שכירות ועצמאיות: כל הזכויות שמגיעות לכן בהריון ולאחר הלידה

עינת שמואלוביץ3 דקות קריאה
זכויות במהלך ההריון ואחר הלידה
שתף:

ההחלטה להרחיב את המשפחה ולהביא ילדים לעולם, היא החלטה גדולה ומרגשת מאוד, אבל יש לה גם היבטים כלכליים ומקצועיים שנכנסים לא פעם למערך השיקולים. בין אם את עובדת שכירה ובין אם יש לך עסק משלך, סביר להניח שגם את מתלבטת באשר לזמן הנכון, למחיר הכלכלי שתשלמי ולהשפעות ההריון וההורות החדשה על המשך הקריירה שלך. אם כן, הגיע הזמן להבין מה הן הזכויות שלך ואיך השינוי הגדול הזה ישפיע גם על חשבון הבנק – וגם על העתיד המקצועי.

 

חובת הדיווח למעסיק

על פי החוק, נשים הרות מחויבות להודיע למעסיק כי הן בהריון רק עם הגיען לחודש החמישי. עם זאת, ממועד מסירת ההודעה, כמובן בכפוף לאישור רופא, אסור לחייב עובדת הרה לעבוד שעות נוספות או במהלך סופי השבוע. היא יכולה להסכים לכך בכתב, וכן היא נדרשת להציג אישור רפואי לפיו אין כל סיבה רפואית שיכולה למנוע ממך לעבוד שעות נוספות, לילות או שבתות.

 

מתי תספרי לבוס?
עד לחודש החמישי – אין חובת דיווח למעסיק

 

חופשת לידה לעובדת שכירה

כל מי שעבדה במשך 12 חודשים רצופים אצל המעסיק שלה, זכאית על פי חוק לצאת לחופשת לידה. החל מ-2017, חופשת לידה בתשלום תימשך 15 שבועות. כל אישה יכולה להחליט בעצמה מתי תחל החופשה שלה, והיא בהחלט יכולה להקדים אותה – ולצאת לחופשה טרם מועד הלידה המשוער. בנוסף ניתן להאריך את החופשה לתקופה של 26 שבועות, אך ההארכה תיחשב כחל"ת (חופשה ללא תשלום).

 

כדאי גם לדעת שאת חופשת הלידה יכולים ההורים לחלק ביניהם, בתנאי שהיולדת בוחרת לקצר את חופשת הלידה ובן הזוג ישלים את הזמן הנותר לאחר שיושלמו שישה שבועות ראשונים ממועד הלידה.

 

דרך אגב, הזכות לחופשת לידה שמורה גם להורים מאמצים ולמי שהביא לעולם ילדים באמצעות אם פונדקאית. כמובן שרק אחד מבני הזוג יכול לנצל את הזכות הזו, וגם כאן ניתן לחלק את החופשה בין שני בני הזוג.

 

 

חופשת לידה לעצמאית

באופן טבעי, גם עצמאיות זכאיות לחופשת לידה, ובתקופה זו הן מקבלות דמי לידה שאמורים לכסות על ההכנסה שתיפגע במהלך 15 השבועות הללו. כל זאת, בתנאי שהעצמאית משלמת את דמי הביטוח הלאומי מדי חודש, כמובן.

 

חופשת לידה לעצמאיות
גם עצמאיות זכאיות לחופשת לידה, כמובן

 

דמי לידה

הסכום שזכאית העובדת לקבל תלוי בגובה השכר ברוטו. עם זאת, הסכום המקסימלי שיכולה אישה לקבל הוא כ-1,485 שקלים ליום (נכון למועד כתיבת שורות אלה). במקרה של העובדת השכירה, הסכום שנקבע מחושב על פי ממוצע שלושת החודשים המלאים האחרונים, טרם צאתה לחופשת לידה, או בהתאם לשכר שקיבלה במשך ששת החודשים שקדמו ללידה, הגבוה מביניהם. נשים שחוששות מפני פגיעה בדמי הלידה בשל שכר שנפגע בעקבות שביתה, מחלה או חופשה ללא תשלום, בהחלט יכולה להירגע: דמי הלידה מחושבים לפי השכר שאמורה הייתה העובדת לקבל ללא הפחתה כזו או אחרת.

 

אצל נשים עצמאיות, דמי הלידה נקבעים על פי השכר כפי שנקבע בשומה של שנת המס הקודמת או על פי השומה בשנת המס הנוכחית, וגם כאן הנתון הגבוה הוא הקובע. ככלל, הסכום הראשוני שתקבל העצמאית לאחר הלידה תלוי במקדמות המשולמות במהלך השנה, כאשר בתום שנת המס (לאחר הגשת הדוח השנתי) ניתן לבצע חישוב מדויק יותר בהתאם להכנסות בפועל.

 

ומה עושה אישה שנהנית מהכנסות כעצמאית וכעובדת שכירה במקביל? את דמי הלידה המגיעים לה כעצמאית היא תקבל באופן אוטומטי, ובנוסף עומדת לרשותה הזכות להגיש בקשה לביטוח לאומי לקבל דמי לידה על בסיס ההכנסות שלה כשכירה.

 

מענק לידה

תשלום נוסף מוענק ליולדת כמענק, והוא נועד לסייע לה בכיסוי חלק מההוצאות הראשוניות לאחר הלידה. סכום זה מועבר לחשבון הבנק לאחר כחודש. היולדת אמורה למסור את פרטי חשבן הבנק שלה בבית החולים, בהנחה וזוהי לידה ראשונה, ולחלופין ניתן לקבל את התשלום אל החשבון שאליו מועברים דמי הלידה. המענק ניתן לכל אישה באופן אוטומטי לאחר הלידה – ללא כל צורך בהגשת בקשה או תביעה לביטוח לאומי.

 

פיטורים במהלך ההריון או לאחר הלידה

אחת הסוגיות שמטרידות נשים עובדות יותר מכל, ובפרט עובדות שכירות, היא זכותו של המעסיק לפטר אותן בעודן בהריון, או לאחר הלידה. אלא שהחוק קובע במפורש שאין לפטר עובדת הרה ללא אישור בכתב של הממונה על חוק עבודת נשים במשרד העבודה והרווחה. חשוב לזכור שהחוק מגן על האישה גם אם המעסיק לא ידע שהעובדת הרה כשהחליט לפטר אותה.

 

בנוסף, חל איסור על פיטורי אישה בחופשת לידה, והיא זכאית להגנה נוספת למשך 60 יום ממועד סיומה של החופשה. עם זאת, הממונה על חוק עבודת נשים עשוי לאשר את הפיטורים במצבים שונים, למשל כאשר ניתן להוכיח שאין כל קשר להריונה של האישה או לחופשת הלידה שלה או כאשר העסק ממילא חדל לפעול. בכל מקרה היא מוגנת באופן מוחלט במהלך חופשת הלידה, ובזמן הזה לא ניתן לפטרה – או לבקש אישור על כך.

 

 

עבודה במהלך חופשת הלידה – לאישה עצמאית

נשים שמתחזקות עסק עצמאי נוטות לבצע פעולות שונות בעסק כדי להבטיח את המשך פעילותו, מה שמעלה לא פעם את השאלה האם מותר להן לעבוד בזמן חופשת הלידה. התשובה לכך היא כן, אישה עצמאית יכולה להמשיך לתחזק את העסק, אבל היא חייבת לקבל אישור מראש מהמוסד לביטוח לאומי.

 

מתחזקים את העסק
עצמאית? מותר לך לתחזק את העסק במהלך חופשת הלידה

 

חוזרת לעבודה? המשרה עדיין שלך

מי שחוששת למשרה שלה, לפגיעה בשכר או לירידה בהיקף המשרה, יכולה להירגע. על פי החוק, זכותה של העובדת לחזור לעבודה ולקבל את התנאים שהיו לה טרם חופשת הלידה. כל ניסיון של המעסיק לשנות את התנאים עשוי להיחשב הרעה בתנאים, ומעבר לעובדה שמדובר במעשה אסור, התפטרות של העובדת תיחשב כאילו פוטרה.

 

בנוסף, עובדת בחופשת לידה ממשיכה לצבור ותק לשם פיצויים פיטורים וכן לצבור זכויות לדמי הבראה. המעסיק מחויב להמשיך ולהפריש את תשלומי הפנסיה, ואם יש לעובדת קופת גמל או קרן השתלמות – המעסיק חייב להמשיך ולהעביר כספים לקופות אלה.

 

שעת הנקה

נשים מניקות יכולות להיעדר למשך שעה אחת מדי יום, במשך ארבעה חודשים (לעובדת במשרה מלאה), וזאת ללא כל פגיעה בשכר. הזכות נשמרת, כאמור, למשך ארבעה חודשים – או לחלופין עד הגיעו של התינוק לגיל 10 חודשים (המוקדם מביניהם).

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme