מניית טבע במגמת ירידה – מה מעריכים המומחים?

מורן בלסר5 דקות קריאה
מניית טבע תושפע מהקיצוצים?
שתף:

ראשיתה של טבע עוד בתחילת המאה העשרים בבית מסחר לתרופות שהקים בירושלים חיים סלומון (בנו של יואל משה סלומון ממקימי פתח תקווה). מאז שנות התשעים ונכון לסוף שנת 2017 טבע תעשיות פרמצבטיות בע"מ היא החברה המסחרית הגדולה ביותר בישראל והחברה הגדולה בעולם בתחום התרופות הגנריות (תרופות חלופיות לתרופות מקור המשווקות תחת שם שונה מזה של תרופת המקור אך כשהן מכילות חומרים פעילים זהים לה). מניית טבע זכתה ברבות השנים לכינוי "מניית העם" מפני שנחשבה להשקעה סולידית שתשואה נאה בצידה וכך ישראלים רבים שאינם נוהגים לבצע השקעות בשוק ההון בחרו לרכוש, להחזיק ולסחור במניות טבע.

 

מאז אמצע שנות ה- 90 מפתחת טבע גם תרופות מקור ונתח נכבד מהכנסות החברה מקורו במכירה באמריקה הצפונית ובאירופה של תרופת מקור שפיתחה לטיפול בטרשת נפוצה, תרופה המכונה "קופקסון". באוקטובר 2017 אישר מינהל המזון והתרופות האמריקני (ה FDA) לחברת התרופות מיילן לייצר ולשווק תרופה גנרית לקופסקון של טבע, מהלך לו משמעות דרמטית לטבע. מכה קשה זו שספגה טבע פוגעת בה בדיוק בעת בה היא מתמודדת עם תוצאות עסקת ענק כושלת שביצעה באוגוסט 2016 אז רכשה תמורת 38.3 מיליארד דולרים את חברת אקטוויס ג'נריקס.

 

מיד עם פרסום אישור הFDA לתרופה גנרית לקופקסון צנחה מניית טבע בכ-6%. בתחילת נובמבר 2017 פרסמה טבע את דוחות הרבעון השלישי ומניית החברה צנחה ב-20% והגיע לערך הנמוך בלמעלה מ- 80% משווי השיא שלה (כ-50 שקלים, נכון לסוף נובמבר 2017, יחסית ל-255.8 ש"ח למניה בתחילת שנת 2016).
באופן לא מפתיע הנהלת טבע מכריזה בחודשים האחרונים על צעדי התייעלות כולל פיטורים רחבי היקף. אם גם אתם תוהים מה צופן בחובו העתיד, אלו מצעדי ההבראה יקרמו עור וגידים, כיצד תגיב מניית טבע והאם קיימת סכנה שהחברה תיפול קורבן להשתלטות תמצאו בפסקאות הבאות מידע אודות המצב בו נמצאת טבע כיום ומה סבורים אנליסטים מובילים שעתיד לקרות למניית טבע בטווח הקצר והארוך.

 

מניית טבע הושפעה מתרופת קופקסון גנרית
מניית טבע צוללת מאז העניק ה FDA באוקטובר 2016 אישור לחברת התרופות מיילן לשווק גרסה גנרית של תרופת המקור קופקסון של טבע

 

מנכ"ל חדש תופס את מקומו של המנכ"ל הזמני

בפברואר 2017 הודיע באופן מפתיע מנכ"ל טבע דאז, ארז ויגודמן, על התפטרותו ומאז תרה החברה אחר מחליף שיוכל לנווט אותה החוצה מן הבוץ אליו נקלעה. בינתיים כיהן בתפקיד מנכ"ל זמני יצחק פטרבורג עד להודעה, בספטמבר 2017, על מינויו של קאר שולץ אשר לצורך גיוסו נעזר דירקטוריון טבע בחברת איתור בכירים גלובלית מובילה ("היידריק אנד סטראגלס). למנכ"ל הנכנס תדמית של אדם קשוח שאינו מהסס לפטר אלפי עובדים בתוך זמן קצר. בעל התפקיד הבכיר ביותר בטבע שעוזב את תפקידו על רקע המשבר אליו נקלעה הוא מייקל היידן שהצטרף לחברה בשנת 2012 ושימש בתפקיד המדען הראשי ונשיא המחקר והפיתוח הגלובלי.

 

היקף תוכנית הקיצוצים בעקבות מניית טבע היורדת

מנכ"ל טבע החדש קאר שולץ נכנס לתפקידו בנובמבר 2017 ומיד הכריז על גל פיטורים ענק, כ- 20% מ-7,000 עובדי החברה בארץ צפויים לאבד את משרתם. החברה תפטר גם אלפי עובדים נוספים בארה"ב. הפיטורים באירופה יהיו מצומצמים יותר. עד סוף שנת 2018 תשלים טבע מכירת כ- 15 מפעלים שלה ברחבי העולם ומספר העובדים בחברה יקטן באופן דרמטי ויעמוד על כמחצית ממספר השיא בסוף שנת 2016. אך טבעי הוא שתכנית הפיטורים של עובדי החברה בארץ תיתקל בהתנגדות נחרצת מצד ההסתדרות, התנגדות העשויה לקבל גיבוי גם מגורמים בממשלה ובכל מקרה בוודאי תערים קשיים בדרכו של המנכ"ל החדש. עם זאת איש לא יכול להתעלם מן הצורך הדחוף בצעדים דרמטיים, זאת במיוחד לאור סכנה אמיתית של השתלטות קרנות השקעה על החברה לאור ערכה הנמוך של מניית טבע.

 

מניית טבע מסכנת את החברה
מנכ"ל טבע החדש נידרש להוציא לפועל תוכנית קיצוצים דרמטית כדי למנוע ניצול ערכה הנמוך של מניית טבע לשם ביצוע השתלטות על החברה

 

אנליסטים חוזים התאוששות ובתנאי שטבע תשכיל למנף את כוחה היחסי בתחום התרופות הגנריות

אי אפשר שלא לשאול מדוע לא דאגו בטבע להיערך לקראת אבדן הבלעדיות על התרופה לטרשת נפוצה אותה פיתחו ושיווקו תחת השם "קופקסון". כשחקנית וותיקה בתחום התרופות הגנריות צריך היה להיות ברור להנהלת החברה שלא יוכלו להחזיק בבלעדיות על תרופת הדגל שלהם לנצח. ייתכן מאוד ששאלה זו תוותר ללא מענה תוך שבחברה מרכזים מאמצים להוציא לפועל תוכנית צמצום שתאפשר הבראת החברה תוך מניעת ניסיונות השתלטות. סימן מעודד ברור הייתה עליה של כמה אחוזים במניית טבע מיד לאחר ההכרזה על מינוי המנכ"ל החדש, עליה זו מעידה על אמון ציבור המשקיעים בחברה הוותיקה וביכולתו של המנכ"ל החדש להוביל אותה אל דרך חדשה. אם תוכיח טבע שהיא למדה מן המשבר, מסוגלת להוציא לפועל צעדי צמצום דרסטיים ושהנהלת החברה מגבשת תוכנית לפעילות רווחית בתחום התרופות הגנריות ייתכן מאוד שכבר במהלך 2018, בכפוף להצגת דוחות רבעוניים טובים, נראה התאוששות משמעותית במניית טבע.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme