בסבך הפלונטר הכלכלי – איך יוצאים מזה

איתן נוימן5 דקות קריאה
שתף:

כתבה פרסומית בשיתוף מימון ישיר

כל משפחה יכולה ביום מן הימים להיקלע למשבר כלכלי. הגורם למשבר ולכניסה לחובות, יכול להיות התנהלות כלכלית לא נכונה, או אירועים שמעבר לשליטתו של האדם (עיינו ערך משבר הקורונה). אין זה משנה מהי הסיבה – הצעדים שיש לנקוט כדי לצאת מהפלונטר הם קבועים. הצעד הראשון הוא ליידע את כלל בני המשפחה לגבי המצב, וההמשך – להשיג שליטה על ההוצאות, לנהל את חשבון הבנק בתבונה, ולנסות להגדיל את ההכנסות.

 

הצעד הראשון בהתרת הפלונטר הכלכלי הוא השיתוף המשפחתי

מפרנסים רבים אשר הקימו משפחה לתפארת ותמכו בילדיהם כלכלית במשך שנים ארוכות באופן מלא, מתקשים מאוד בשעת משבר להודות בכך שמצבם הכלכלי הורע. הם חשים שאכזבו את היקרים להם, ושהם אינם ממלאים את תפקידם בתא המשפחתי באופן מלא. למרות הקשיים, חשוב מאוד לערב וליידע את כלל בני המשפחה בפלונטר הכלכלי בו אתם נמצאים. בלי יידוע של כלל בני המשפחה ושיתוף פעולה שלהם, היכולת שלכם להשתקם מוטלת בספק רב. כמובן שאין צורך ליידע ילדים קטנים באופן מלא בנוגע למצב, אך חשוב שהם יבינו שאכן יש בעיה. הבנה זו תאפשר להם להתחשב יותר בכול הנוגע לבקשות ולדרישות, ולעיתים אפילו תעודד אותם לסייע בעבודות הבית כך שההורים יוכלו להשקיע זמן רב יותר בעבודתם. שיתוף בני המשפחה הוא חיוני גם כדי לטהר את האווירה בבית, ולאפשר למפרנסים לקבל תמיכה רגשית והבנה מהסביבה הקרובה אליהם ביותר.

מיפוי ההוצאות השוטפות והגדרת תקציב קבוע

אחד מהצעדים החשובים ביותר ביציאה מהפלונטר הכלכלי, הוא למפות היטב את ההוצאות המשפחתיות הקבועות. אם בעבר יכולתם להרשות לעצמכם להוציא כספים בלי מחשבה על היתרה בחשבון הבנק, הרי שבשעת משבר עליכם להתרגל למשטר שונה לחלוטין. שבו יחדיו, רשמו על דף נייר את ההוצאות החודשיות הקבועות, כולל שכר דירה, חשבונות חשמל ומים, ועלויות של מיסים ומזון. השאירו שוליים לסכום זה, מאחר ולרוב יתגלו עוד תשלומים ששכחתם לכלול בו. לאחר מיפוי ההוצאות הקבועות שלכם, עליכם להגדיר תקציב הוצאות חודשי מקסימלי, שאסור לחרוג ממנו. אל תוך תקציב זה ייכנסו הוצאות שניתן לעיתים לדחות או לוותר עליהן לחלוטין, כמו יציאות עם חברים למסעדות ופאבים, ורכישת בגדים או מתנות. לאחר תקופת מה בה תשקיעו מחשבה על כל הוצאה כספית, תגלו שאתם יכולים בהחלט לחסוך מאות ואלפי שקלים בכול חודש.

 

ניהול חכם של יציאה מהמינוס

כשהמינוס משתולל, יש צורך לעצור אותו, ולעיתים אפשר לשקול לעשות זאת באמצעות נטילת הלוואה. גם כאשר המניע לנטילת ההלוואה הוא היחלצות מהמינוס, מדובר בצעד שיש לשקול בכובד ראש ולעשותו בצורה מושכלת – יש לבחון היטב מהו סכום ההלוואה שאנו זקוקים לו, מהו סכום ההחזר שנוכל לעמוד בו וכמובן מהם יתר תנאי ההלוואה. מאידך, זהו כלי שאם יודעים איך להשתמש בו, יתכן שיוכל לסייע משמעותית ביציאה מהמשבר בו אתם נתונים. חלק מההלוואות ניתנות בתנאים טובים יותר, והריבית עליהן נמוכה יותר מאשר הריבית על המינוס בבנק. במצבים מסוימים, לקיחת הלוואה לצרוך סגירת המינוס תאפשר לכם לחסוך סכומים מכובדים. כמובן שחשוב מאוד לקחת הלוואות רק מגורמים פיננסיים מפוקחים, עליהם אתם סומכים לחלוטין. כמו כן, לקיחת הלוואה מחייבת אתכם להכין תוכנית כלכלית מפורטת וריאלית בנוגע לתנאי החזרת ההלוואה. בכל מקרה, בין אם מדובר בהלוואה או בכל צעד אחר להיחלצות מהמינוס, כדאי מאוד להתייעץ עם מומחים בתחום, שיוכלו להכווין אתכם לפתרון המתאים לכם ביותר.

איתור אמצעי הכנסה נוספים

שלב נוסף ביציאה מהפלונטר הכלכלי, שיש כמובן להתחיל לבצעו במקביל לשלבים האחרים, הוא לנסות לאתר אמצעי הכנסה נוספים. כיום, כשאנחנו עדיין בלב ליבו של משבר הקורונה, זה אולי נשמע מעט אוטופי, אבל בעזרת נחישות ויצירתיות אפשר לפחות לנסות. אפשר לדוגמה להתייעץ עם המנהל במקום העבודה בנוגע לאפשרות לשעות עבודה נוספות, או הגדלת נפח של עבודה מרחוק – במקרים בהם יש סבירות לצורך כזה כמובן. במקרה של פיטורים, אפשר להתפשר על עבודה זמנית שמבוקשת בתקופה הנוכחית גם אם היא אינה משאת נפשכם.  כמו כן, אם הינכם שכירים, כדאי לבדוק עם רשויות המס את זכאותכם להחזרי מס, שיוכלו להוות מקור הכנסה נוסף לתקופה הבעייתית.

 

בשורה התחתונה, אף אחד לא יוכל להתיר את הפלונטר מלבדכם, והוא גם לא ייעלם לבד. לפיכך ישיבה בחיבוק ידיים או כניעה לחוסר אונים אינן אופציות. מאידך, עם השקעת מאמץ, מחשבה בהירה, התנהלות חכמה ורתימת כל בני הבית למשימה, תוכלו להתיר קשר אחר קשר ולשחרר את עצמכם מהמצב הסבוך.

* אי עמידה בפירעון ההלוואה או בהחזר האשראי עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.

* מס' רישיון 54414.

* אין בפרסום הכתבה משום המלצה, חוות דעת, הבעת דעה או מתן עצה מצד מימון ישיר, ואין לראות באמור תחליף לייעוץ מקצועי ו/או ייעוץ משפטי. כל החלטה בדבר השימוש בתכנים ובמידע תיעשה על אחריותך בלבד ומומלץ ללוותה בייעוץ מקצועי פרטני.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme