כמה עולה לחיות ברמת חיים של העשירון העליון ועל מה הם מוציאים את הכסף?

עומר גלעדי2 דקות קריאה
ההכנסות וההוצאות של העשירון העליון
שתף:

אומרים שהדשא של השכן תמיד ניראה יותר ירוק – אבל במקרה שהשכן שלכם מרוויח מספיק כדי להיכנס לקטגוריית ההכנסה של העשירון העליון – זה גם, כנראה, נכון. יצאנו לבדוק את כל הפרטים הכי סודיים – כמה מרוויחים בתי האב המשויכים לעשירון העליון, ומה בדיוק הם עושים עם ההכנסות הגבוהות שלהם בכל חודש? כך נראים חיי הזוהר של ברי המזל בישראל.

 

העשירון העליון ואיכות החיים
הדשא של השכן תמיד ירוק יותר?

 

 

העשירון העליון – מי אתם?

בישראל, בתי האב הנכללים בעשירון העליון, הם 10% מכלל בתי האב שהם בעלי השכר הגבוה במשק. נכון לשנת 2018, ההכנסה החודשית הממוצעת לכלל בתי האב בישראל עמדה על כ-20,000 ₪ ברוטו (שהם כ-13,000 ₪ נטו) – עלייה של כמעט 3% ביחס להכנסה החודשית הממוצעת למשקי הבית בישראל בשנת 2017. לעומת זאת, השכר הממוצע ברוטו בעשירון העליון עמד על 35,489 ₪ ברוטו בחודש (זה לכל בית אב, כלומר, בדרך כלל סכום שתי המשכורות של שני המבוגרים העובדים במשק הבית). נטו, אגב, השכר הזה עומד על כ-21,000 ₪ בממוצע לחודש.

 

מעניין לציין, שפרט לניתוח פיננסי על פי עשירונים, קיימת בישראל גם חלוקה למאיונים – המאיון העליון הוא 1% מהאוכלוסייה בעלי השכר הגבוה ביותר. השכר החודשי הממוצע עבור בתי אב בישראל המשוייכים למאיון העליון הוא… כ-135,000 ₪ ברוטו לחודש.

 

 

כמה כבר אפשר לבזבז?

על פי דו"ח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מי שמשוייכים לעשירון העליון מרוויחים בממוצע פי 7.4 ביחס לאלה המשוייכים לעשירון התחתון. עוד, בעוד העשירון העליון בלבד אחראי לכ-40% מכלל ההכנסות במשק, ארבעת העשירונים התחתונים (עד הכנסה ממוצעת של 11,138 ₪ לחודש למשק בית) מוציאים בכל חודש יותר מכפי שהם מכניסים, או במילים אחרות – המינוס רק הולך ועולה בכל חודש. בני העשירון העליון, אגב, מוציאים בחודש בממוצע 19,981 ₪, והם מצליחים להפריש לחיסכון בכל חודש כמעט פי שתיים מכלל ההכנסה למשק בית של העשירון התחתון.

 

החיסכון של העשירון העליון
בני העשירון העליון הם מצליחים לחסוך בכל חודש כמעט פי 2 מכלל ההכנסה למשק בית של העשירון התחתון

 

מה קונים העשירים שאנחנו לא יכולים לקנות?

על פי דו"ח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כל קטגוריות ההוצאה הן גבוהות יותר אצל מי שמשוייכים לעשירון העליון – למשל, בעשירון העליון מוציאים כ-20% יותר על מזון, כמעט 40% יותר על דיור, כ-60% יותר עבור משק בית ותחזוקה של הבית, כמעט פי שתיים עבור הוצאות על בריאות, כ-80% יותר עבור חינוך, תרבות ובידור, וכ-70% יותר עבור תחבורה ותקשורת.

 

למשל, בעוד בעשירונים התחתונים שווי דירה בבעלות עומד, נכון לשנת 2018, על ממוצע של כמיליון שקלים, השווי הממוצע של הבית למגורים בעשירון העליון עומד על כ-2.6 מיליוני שקלים. עוד, בעשירון העליון אנחנו רואים יותר ממוצרי צריכה שנחשבים כאלה של העשירון העליון, ביניהם:

 

  • מחשבי לוח וקונסולות משחק
  • אופניים חשמליים
  • מערכות מיזוג
  • מתקן לטיהור מים או מתקן מים מינרלים
  • ועוד

 

 

ההבדל הגדול מכולם בין העשירון העליון לעשירונים הנמוכים

אחת הקטגוריות שבהן ניכר הבדל עצום בין הרגלי העשירונים התחתונים לבין ההרגלים והאפשרויות של העשירון העליון, היא כמובן קטגוריות החופשות והנופשים. ידוע כי מבין אוכלוסיות העולם, הישראלים אוהבים במיוחד לטייל – אולם ניראה כי לא רק שבעלי הכנסות גבוהות עושות כן לעיתים קרובות יותר – הן גם מטיילות ברמה אחרת לגמרי.

 

כך, בעוד בעלי הכנסות המשוייכות לעשירונים התחתונים לא תמיד מצליחים לצאת לחופשה בכל שנה, מסתפקים בחופשות זולות וקצרות בארץ או "קופצים" ליעד קרוב כמו יוון לטיול דל אמצעים – החופשות של בני העשירון העליון מותירות אותנו פעורי פה, עם ממוצע של שלוש חופשות בנות ארבעה עד ארבעה עשר יום בחו"ל, עם יעדים אקזוטיים כמו מדינות ביבשת אמריקה (ארה"ב, קנדה, מרכז ודרום אמריקה) ואחרות, ועם רמות הוצאות מעוררת קנאה – על מלונות פאר המציעים אירוח חלומי, על יעדים יוקרתיים במיוחד ועל הוצאות נוספות. כך, הוצאה ממוצעת עבור חופשה בחו"ל ברמת ההכנסה של העשירון העליון, עומדת על מעל 30,000 ₪ לאדם – כלומר, 90,000 ₪ עבור משפחה של שני הורים וילד.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme