מנכ"ל אפל מסביר למה אתם לא באמת צריכים תואר אקדמי כדי להצליח

עינת שמואלוביץ1 דקות קריאה
מנכ"ל אפל לא מחפש תואר אקדמי
שתף:

מאז שהיינו ילדים הסבירו לנו עד כמה הלימודים חשובים. אנחנו חייבים תעודת בגרות כדי להתקבל ללימודים אקדמיים, ובלי תואר ראשון (לפחות) כנראה נתקשה למצוא עבודה. ליתר דיוק, נתקשה למצוא עבודה שתבטיח לנו משכורת יפה. בקיצור, רק עם תואר אקדמי נצליח באמת. האם זה באמת נכון?

 

 

טים קוק לא מסכים

אז בזמן שאתם מתכננים את מסלול הלימודים שלכם, מתלבטים בין אוניברסיטה למכללה ובאופן כללי תוהים איך תממנו את התואר שיעלה כמה עשרות אלפי שקלים – מנכ"ל אפל לא בטוח שזה באמת הכרחי. לטענתו, יש כמה כישורים בסיסיים שנדרשים מעובדים טובים, כישורים שסטודנטים לא ילמדו בשום אוניברסיטה יוקרתית. בראש הרשימה הזאת, וזה לא מפתיע כשהטענה הזו מגיעה מטים קוק, נמצאות יכולות קידוד.

 

"כשאנחנו מסתכלים על השילוב בין היכולות של בוגרי המכללות ליכולות שאנחנו מאמינים שאנחנו צריכים בעתיד, וגם עסקים רבים אחרים, זיהינו שזה המפתח." במילים אלה תיאר טים קוק את המצב בתחום, כשהגיע למפגש בנושא כוח העבודה בארה"ב. הוא הוסיף והדגיש כי מחצית מהעובדים שגייסה אפל ב-2018 הם עובדים שאין להם תואר אקדמי כלל.

 

גם בישראל יש היום כמה וכמה תחומים שבהם לא נדרש תואר אקדמי. קורס קצר, ניסיון וכן – גם קצת קשרים. אלה המרכיבים המרכזיים שדרושים כדי להצליח גם אם לא עברתם קודם שלוש שנות לימודים עם תקופות מבחנים ולילות לבנים. אנשי פרסום ודיגיטל, למשל, יכולים להצליח גם בלי תואר אקדמי. יזמים יכולים גם להקים עסק ללא תואר ראשון, ולהצליח.

 

עובדים בלי תואר אקדמי
מחצית מהעובדים שגייסה אפל ב-2018 הם עובדים שאין להם תואר אקדמי כלל

 

ההצעה של מנכ"ל אפל: שנו את תכנית הלימודים

אם נחזור לאפל, מנכ"ל החברה מסביר שאולי עדיף להשקיע קצת יותר בלימודים בבתי הספר היסודיים והתיכוניים לפני ששולחים את הילד לאקדמיה. בהתאם, חברת אפל עצמה השיקה את התכנית "כל אחד יכול לקודד" כבר ב-2016. תכנית הלימודים אמורה לאפשר לתלמידים בכל גיל – מילדי הגן ועד הסטודנטים באקדמיה – ללמוד לקודד. 4,000 בתי ספר בארה"ב כבר הטמיעו את התכנית הזו.

 

הנתון המעניין הוא שלא רק אפל מגייסת עובדים ללא תואר אקדמי. חברות גדולות אחרות פועלות באופן דומה, ואתם מכירים אותן היטב: גוגל ו-IBM הן שתיים מהחברות הללו. גם בבנק אוף אמריקה לא דורשים תואר, וגם בהילטון.

 

 

הבעיה: פערי שכר בהתאם לתואר האקדמי

אז נכון, המהלך של אפל וגוגל ראוי לכבוד, ואין ספק שמי שאין לו תואר אקדמי עדיין יכול להצליח ולהשתלב גם בארגונים הגדולים ביותר. אלא שבפועל, דוחות השכר שפורסמו בחודש שעבר בארה"ב מראים שיש פערי שכר, ולא קטנים בכלל. השכר השבועי החציוני לעובדים עם השכלה תיכונית בלבד עומד על 730 דולר, בעוד אלה שיש להם דיפלומה על הקיר מרוויחים 1,198 דולר לשבוע.

 

מצד שני, יש כאלה שלא השלימו את הלימודים שלהם באקדמיה ובכל זאת הפכו לשמות גדולים ומוכרים מאוד. סטיב ג'ובס הוא אחד מהם. הוא הקים את אפל מהמוסך בבית הוריו אחרי שפרש מהלימודים במכללת ריד. גם מארק צוקרברג ויתר על התואר לאחר שהקים את פייסבוק בזמן שהיה סטודנט. ב-2017 הוא דווקא קיבל תואר של כבוד מהרווארד (ממנה פרש).

 

"אף פעם לא באמת חשבנו שתואר אקדמי הוא זה שיבטיח הצלחה," סיכם קוק. "תמיד ניסינו להרחיב אופקים."

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme