זינוק משמעותי בבקשות פשיטת רגל – מה זה אומר?

רונן פדרבאום2 דקות קריאה
פשיטת רגל והמגמה המדאיגה
שתף:

על פי הנתונים, נראה שהנגיף ששינה את חיינו בשנת 2020 השפיע באופן דרמטי על משפחות רבות בעיקר ברמה הכלכלית. כלומר, ידענו כבר בראשית הדרך שהמגיפה הזו תגבה מאיתנו מחיר לא נמוך, אבל זינוק של 75% בבקשות פשיטת רגל (בחודש יוני בלבד) הוא בהחלט נתון מעורר דאגה. הזינוק בהשוואה לתקופה המקבילה מספר לנו את סיפור המגיפה הזו, וחשוב להבין מה זה אומר בדיוק, והאם זהו באמת הפתרון.

 

 

מה זה אומר בכלל?

נתחיל מההגדרה הפשוטה והבסיסית ביותר: כאשר אדם מתקשה לעמוד בתשלום החובות שלו הוא רשאי להגיש בקשה לפשיטת רגל, ובמקרים מסוימים ייתכן כי הבקשה תוגש על ידי הנושה, ולא על ידי החייב. לתהליך הזה יש משמעויות רבות, אבל מעל לכל הוא נועד כדי לסייע לחייבים ולאפשר להם להתחיל מחדש. לצורך כך נדרשת בקשה מפורטת שתוגש לכונס הרשמי, וכן יבוצע תשלום ראשוני על סך 1,600 שקלים.

 

המשמעות של פשיטת רגל
חשוב להבין את המשמעות של פשיטת רגל

 

פשיטת רגל והמגבלות הנלוות

מעל לכל חשוב להבין שההכרזה על פשיטת רגל איננה פשוטה, והיא מלווה בשורה ארוכה של הגבלות. בפרט, מי שהוכר כפושט רגל יוגבל משמעותית בפעילותו בחשבון הבנק. הוא לא יוכל לקבל כרטיס אשראי או להשתמש בהמחאות, למשל. גם היציאה מהארץ אסורה למי שהוגדר פושט רגל. במקרים מסוימים ניתן לקבוע הקלות כאלה ואחרות, אך גם במקרים אלה תיקבענה הקלות רק לאחר שיושלם חלק מהתשלום, ומחצית ממנו לפחות.

 

בנוסף חשוב להבין שהמגבלות שונות מוטלות על פושט הרגל עצמו, ובוודאי לא על בני המשפחה שלו. המשמעות היא שבן או בת הזוג ממשיכים להתנהל באופן רגיל וללא מגבלות, אבל גם ההכנסות וההוצאות שלהם רלוונטיים ומחייבים שקיפות מלאה. למשל, כאשר נדרש פושט הרגל לדווח על ההכנסות וההוצאות שלו, הוא מחויב לדווח גם אלה של בן או בת הזוג.

 

למה זה טוב – ולמה זה רע?

עם ההכרזה על פשיטת רגל, החייב למעשה פוטר עצמו מהליכים שונים שעשויים להינקט נגדו על ידי הנושים. במקום, נקבע עבורו סכום חודשי קבוע שיידרש לשלם, והוא ייקבע על פי נתונים שונים, ובפרט על פי ההכנסה של החייב, מצבו המשפחתי והבריאותי, או גילו למשל. כך ניתן לסייע לו לפתוח דף חדש, לצמצם את גובה ההחזר החודשי ולשנות את התנהלותו הכלכלית.

 

עם זאת, למהלך הזה יש גם חסרונות, והבולט שבהם הוא היחס שמקבל החייב גם לאחר השלמת החוב. כך, גם לאחר קבלת ההפטר המיוחל בסוף התהליך, הבנקים עדיין נוטים להתייחס לעובדה שבעל החשבון היה בעבר בפשיטת רגל. הם גם זכאיים לקחת נושא זה בחשבון בעת ההחלטה האם לתת הלוואה או מסגרת בכרטיס האשראי של הלקוח.

 

 

לפני שיוצאים לדרך – ממצים אפשרויות

אז נכון, פשיטת רגל מסייעת לחייבים רבים להתחיל מחדש, ויש לה יתרונות מסוימים. עם זאת, לפני שאתם ממהרים להגיש בקשה, כדאי לעצור ולבדוק דרכים אחרות. במצב הנוכחי בהחלט ייתכן שתוכלו לאתר פתרונות חלופיים או להגיע להסדר חדש ונוח יותר עם הנושים שלכם. אם ניסיתם ועדיין לא הגעתם למענה אמיתי, פשיטת הרגל היא אפשרות שיכולה להתאים גם לכם, וכדאי להבין היטב לאן אתם נכנסים רגע לפני שזה קורה.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme