הרעת תנאים: מה זה אומר ומה הזכויות שלך?

עינת שמואלוביץ2 דקות קריאה
האם זו הרעת תנאים?
שתף:

התקבלתם לעבודה אחרי שורה של ראיונות, אחרי שבחנתם לעומק את הסכם ההעסקה ואחרי שניהלתם משא ומתן כלשהו ביחס לתנאים שתקבלו. אלא שעם הזמן משהו השתנה, שעות העבודה התארכו, השכר קוצץ ובאופן כללי אתם מרגישים שהמציאות שבה אתם עובדים ממש לא דומה לזו שדמיינתם, ובוודאי שלא לזו שאליה הסתגלתם אי שם בתחילת הדרך. האם זוהי הרעת תנאים? בהחלט ייתכן שכן, וכדאי להבין את המשמעות שלה, ואת הזכויות שלכם כמובן.

 

 

הרעת תנאים ושינויים בשכר

אחת הדוגמאות הקלאסיות למה שמכונת הרעת תנאים, היא הפחתת שכר. בין אם הסכמתם לכך ובין אם הקיצוץ בשכר נכפה עליכם, התנאים שלכם הורעו וכדאי לבדוק האם מדובר בצעד חוקי. חשוב לזכור שהחלטה מנהלתית על שינוי כללי בנהלי העבודה עשויה להקל על המעסיק ולאפשר לו לערוך את השינוי, למשל במקרים שבהם מתקבלת החלטה על הליך התייעלות הכולל שינויים מערכתיים ואף קיצוצים נרחבים. באותו הקשר כדאי לזכור שגם הלנת שכר נחשבת להרעת תנאים, ואף להרעה משמעותית ומוחשית, ובמצבים מהסוג הזה תוכלו להתפטר – ודינכם ייחשב כדין מפוטר.

 

הרעת תנאיםו קיצוץ השכר
קיצצו לך את השכר? הרעת תנאים לפניך

 

כשהבוס משפיל את העובדים

סביר להניח שלא ידעתם שיהיה לכם בוס קשוח שמשפיל את העובדים באופן יומיומי, מה שמוביל לתחושות של תסכול וייאוש, ולבסוף גם להתפטרות בלתי נמנעת. למצב הזה קוראים "התעמרות בעבודה", ועובדים שכירים רבים מכירים אותו היטב, גם אם חלקם חוששים למקום העבודה ומחליטים להתמודד עם הקושי. אלא שבפועל, גם התפטרות על רקע התעמרות נחשבת לפיטורים, ולנתון הזה יש חשיבות בכל הקשור לקבלת פיצויים ולזכות שלכם לחתום בלשכת האבטלה.

 

שינוי פיזי במקום העבודה

בתחילת הדרך נסעתם כל יום באוטובוס ישיר, ברכבת או ברכב הפרטי שלכם, והכול היה פשוט למדי. עם זאת, כשהמעסיק מחליט להעתיק את מקום העבודה לזמן קבוע או לתקופה ממושכת, על אף שהגישה למקום מאתגרת יותר, המרחק רב יותר ואין למעסיק פתרון הסעות מתאים – ייתכן שמדובר בהרעה בתנאים. רק חשוב לזכור שישנם בכל זאת מצבים בהם השינוי מתקבל על הדעת, למשל כאשר המשרה ממילא מחייבת נסיעות וניידות רבה, ומקום העבודה איננו קבוע.

 

 

שעות נוספות – והתשלום עליהן

אם המעסיק מחליט באופן חד צדדי על הארכת יום העבודה ועל הגדלת היקף המשרה, הרי שמדובר בהרעת תנאים מובהקת. באופן טבעי, ההחלטה על הגדלת המשרה ללא תשלום נוסף וללא תשלום על שעות נוספות, היא החלטה שמאפשרת לכם להתפטר "בדין מפוטר". הכלל הזה נכון גם כאשר חוזה העבודה משתנה באופן מהותי, והתנאים שנכללים בו פחותים מאלה שנכללו בהסכם ההעסקה המקורי.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme