וורן באפט מרחיב את השליטה בטבע – האם החברה מתאוששת?

יובל פוגל5 דקות קריאה
וורן באפט רוכש מניות טבע נוספות
שתף:

ברקשייר האת'ווי, קונצרן הענק הנמצא בשליטתו של המיליארדר האמריקאי וורן באפט, מגדיל את אחזקותיו במניות טבע מ-4% ל-4.2%, בהשקעה מוערכת של כ-55 מיליון דולר. חברת "טבע תעשיות פרמצבטיקה", הידועה גם בשם "טבע", שנוסדה בשנת 1944, נחשבת לחברה המסחרית הגדולה בישראל. דווקא לאחר תוצאותיו השליליות של הרבעון השני לשנת 2018, החליט גדול המשקיעים בעולם, וורן באפט, לרכוש מניות נוספות של החברה – וסמכו עליו, ההיסטוריה מוכיחה כי האיש יודע מה הוא עושה. בכתבה זו נציג בפניכם את סיפור ההשקעה המפתיע במקצת של גדול המשקיעים, וורן באפט, בענקית התרופות תוצרת כחול לבן.

 

האם אפשר להסיק משהו מההשקעה של וורן באפט?
ההשקעה של וורן באפט בטבע היא סימן מעודד?

 

הרבעון השני לשנת 2017 – טבע נכנסת לשפל

ענקית התרופות הישראלית פרסמה דו"חות חלשים מאוד ברבעון השני לשנת 2017, עד כדי כך שנאלצה לחתוך את הדיבידנדים לבעלי המניות, להודיע על סגירת מפעלים ברחבי העולם וגם להודיע על פיטורי כ-14,000 עובדים (המהווים כ-25% מכוח האדם הכולל של החברה). כאן, הרשו לנו להתעכב לרגע. חברת טבע סגרה מפעלי ייצור, אך יחד עם זאת גם סגרה מפעלי מחקר ופיתוח – אותם מפעלים האמורים לייצר את צמיחתה העתידית – דבר העשוי להעיד על ה"פאניקה" בה הייתה הנהלת החברה. צעדים אלו היו חלק מתכנית הייעול של החברה, שיעדה היה צמצום של כ-3 מיליארד דולר מההוצאות השנתיות עד לסוף שנת 2019 . קיצוץ זה בהוצאות, נועד במטרה לפרוע חובות עתידיים על סך 9.1 מיליארד דולר בין השנים 2018 ו-2019. המציאות מראה, כי ייתכן והחלטת ההנהלה לבנות תכנית קיצוצים ראויה הייתה צעד חכם, לאור העובדה שתזרים המזומנים שלה הצטמצם עם התגברות התחרות בשוק הגנרי (השקות חדשות של מתחרים בתרופת ה"קופקסון" – ה"דגל" של טבע שהיה אחראי על כ-20% מהכנסותיה).

 

 

הרומן בין וורן באפט לבין טבע התחיל דווקא אז, באופן די מפתיע…

ברבעון האחרון לשנת 2017, כשטבע עדיין מצויה בעיצומו של שפל מניה, שפל תקשורתי, שפל תדמיתי, "משבר אמון" או איך שלא תבחרו לקרוא לזה – דווקא אז בחר וורן באפט להשקיע סכום של לא פחות ממאות מיליוני דולרים, והוסיף לעשות זאת באמצעות הכפלת האחזקות במניות החברה גם רבעון לאחר מכן, בהשקעה נוספת של כ-400 מיליון דולר.

 

דו"חות הרבעון השני לשנת 2018 ביחס לרבעון המקביל אשתקד

יהיה מסקרן מאוד לראות עוד לאן יתפתח הרומן המתוקשר של טבע ושל וורן באפט. אחרי הכל, ענקית התרופות הציגה דוחות שליליים לרבעון השני של שנת 2018 בכל הקשור לשוק התרופות האמריקאי. הכנסות חברת טבע עמדו ברבעון השני של שנת 2018 על 4.7 מיליארד דולר, המהווים צניחה של כ-19% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. הסיבות לכך הן בין היתר צניחה בהכנסות הכוללות של שוק התרופות הגנריות באמריקה (כ-29%), והתגברות התחרות מצד מתחרות גנריות לקופקסון – אשר לה פג תוקף הפטנט בארה"ב – שהובילה לצניחה של כ-46% (ועל זה נאמר: "כוחו של פטנט"). זאת ועוד, הרווח הנקי של החברה התרסק בכ-42% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ועומד על סכום של כ-722 מיליון דולר לעומת כ-1.3 מיליארד דולר.

 

וורן באפט רק ממשיך להשקיע
לפי הנתונים – בסוף הרבעון החזיקה ברקשייר הת'אווי כ-43.2 מיליון מניות של טבע

 

מהו שווי האחזקה הכולל של ברקשייר הת'אווי במניות טבע כיום?

עפ"י דיווחים רשמיים של הרשות לניירות ערך של ארה"ב (ה-SEC) עולה, כי בסוף הרבעון החזיקה ברקשייר הת'אווי כ-43.2 מיליון מניות של טבע, כלומר, היא רכשה כ-2.7 מיליון מניות נוספות במהלך הרבעון שהסתיים זה עתה. אם נסתכל על מחיר ממוצע של המניה, נוכל להעריך את ההיקף המוערך של ההשקעה – סכום של כ-55 מיליון דולר. שווי האחזקה הכולל של ברקשייר הת'אווי במניות טבע עומד כעת על לא פחות מאשר 957 מיליון דולר.

 

 

ולמרות התוצאות השליליות של הרבעון הנוכחי, האם אשף ההשקעות וורן באפט מזהה התאוששות?

סביר להניח שכן – אחרת הקונצרן שבבעלותו לא היה מגדיל את השקעתו. במהלך הרבעון השני של השנה הנוכחית, עמד המחיר הממוצע של מניית טבע על כ-20.4 דולר, וזאת לעומת מחיר של 19.5 דולר ברבעון הראשון לשנה, ומחיר של כ-15 דולר ברבעון הרביעי לשנת 2017. כך, שאם נסתכל על הדברים – ייתכן ואשף ההשקעות הגדול בעולם, וורן באפט, נכנס גם הפעם להשקעה כדאית בדיוק בזמן – כשהמניה הייתה בשפל. יש לציין, כי בימים האחרונים מניית טבע נמצאת בעלייה של בין 2% לבין 3%.

 

ואם אפשר גם לגלות לכם סוד מעולם הניהול, אז…

כל מנהל רוצה עובדים וסגנים עליהם יוכל לסמוך. מסתבר, שוורן באפט יודע גם למצוא כאלו: את מניית טבע, שכאמור נרכשה בזמן השפל, "העז" לרכוש אחד מסגניו של וורן באפט – וזאת ללא ידיעתו. בריאיון לרשת טלוויזיה גדולה בארה"ב אמר וורן באפט: "לא אני הוא האדם שרכש את מניית טבע – אלא אחד מסגניי, והוא עשה זאת ללא עדכון מוקדם. במידה וירצה למכור, סביר להניח גם שלא יצטרך לעדכן אותי – הסגנים שלי מקצועיים ויודעים מה הם עושים". על כל פנים, נראה בהחלט שהם יודעים מה הם עושים, ולנו נותר רק להמשיך ולקוות שהחברה, אשר מנייתה כונתה לא פעם בשם "מניית העם", תמשיך להתאושש בעקבות תכנית ההבראה של קאר שולץ ולשמש גאווה ישראלית.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme