מניית טבע – האם היא עדיין מניית העם, ומה קורה איתה מאז אוגוסט של 2015?

עומר גלעדי5 דקות קריאה
מניית טבע
שתף:

בשלוש השנים האחרונות אנחנו רואים דשדוש ואיבוד גובה של מניית טבע באופן כמעט רציף. מי שהשקיע במניית טבע מאז תחילת 2015 או אחר כך – יכול היה להרוויח רק בהשקעה לתקופות קצרות. אז, מה קרה למנייה של העם, והאם מדובר בהזדמנות של פז להשקעה, ברכישת מניית טבע במחירים נמוכים כל כך?

 

()

 

חברת טבע קיימת מאז שנת 1901, והיא מדורגת כיום בין עשר חברות התרופות הגדולות בעולם, והחברה הגדולה בעולם בייצור תרופות גנריות. עם מחזור מכירות של מעל 20 מיליארדי דולרים בשנה, מעל 46,000 עובדים ברחבי העולם ופעילות ביותר משישים מדינות, מדובר ללא ספק באחת מחברות הגדל של ישראל.

 

חוסנה הכלכלי לאורך השנים העניק למניית טבע את הכינוי המחמיא "המנייה של העם". הכוונה היתה, שאם הישראלי הממוצע מעוניין לבנות לעצמו תיק השקעה במניות שחלקו לפחות יהיה יציב ובטוח – הוא כנראה ירכוש את מניית טבע. לאורך השנים ראינו יציבות ועליות ערך בשווי מניית טבע, אשר הצדיקו את הכינוי שקיבלה. מניית טבע היתה גם מן המניות המובילות במשקל מירבי (10%) במדד תל-אביב 25 לאורך מספר שנים.

 

ברבעון הרביעי של שנת 2015, קרה משהו אחר. טבע דיווחה על ירידה של 27% ברווח הנקי ברבעון זה ביחס לאותו הרבעון של השנה הקודמת, עם צמצום הרווחים במכירות בשוק התרופות הגנריות (כמו למשל ירידה של  15% בשוק האמריקאי, ושל 8% בשוק האירופי), וירידה של 14% במכירות של "מוצר הדגל" המקורי של החברה – קופקסון (תרופה לטיפול בטרשת  נפוצה המהווה מעל 25% משוק התרופות למחלה ומשווקת בכ 47 מדינות ברחבי העולם). באפריל של אותה שנה קיבלה חברת סנדוז אישור של ה FDA (מנהל התרופות האמריקני) לייצור מקבילה גנרית של הקופקסון.

 

חברת טבע אמנם נמצאת בהליכים משפטיים לעיכוב שיווק והפצה של גירסאות גנריות לקופקסון – אולם זה כנראה רק עניין של זמן עד שתרופה זולה – אולי אפילו יעילה יותר מתרופה זו תצא לשוק על ידי אחת המתחרות של טבע.

 

החוב הגדול של טבע – מעיב על המשקיעים

מחירה של מניית טבע ללא ספק מעידה על רמת האמון שיש למשקיעים בחברה. ביולי של שנת 2015 רכשה טבע את חברת אקטוויס ג'נריקס תמורת 35 מיליארדי דולרים; ובספטמבר השלימה רכישה של חברת רימסה, חברה יצרנית של תרופות גנריות הפועלת ממרכז אמריקה, תמורת 2.3 מיליארדי דולרים. דווקא רכישת רימסה, רכישה קטנה בסדרי הגודל  של יצרנית הענק, כשלה, וכרגע מנוהלות תביעות שלשני הצדדים על חוסר בגילוי נאות בטרם הרכישה.

 

מניית טבע 2

 

בעקבות רכישות אלה ורכישות נוספות שנעשו בשנים קודמות, מצאה את עצמה טבע בתחילת 2017 עם חובות של מעל 36 מיליארד דולר. התחזית של טבע לשנת 2017 עודכנה – עם ירידות בכל המדדים, ומניית טבע הגיבה בהתאם, עם עוד התרסקות של 7.5%. כך, בתחילת שנת 2016 היתה שווה מניית טבע כ – 62 דולרים, ובינואר של 2017 נחתך ערכה של המנייה והיא נסחרת בפחות מ – 35 דולרים.

 

שוק התרופות – סקטור מדשדש

מניית טבע היא לא המנייה היחידה בשוק התרופות שרושמות ירידות ערך חדות. סקטור מניות הפארמה ובפרט יצרניות התרופות הגנריות עברו שנים לא פשוטות, אולי בשל השחיקה (בשווי של כ 5%-7%) במחירי התרופות הגנריות, או אולי בגלל התחרותיות המאפיינת את השוק. חברות ענק כמו מיילן (שחלקה בבעלות טבע ומשתקף במניית טבע), פריגו, אנדו, ואחרות – רושמות ירידות ערך משמעותיות מאז תחילת 2016. העובדה שהשקעה בסקטור הפארמה אינה אטרקטיבית כבעבר משפיעה לרעה על מוכנות המשקיעים להשקיע במניית טבע – אם בעבר, ראינו ירידות ערך של מניית טבע שלאחריהן התאוששות יפה שלה – הפעם, כשנראה שירידת הערך במניית טבע אינה נובעת מהתנהלות לוקה בחסר אלא שיש גם מרכיב של כלל הסקטור שבו היא פועלת המנבא המשך ירידות ערך – האטרקטיביות של השקעה במניית טבע פוחתת.

 

מה צופן העתיד עבור מניית טבע?

ניראה כי חברת טבע עוברת תקופה לא קלה. היא מנהלת הליכים משפטיים לעיכוב הגירסה הגנרית למוצר הדגל שלה, קופקסון, ולצד מהלכים אלה תביעה משפטית בעניין רכישת רימסה, המטילה עננה על שיקול הדעת של החברה בביצוע רכישות כאלה. מניית טבע הינה חלק משוק שנמצא בסימן ירידה, ולכן הצניחה של 18החודשים האחרונים במחירי מניית טבע לצד מניות אחרות באותו תחום הוא מוסברת.

 

מניית טבע

 

ביחד עם זאת, חשוב להגיד שמניית טבע הינה מנייה בעלת היסטוריה מפוארת של שנים רבות כמנייה יציבה ואמינה. בסקר שנערך לאחרונה בו נשאלו משקיעים ישראליים האם זו הזדמנות לרכוש את מניית טבע במחירים נמוכים עד כדי גיחוך, הצביעו 66% מהנשאלים כי הם מאמינים שהמחיר הנמוך היום של מניית טבע הוא הזדמנות להשקיע בחברה. 33% מהנשאלים חשבו שהירידה בערכי מניית טבע היא סימן לבאות.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme