אחרי ההפסדים הגדולים של 2018 – קופות הגמל פתחו את השנה עם תשואות גבוהות

עומר גלעדי2 דקות קריאה
קופות הגמל רשמו תשואות נאות
שתף:

חודש דצמבר של שנת 2018 קיבל את הכינוי הלא מחמיא "דצמבר המר" בקרב מנהלי תיקי ההשקעות ומוצרי ההשקעה, ולאחר שנה לא מאוד מוצלחת, תשואות שליליות כמעט בכל אפיקי ההשקעה השכיחים הביאו את מרבית מוצרי ההשקעה לתשואה שנתית שלילית. התשואה הממוצעת של קופות הגמל וקרנות ההשתלמות היתה כמעט 1%-, או במילים אחרות – המשקיעים סיימו את השנה עם פחות כסף ביחס לקרן בתחילתה. ההערכה היא שהציבור הפסיד באפיקי קופות הגמל וקרנות ההשתלמות בלבד מעל 12 מיליארדי שקלים, עם שוק של כ – 440 מיליארדי שקלים המושקעים מטעם חוסכים באפיקים אלה.

 

אם כן, אחרי שנת 2017 שהיתה שנה טובה למשקיעים כמעט בכל אפיק השקעה, ושנת 2018 שהביאה איתה תנודתיות בלתי צפויה וקושי גדול להציג רווחיות באפיקי השקעה מגוונים – נפתחה שנת 2019 בתרועת אופטימיות, עם תשואות של כ – 3% בממוצע – אשר מחקו את ההפסדים לאורך כל שנת 208 בקופות הגמל. מה מחכה לנו באפיקי קופות הגמל וקרנות ההשתלמות בשנת 2019, ואיך מקבלים בחירות פיננסיות נכונות לקראת שנה רווחית?

 

מה עשו קופות הגמל שלכם?
אחרי סיום עגום ב-2018, שנת 2019 נפתחה בחודש של תשואות חיוביות ואופטימיות רבה

 

קופות מנייתיות הפסידו יותר

אנחנו יודעים, שאפיקי השקעה ספקולטיביים יותר – גם במוצרי השקעה "בסיסיים" כמו קרנות השתלמות וקופות גמל, הם חשופים יותר להפסדים בהשקעות צפויות פחות, כמו למשל השקעות במניות. ואכן, ההערכה היא שלאורך שנת 2018 הפסדי התשואה באפיקים המנייתיים והספקולטיביים הגיעה, ובחלק הקרנות אף עלתה על 5% – בעוד אפיקי השקעה סולידיים יותר, למשל כאלה שהשקיעו באגרות חוב, הפסידו גם הן – אולם במרבית המקרים פחות מאחוז אחד. בעוד במהלך שנת 2017 גרפו קופות הגמל וקרנות ההשתלמות הקנייתיות תשואות של עשרות אחוזים – במהלך שנת 2018 אפיקים אלה הפסידו יותר. במהלך אותה שנה, מי שהשקיע במט"ח (למשל בשער הדולר או האירו), "זכה" בהפסדים מתונים יותר.

 

מעניין לציין, כי דווקא בתחילת שנת 2018 הגדילו מנהלי ההשקעות את החשיפה למנות בחלק ממוצרי ההשקעה, עד כדי 25% או אף 30%. כך קרה, שבדצמבר בלבד הפסידו חלק מקופות הגמל מעל 7%.

 

 

שנת 2019 מביאה עימה אופטימיות זהירה

במהלך חודש ינואר בלבד, התשואות הממוצעות בקופות הגמל וקרנות ההשתלמות עמדו על 3% – פי שלושה מכלל ההפסד הממוצע באותם אפיקי ההשקעה לאורך כל שנת 2018. זה אומר, שמי שלא פדה את מוצרי ההשקעה שלו, כיסה את ההפסדים ואף סיים את החודש בתשואה חיובית. הטווח הממוצע של התשואות בקופות הגמל בישראל נע בין 2.5% לכמעט 4%. קופות הגמל הקנייתיות הציגו תשואה ממוצעת של מעל 6%, קופות הגמל צמודות המדד הציגו עלייה פחותה בתשואה, של קצת יותר מ – 1%. קופות הגמל הכלליות, אלה הנפוצות עבור משקיעים בארץ, רשמו תשואות של כאחוז.

 

קופות הגמל והאופטימיות של המשקיעים
ב-2019 יש תחושה של אופטימיות זהירה

 

באילו אפיקי השקעה אתם מנהלים את ההשקעות שלכם?

התשואות הגבוהות של חודש ינואר 2019 בקופות הגמל וקרנות ההשתלמות מגיעות על רקע של עליות שערים בשווקי המניות מסביב לעולם, כמו גם בשוק האג"ח הממשלתי והקונצרני בישראל. המדדים הנפוצים (כמו מדד הדאו ג'ונס, ה – S&P 5000 או הנאסד"ק) הציגו עליות שערים מרשימות – והמשקיעים הרוויחו. אבל, בשוק המניות הבלתי צפוי כמו בשוק המניות – קשה להתייחס לעליות שערים אלה, בעיקר לאור התנודתיות שאיפיינה את שנת 2018, כסימן לבאות. מרבית התחזיות מטעם אנליסטים מבטאות בשלב זה זהירות יתרה בהשקעה בשוק המניות, והעדפה לחשיפה לאג"ח קונצרניות.

 

כיום, תוכלו למצוא שפע של קופות גמל וקרנות השתלמות המציגות תמהילי השקעה שונים – מכאלה שהן סולידיות במיוחד, לכאלה בעלות שיעור גבוה של השקעה במניות ובשווקים ספקולטיביים אחרים. חשוב לדעת, כי מדד ההצלחה של ההשקעה בדרך כלל נבדק על פני תקופה של כחמש שנים, ומי שמבקש אפיק השקעה איכותי, בדמי ניהול נמוכים, לאורך זמן – עשוי למצוא כי דווקא קופות הגמל היותר ספקולטיביות מציגים בממוצע רווחים חמש שנתיים גבוהים יותר מאלה של מוצרים דומים בתמהיל השקעה סולידי. אם אתם משקיעים שונאי סיכון או שאין לכם כוונה לנהל את מוצר ההשקעה לאורך תקופה ארוכה – ייתכן שכדאי לבדוק אטרקטיביות השקעה באפיקים סולידיים יותר, על מנת למנוע חשיפה לתנודתיות, שאולי תאפיין גם את שנת ההשקעות שמתחילה כעת.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme