"מחויבים לצמיחה כלכלית מתמשכת לצמצום העוני": המצע של כחול לבן

מערכת2 דקות קריאה
כחול לבן והיום שאחרי הבחירות
שתף:

אחרי שהסתיימה כהונתו של שר האוצר לשעבר, יאיר לפיד, הוא ציין כמה וכמה הישגים והוסיף: "תראו מה עשינו בשנה ושמונה חודשים. תארו לעצמכם מה נעשה בארבע שנים." מאז ועד היום נמצאת מפלגת יש עתיד באופוזיציה, אבל כחודש לפני הבחירות, כחלק ממפלגת "כחול לבן" המאוחדת, זה ללא ספק זמן טוב לבדוק מה עשתה המפלגה בראשות לפיד, ומה מתכננת המפלגה המאוחדת בראשות בני גנץ לעשות אם הסקרים יוכיחו את עצמם לשם שינוי.

 

 

בתי ספר בחופש הגדול והיצע הדירות

במפלגת יש עתיד פעלו לקידום כמה וכמה מהלכים, מבתי הספר של החופש הגדול (קייטנות מסובסדות), דרך הוספת תקציבים לסיוע לניצולי שואה ועד להכפלת מספר הארוחות החמות לתלמידי בתי הספר עם יום לימודים ארוך. היו עוד כמה מהלכים שהמפלגה הצליחה לקדם, אבל זה לא אומר שהם שרדו במבחן הזמן. כך, החוק לשוויון בנטל – שהיה אחד החוקים המשמעותיים מבחינת יאיר לפיד – שונה מיד לאחר הבחירות הקודמות. גם הגבלת מספר השרים ל-18 כבר לא קיימת, ובממשלה היוצאת כיהנו בשיאה 21 שרים.

 

 

התכנון: קידום מעמד הנשים ושינוי גיל הפרישה

המצע של מפלגת "כחול לבן", או האיחוד בין "חוסן לישראל", "תל"ם" ו"יש עתיד", מגדיר כמה נושאים מרכזיים. בין השאר מתכננים במפלגה לדאוג לאכיפה מוגברת של חוקי העבודה בישראל, לעודד שילובן של נשים בשוק העבודה ובתפקידים בכירים, ולהעלות את גיל הפרישה שלהן – בהדרגה – ל-64. באופן דומה קובעים במפלגה יעדים נוספים, גם לשילובן של נשים ערביות בתעסוקה, וגם לשילובם של גברים חרדים. במסגרת הזו יחזור חוק לימודי הליבה, זה שבוטל ב-2015 ולמעשה מחייב לימודי אנגלית ומתמטיקה לכל תלמיד בישראל.

 

גם העסקים הקטנים מקבלים הפעם התייחסות: במפלגה מדברים על מסלול מיוחד לבני 45 ומעלה במעוף לעסקים, מסלול שיאפשר ליזמים לקבל הלוואה נוחה דרך קרן בערבות המדינות, וכן הם יקבלו ליווי בתהליך ההקמה.

 

 

הארכת שנת הלימודים והשקעה בבריאות

"אנו מחויבים לצמיחה כלכלית מתמשכת לצמצום העוני," מכריז המצע של מפלגת כחול לבן. "נבקש לחזק את המערכות הציבוריות, בעיקר בתחומים חינוך, בריאות ורווחה."

 

אז המצע של כחול לבן אכן מתייחס לתחומים האלה, גם אם הוא לא מפרט איך ימומנו היעדים שהמפלגה הציבה לעצמה. בתחום החינוך, למשל, מדובר על הרחבת פעילותן של תנועות הנוער ועל קידום תכניות החופש הגדול, אלה שאמורות להאריך את שנת הלימודים בשלושה שבועות ולהקל על משפחות בעלות הכנסה נמוכה.

 

בתחום הבריאות צפויה הממשלה הבאה להעביר כ-12.5 מיליארד שקלים לתקציב הבריאות, וצפויות להתווסף מיטות עד להשוואת השיעור הקיים והמקובל כיום ב-OECD. כדי להקל על העומס הקיים על המערכת "נעודד שירותי רופאה בקהילה, רפואה און-ליין, רפואה משפחתית ורפואה מונעת," אומרים במפלגה. הם גם מתכננים לתגמל רופאים כדי שיישארו בבתי החולים במקום להשלים הכנסה במרפאה הפרטית.

 

כחול לבן בתחום הבריאות
תוספת של 12.5 מיליארד שקלים לתקציב הבריאות

 

מצע של 45 עמודים

המצע של מפלגת "כחול לבן" מתפרש על פני 45 עמודים והוא מתייחס לעוד שורה של נושאים. בתחום התחבורה מתכננים במפלגה לעודד תחבורה שיתופית ("תוך התחשבות בהשפעה שעשויה להיות לה על נהגי המוניות"), לתגבר את התחבורה הציבורית בפריפריה ולשדרג גם את תשתית הרכבת. בהקשר הזה, לפחות לפי המצע הרשמי, הזכות לקבוע האם תפעל תחבורה ציבורית בשבת או לא תהיה שמורה לרשות המקומית.

 

אז תכניות גדולות יש, והן כוללות גם הגדלת היצע הדיור, טיפול בקצבאות הנכים וקביעת כללים אחידים לחישוב מחירי הארנונה. אלא שברור שיש לצעדים מהסוג הזה גם מחיר לא מבוטל, ואם "כחול לבן" אכן תהפוך למפלגת השלטון, מעניין יהיה לגלות איך המהלכים המבטיחים האלה ימומנו.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme