ספרד, איטליה, שוויץ וישראל – אלו המדינות הבריאות ביותר בעולם

מערכת1 דקות קריאה
מי הן המדינות הבריאות בעולם?
שתף:

המדינה הבריאה ביותר בעולם היא ספרד, לפחות לפי מדד בלומברג. המדד, שמתייחס ל-169 מדינות בעולם, בחן כמה מדדים מרכזיים לפני שקבע את הסדר שלהן ברשימה. נסביר עליהם בהמשך, אבל מה שברור הוא שרוב המדינות ברשימה נמצאות באירופה. כך, חוץ מספרד, אפשר למצוא בין 10 המדינות הבריאות גם את איטליה, איסלנד, שוויץ, שוודיה ונורבגיה. אם ישראל נחשבת לאירופה (בכל זאת זכינו באירוויזיון 4 פעמים) הרי ש-7 מתוך 10 המדינות הללו נמצאות ביבשת אחת.

 

10 המדינות הבריאות בעולם

במקום הראשון נמצאת, כאמור, ספרד. 9 המדינות שמשלימות את 10 הגדולות בדירוג, על פי הסדר, הן:

איטליה

איסלנד

יפן

שוויץ

שוודיה

אוסטרליה

סינגפור

נורבגיה

ישראל

אם גם אתם תוהים איפה ארה"ב בתמונה, תתפלאו לשמוע שהיא אפילו לא בין 30 המדינות הבריאות. היא מסתפקת במקום ה-35, ובהשוואה לדירוג הקודם מדובר בירידה של מקום אחד. דרך אגב, הציון של ישראל הוא 88.2, בעוד הציון של ספרד הוא 92.8.

 

בראש דירוג המדינות הבריאות
במקום הראשון: ספרד

 

איך נקבע הדירוג של בלומברג?

כדי לקבוע את הדירוג הזה, החוקרים של בלומברג סקרו מספר משתנים מרכזיים. בין השאר הם בדקו את תוחלת החיים, תוך מתן "עונש" על גורמי סיכון שונים כדוגמת שיעורי ההשמנה וצריכת הטבק. גורמים סביבתיים שנלקחו בחשבון כוללים את הגישה למים נקיים.

 

במידה רבה, הנתונים הללו עולים בקנה אחד עם סקר אחד שפורסם לפני כמה חודשים, זה שבחן את תוחלת החיים ב-195 יעדים מרכזיים בעולם. במחקר הקודם, לפי ירחון רפואי בינלאומי, ספרד היא המדינה שבה תוחלת החיים הגבוהה ביותר – 85.8 שנים. כאן מצבה של ארה"ב חמור עוד יותר, והיא מדורגת במקום ה-64 בלבד.

 

 

ההסבר המרכזי: התזונה הים-תיכונית

המומחים שבחנו את הנתונים מספקים כמה הסברים מרכזיים, ובעיקר הם מציינים את חשיבותה של התזונה הים תיכונית. לטענתם, היא זו שמסבירה איך ייתכן שהאיטלקים והספרדים בריאים כל כך, וכנראה גם איך אנחנו הישראלים הגענו לרשימה. התזונה הזו עשירה בפירות ובירקות, וכן בדגים ודגנים מלאים. בנוסף, בתפריט הזה יש גם שמן זית, אגוזים ואבוקדו.

 

התזונה הים תיכונית נחשבת, על פי כמה וכמה מחקרים קודמים, כתזונה שמפחיתה את שיעורן של מחלות הלב, ויש לה עוד כמה יתרונות בריאותיים. למשל, נמצא שהיא תורמת לשיעורים מופחתים של אלצהיימר, פרקינסון ואפילו סרטן. מחקר בריטי קבע כי יש קשר ישיר בין תזונה ים תיכונית לבין סיכון המופחת בכ-25% למוות כתוצאה מסרטן, מכל סוג שהוא.

 

המדינות הבריאות בעולם - בזכות האוכל
התזונה הים תיכונית טובה לבריאות

 

טיפול מונע בספרד

הסבר נוסף להיותה של ספרד המדינה הבריאה בעולם הוא הטיפול המונע, וסקר מערכות הבריאות באירופה קבע שהמדינה פועלת לקידום "עקרונות של אוניברסליות, גישה חופשית, שוויון והוגנות כלכלית".

 

אז למה ארה"ב לא בתמונה? ככל הנראה משום ששיעורי ההשמנה בה גבוהים. על פי הנתונים העדכניים, כ-40 אחוזים מכלל האמריקאים הבוגרים, כלומר קצת יותר מ-93 מיליון בני אדם – סובלים ממשקל יתר. גם תוחלת החיים בארה"ב בירידה, ונראה שיש עלייה בשיעורי ההתאבדות כמו גם בשיעורי המוות כתוצאה מצריכת מנות יתר. למעשה, אם בוחנים את הנתונים, יש סיכוי סביר יותר שהאמריקאים ימותו בגלל שימוש מופרז בחומרים כאלה ואחרים, בהשוואה למוות בתאונת דרכים.

 

30 המקומות האחרונים בדירוג המדינות הבריאות אולי לא מאוד מפתיעים. בין השאר תמצאו שם את תימן, אפגניסטין והאיטי, ומדינות שנמצאות דרומית לסהרה.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme