מכשירים את השרץ – בעלי דירות Airbnb בתל אביב ישלמו ארנונה כפולה

שני ודאוקר2 דקות קריאה
תתכוננו: הארנונה של בעלי דירות Airbnb
שתף:

השכרת דירות לטווח קצר בתל אביב (ובכל מקום, בעצם), הפכה לאפשרות נוחה וטובה להכנסה צדדית עבור לא מעט בעלי דירות. מדובר בהכנסה שנחשבת לגבוהה הרבה יותר מאשר השכרת דירה לטווח ארוך וחוסר המחויבות ההדדי נחשב למבוקש ונוח מאד לכל הצדדים. נדרשת מבעלי הדירות, אמנם, לא מעט עבודה בדאגה יומיומית לתחזוקת הדירה והכנתה מדי כמה ימים או שבועות לאורח אחר אך ההכנסה כדאית, משתלמת ומוכיחה את עצמה כל פעם מחדש. יחד עם זאת, בעיריית תל אביב החליטו שקופה העיר צריכה ליהנות אף היא מהכנסותיהם של בעלי הדירות וצו הארנונה העירוני שפורסם בתחילת 2019 עומד להצביע על שינוי באופן התשלום. החל משנה זו ישלמו בעלי דירות Airbnb ארנונה גבוהה על כל מטר מרובע שהם משכירים, באופן דומה לגבייה הקיימת מבתי המלון המובילים בעיר. מה זה אומר?

 

למה העירייה עושה את זה?

על פי מקבלי ההחלטות בעיריית תל אביב יפו, התחלופה הגבוהה של אורחים ותיירים בדירות ברחבי העיר פוגעת באיכות החיים של התושבים, דוחקת הצידה את תושבי העיר הוותיקים ומורידה את ערך הדירות להשכרה לטווח ארוך בשטחה. מכיוון שהצפי הוא להתרבות דירות אלה להשכרה לטווח קצר, הרי שהחסרונות שרואים בעירייה יתגברו ויהיו בולטים יותר ויותר. יחד עם זאת – אין מדובר בהחלטה שתהיה קלה לביצוע, שכן על מנת לעקוב אחר פעילות הדירות ולדעת איזו דירה מושכרת לטווח קצר ועומדת בקריטריונים לתשלום הארנונה הגבוהה – יש צורך באישורים של ועדות עירוניות ומחוזיות.

 

הארנונה של בעלי דירות Airbnb
המהלך של עיריית ת"א-יפו יכפיל את הארנונה של בעלי דירות Airbnb

 

איך זה יעבוד ומה המשמעויות לבעלי דירות Airbnb?

קודם כל, קצת סדר. לא כל מי שמשכיר את הדירה שלו פה ושם יצטרך לשאת בעלות זו, אלא מדובר בבעלי דירות שמשכירים את הדירה שבבעלותם לפחות 90 ימים בשנה. תעריף הארנונה אינו קבוע ואחיד לא הדירות, אמנם, אך באופן גורף אפשר לומר שמדובר בסכום שגבוה פי שתיים (ויותר) מהסכום הממוצע דירה בעיר. בממוצע יעמוד סכום זה על כ-120 ₪ למ"ר – סכום דומה מאד לסכום המשולם על ידי בתי המלון הגדולים והמובילים בעיר. המשמעות היא הכנסה נוספת לקופת העיר ובניית מערכת לניטור הדירות על מנת לעקוב אחרי ימי השכירות שלהן.

 

 

המטרה – לשמור על העיר!

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב יפו בעצמו, התייחס לנושא בעקבות גל מחאה שהתעורר ברשתות החברתיות. לטענתו – ריבוי דירות Airbnb ושכמותן (דירות להשכרה לטווח קצר) משנה את מרקם העיר, את מארג התושבים העדין ממילא ודוחק לצדדים את היותה של תל אביב קודם כל – עיר מגורים של צעירים לצד ותיקים. לדבריו העירייה מעוניינת להשאיר את צביון העיר כמו שהוא ואינה מעוניינת בגידול מהיר במספר הדירות המושכרות לטווח קצר. גם כעת מורגש מספר גבוה במיוחד של תיירים ואורחים בעיר ולמרות גודלה והאזורים התיירותיים שבה – אין רצון או כוונה בקרב מחלקות העירייה לאפשר את הפיכתה לעיר נופש בלבד.

 

למה הצעד הזה חשוב?
המטרה הרשמית: לשמור על העיר ועל איכות החיים בה

 

עדיין לא מדובר בעניין סגור

למרות ההצבעה על צו הארנונה בהנהלת עיריית תל אביב לא ניתן להחיל את הגבייה המעודכנת באופן מידי, שכן יש צורך לקבל לכך אישור מטעם מועצת העיר ולאחר מכן – ממשרד הפנים. במידה ויתקבלו האישורים הנדרשים, ייצא הצו לפועל החל מהמחצית השנייה של שנת 2019, זאת על מנת שלא לפגוע במשכירי דירות Airbnb שכבר קיבלו הזמנות מאורחים שאמורים להגיע לתחרות האירוויזיון. בעירייה מוסיפים שההחלטה לא התקבלה כלאחר יד אלא לאחר מחקרים וסקרים שבוצעו הן על ידי גופי העירייה עצמם והן מטעם חברות חיצוניות. הממצאים היו אחידים ומכאן שהעלאת הארנונה נמצאה כנכונה ודרושה.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme