הריבית בארה"ב במגמת עליה, כך היא עשויה להשפיע על השוק בישראל

מערכת5 דקות קריאה
שתף:

רגעים ספורים לפני ששנת 2016 מסתיימת – הריבית בארה"ב מתחילה לעלות. למעשה, העלייה שעליה הוכרז החודש היא ללא ספק עלייה נדירה למדי, ועל פי ההערכות צפויות להגיע בעקבותיה שלוש העלאות ריבית נוספות במהלך שנת 2017. שינויים אלה תלויים במידה רבה בהחלטות שיקבל נשיא ארה"ב הנכנס, דונלד טראמפ, לרבות החלטות הנוגעות למיסוי מופחת או לתקציב מוגדל, נושאים שעליהם דיבר רבות במהלך מערכת הבחירות. אלא שכפי שלמדנו לאורך השנים, מה שקורה בארה"ב משפיע גם עלינו.

 

 

יוקר הדיור

כאמור, הריבית בישראל לא צפויה לעלות בקרוב. מצד שני, אם התחזיות יתממשו והריבית בארה"ב תעלה פעם נוספת, סביר להניח כי גם בנק ישראל יצטרף למגמה. מי שירגיש את העלייה הזו יותר מכל הוא הציבור הישראלי שמכיר היטב את מחירי הדיור הגבוהים ממילא, ואת מחיר המשכנתאות.

 

במצב הקיים, שבו הריבית אפסית, אפיקי השקעה קלאסיים כמו פיקדונות בנקאיים הם אפיקי השקעה לא אטרקטיביים במיוחד. אפשר להבין, אם כן, מדוע עולה הביקוש לדירות לצורך השקעה. בהתאם אפשר להניח שהריבית העולה בארה"ב – אם תוביל למגמה דומה גם בישראל – תוביל להורדת הביקוש ובסופו של דבר גם להורדת מחירי הדיור.

 

כל זאת ועוד, העלאת הריבית בישראל תוביל להעלאה גם בריבית המשכנתא, וגם כאשר מדובר בעלייה מתונה יחסית (רבע אחוז) החזר המשכנתא החודשי עשוי לגדול בעשרות שקלים מדי חודש. זה אולי נשמע סכום זעום למדי, אבל בטווח הארוך זוהי התייקרות משמעותית.

 

התייקרות ההלוואות

לבסוף כדאי לזכור שהעלאת הריבית משפיעה לא רק על משכנתאות, אלא על הלוואות בכלל. ישראלים רבים נשענים היום על הלוואות מהבנקים (לרבות מסגרת למשיכת יתר) וכן על הלוואות המתקבלות מחברות האשראי. העלאת הריבית פירושה החזרים גבוהים יותר. מצד שני, מי שבכל זאת בחר לפתוח תכנית חיסכון בבנק יגלה שהריבית על הפיקדון באה גם לטובתו.

 

בשורה חיובית לישראל

ההערכות הכלליות בישראל מתייחסות להשפעות חיוביות הנלוות להעלאת הריבית, ובעיקר בתחום הייצוא. חשוב לזכור שהריבית שקבע בנק ישראל היא ריבית אפסית, והיא נקבעה כדי להתיישר עם הריבית האפסית בארה"ב. הסיבה העיקרית לכך הייתה הצורך לסייע לכושר התחרותיות של ישראל. פערי ריביות בין ישראל לארה"ב (לטובת ישראל, כמובן) מובילים בסופו של יום להתחזקות השקל. ככל שהשקל מתחזק והדולר נחלש צפוי הביקוש למוצרים מיוצאים לרדת – מגמה שבנק ישראל הצליח לבלום. יחד עם זאת, מי שחושש לשלומה של הריבית הישראלית יכול להירגע, לפחות בשלב זה. הסיבה העיקרית לכך היא שבנק ישראל צפוי להשאיר את הריבית כפי שהיא, לפחות עד שיירשמו שינויים משמעותיים באינפלציה הנמוכה או בשקל החזק.

 

אז נכון, בשלב זה הריבית בישראל לא צפויה לעלות, ולא ברור מתי עלייה כזו תתרחש. יחד עם זאת, ברור לכל שהמשך העלאת הריבית בארה"ב תשפיע גם על הכלכלה הישראלית בכלל. כל שנותר לנו לעשות כעת הוא לשאת עיניים לעבר הבית הלבן ולעקוב אחר החלטותיו של הנשיא הנבחר, שיחל את כהונתו ב-20 בינואר.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme