונה/ חברת החשמל

ודאו כי מונה החשמל שלכם במקום נגיש. אם החיוב שלכם מבוסס על הערכת צריכה, התקשרו או כנסו לאתר חברת החשמל עוד בטרם תשלום החשבון, ודווחו על נתוני הצריכה האמיתיים. שימו לב, על פי חוק לחברת החשמל מותר לדלג על קריאת המונה שלכם אחת לתקופה ('דילוג יזום') גם ללא סיבה מיוחדת, במידה וקרה הדבר הוא יופיע בחשבון ובאפשרותכם לקבל זיכוי על כך.

 

חברת החשמל
בדקו גם את חברת החשמל

 

טעויות לטובתכם? לא מה שחשבתם

טעויות רבות שמתרחשות, גוררות 'תיקון פתאומי' וחשבונות מנופחים ללא תכנון. כך למשל נוהגת חברת החשמל כאשר מגלה כי ביצעה הערכות מונה נמוכות מהמציאות, היא תבצע תיקון חד בדמות חשבון מנופח בחודש לאחר מכן. כך במקום לשלם את הסכום הקבוע בכל חודש, או אפילו לשנות את הרגלי הצריכה במידה והייתם יודעים כמה אתם משלמים עליהם בזמן – תתקלו בחשבון מנופח ובהוצאה גבוהה ולא צפויה. הערכת חסר שנתית יכולה להוביל ל'תיקון' פתאומי בגובה 10,000 ₪!

 

 

זכאות להנחות ופטור מארנונה: למי זה מגיע?

סעיפים רבים (מאוד) יעניקו לכם הנחה בתשלום הארנונה ואפילו פטור במקרים מסוימים. כך למשל אם אתם בעלי דירה שמשכירים דירה, אשר עומדת ריקה, באפשרותכם לפנות לעירייה בבקשה לא לשלם ארנונה בזמן שהדירה עומדת ללא דיירים. אזרחים ותיקים המקבלים הבטחת הכנסה זכאים לפטור מלא מארנונה וגם כאלה שלא נעזרים בהבטחת הכנסה זכאים להנחות משמעותיות בגובה עשרות אחוזים. ניצולי שואה יקבלו הנחה בגובה 66% בתשלום, מי שמקבל קצבת מזונות וכן סטודנטים בערים מסוימות. בדקו את זכאותכם ברשימת ההנחות בארנונה הקבועות בהוראות הדין וכן באתר העירייה שבה אתם מתגוררים.

 

הנחה בארנונה?
אולי אתם זכאים להנחה בארנונה?

 

חוסר הערנות שלכם וחשבון הגז

שימו לב, מחירי הגז אינם בפיקוח. כתוצאה מכך כל חברה רשאית לתמחר את מחיר הגז בהתאם לחישוביה, אך ניתן ורצוי להשוות מחירים ואף לדרוש הנחה. שימו לב לחשבון שלכם, שכן במרבית החשבונות יופיע המחיר הממוצע למ"ק. השוו את המחיר ואת עלייתו למה שכתוב בחוזה שלכם, שכן פעמים רבות החברות אינן פועלות בהתאם להבטחות.

 

אם אתם גרים בדירה שכורה, הקפידו כי בחברת הגז אתם רשומים כשוכרים ולא כבעלי הנכס, יש לכך משמעויות בחיובים מסוימים וכן במידה ותבחרו שלא להשתמש בדירה בגז אך בעל הדירה יעדיף לא לנתק ולהפעיל מחדש משיקול כלכלי, הבדיקות התקופתיות של הגז לא יהיו באחריותכם.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme