הר הכסף: המערכת לאיתור כספים וחסכונות אבודים של משרד האוצר

עומר גלעדי5 דקות קריאה
איתור כספים אבודים עם הר הכסף (וגם הר הכסף 2)
שתף:

האם ידוע לכם על חשבון בנק, במטבע ישראלי או במט"ח, פיקדון, או תכנית חיסכון אבודים, אשר קיימים על שמכם ושכחתם מעצם קיומם? גם אם התשובה היא לא, יכול מאוד להיות שאתם טועים. בסוף 2017 נודע כי למעלה מעשרה מיליארד שקלים נותרו "רדומים" בחשבונות עובר ושב, וכן באפיקי חיסכון וביטוח. בעליהם לא היו מודעים לקיומם ולכן גם לא דרשו את הכספים המגיעים להם. כדי להתמודד עם המצב הזה הוקמת מערכת הר הכסף (ובהמשך גם הר הכסף 2). היא הוקמה על ידי אגף שוק ההון, הביטוח והחיסכון, ויחד עם המערכת החדשה (היום הן נחשבות למערכת אחת מאוחדת) יכול כל אדם בישראל לאתר את הנתונים הפיננסיים הרלוונטיים עבורו. במילים אחרות, המערכות מציגות את כל המידע הדרוש ביחס לקיומן של פוליסות ביטוח חיים וחסכונות פנסיוניים, וכן ביחס לקיומם של חשבונות לא פעילים. בהם, כמה כיף לגלות, מסתתרים לא פעם כספים אבודים. אנחנו בטוחים שתשמחו לגלות על קיומם דווקא עכשיו, כשהמינוס לוחץ או כשאתם זקוקים לסכום כסף מכובד לכיסוי הוצאה גדולה.

 

מטרת הר הכסף – איחוד בין כספים אבודים לבין בעליהם

כיום בישראל, מעל 80% ממשקי הבית מעידים כי הם מוציאים יותר כספים מאשר הם מכניסים. למול עובדה זו, עומדת הידיעה כי מעל עשרה מיליארדי שקלים של אזרחים, מצויים בחשבונות, חסכונות, ופיקדונות "נטושים" – כמעט חצי מליון (480,000) כאלה, שלא נעשתה בהם תנועה של בעלי החשבון מזה תקופה ארוכה – ומעל 40% מהם ביתרה של 1,000 ש"ח או יותר. עשרה המיליארדים הללו מצטרפים לעוד כמעט עשרה מיליארד שקלים אשר "נזנחו" בחשבונות חיסכון פנסיוניים וביטוח חיים. כמעט 1.5 מיליארדי שקלים ב – 64,000 חשבונות בנק של אזרחים שנפטרו, עומדים גם הם ללא דורש. אלו סכומי כסף משמעותיים, אשר עשויים לסייע לבעליהם להתקיים ובוודאי יש לפעול על מנת להשיבם לבעליהם. כעת, באמצעות מערכת "הר הכסף" – ניתן בחיפוש קל לאתר ולטפל בכספים אלה.

 

הר הכסף 2 – המנוע החדש לאיתור חשבונות בנק ופיקדונות אבודים

מערכת "הר הכסף" הינה מערכת מקוונת שהוקמה עוד בשנת 2013, לאיתור פוליסות חיסכון פנסיוני או ביטוח חיים שנשכחו. לפני כחצי שנה (בספטמבר 2016) נחנכה מערכת חדשה, אשר בתחילה כונתה "הר הכסף 2" ולאחר מכן אוחדה עם המערכת הראשונה, לאיתור חשבונות בנק ופיקדונות אבודים. המערכת השנייה, הוקמה בשיתוף עם בנק ישראל ותוך שימוש במאגר המידע הכלל ארצי אשר ברשותו. הר הכסף 2 נועדה לספק מענה למי שמחפש חשבונות שאינם פעילים, ובהליך פשוט וקצר יכול כל אזרח בישראל לאתר את החשבונות הללו.

 

 

מהם, בעצם, פיקדונות לא פעילים, או חשבונות אבודים?

הר הכסף - חשבונות אבודים

על פי פקודת הבנקאות, חשבון (במטבע ישראלי או במטבע חוץ) או פיקדון ללא תנועה הוא כזה שלא בוצעו בו שום פעולות במשך עשרה חודשים או יותר. במקרים כאלה, נעשה ניסיון ליצור קשר עם בעלי החשבון או הפיקדון על ידי צוות הבנק, בדרך כלל על ידי שליחת הודעה בדואר בגין הימצאותו של חשבון לא פעיל, ופירוט היתרה בו. רק חשבונות כאלה, המוגדרים חשבונות לא פעילים, מוצגים בתוצאות החיפוש של מערכת הר הכסף.

 

איתור חשבונות בנק ופיקדונות על שם המחפש

תהליך איתור החשבונות האבודים במערכת "הר הכסף" תוכנן כך שיהיה פשוט וקל למשתמש. כל שתצטרכו הוא את תעודת הזהות שלכם, פרטים אודות תאריך הנפקת הדרכון שלכם (רק אם זה קרה במהלך שלושת השנים האחרונות), ופחות או יותר את תאריך היציאה מהארץ האחרון שלכם.

 

הר הכסף - אתר משרד האוצר

 

על מנת לאתר חשבונות עו"ש ופיקדונות אבודים – יש להיכנס למערכת "הר הכסף" (https://itur.mof.gov.il/#/main/landing) ולבחור באפשרות של "חיפוש חשבונות בנק" (בהזדמנות – מומלץ גם לבצע חיפוש אחר חסכונות פנסיוניים או פוליסות ביטוח חיים אבודות). במסך שיתקבל, בחרו באפשרות "חיפוש כספים על שמי". בעמוד החדש שייפתח, תתבקשו להקליד פרטים מזהים: את מספר הזהות שלכם, ואת תאריך הנפקת תעודת הזהות (המופיע בחלקה התחתון של תעודת הזהות – שימו לב לקחת את תאריך ההפקה מתעודת הזהות עצמה ולא מן הספח המצורף לה). תתבקשו לכתוב האם הנפקתם דרכון בשלוש השנים האחרונות והאם יצאתם מן הארץ בשלוש השנים האחרונות, ולבצע בדיקת אבטחה פשוטה של הקלדת מספר מוצג בן חמש או שש ספרות.

 

מייד לאחר מכן, יופיעו התוצאות על מסך המחשב.

 

מה תראו בתוצאות החיפוש?

תוצאות החיפוש של מערכת "הר הכסף" יוגשו – במידה ואכן ישנם חשבונות על שמכם – בצורה של טבלה. תוכלו לראות באילו מוסדות מתנהלים על שמכם חשבונות אבודים, ולהשיג את פרטי ההתקשרות עם אותו המוסד (כתובת דואר אלקטרוני, מספר טלפון ומספר פקס). יש לפנות אל המוסדות הרלוונטיים ולברר עימם בנוגע לחשבונות עו"ש, כספים אבודים, פיקדונות או חסכונות לא פעילים על שמכם.

 

ביצוע חיפושים עבור קרובי משפחה שנפטרו

כאמור, מעל מיליארד וחצי שקלים שמורים בחשבונות בנק וחסכונות על שם אזרחים שזה מכבר נפטרו. מערכת "הר הכסף" מאפשרת חיפוש של חשבונות כאלה בנוסף – על מנת לבדוק אם קרובי משפחה שלכם היו בעלי חשבונות אבודים, יש להצטייד באותו המידע שנדרשתם אליו לצורך ביצוע החיפוש במערכת על שמכם, ובנוסף במספר הזהות ובתאריך הפטירה של קרוב המשפחה שבנוגע אליו אתם מבקשים לערוך את החיפוש. תוצאות החיפוש במערכת "הר הכסף" יתקבלו בטבלה, בדומה לתוצאות החיפוש העצמי, ויהיה עליכם לפנות אל הגופים המוזכרים בתוצאות על מנת לקבל פרטים נוספים כגון סכום הכסף המצוי בחשבונות, וכדומה.

 

** חשוב לציין, כי חיפוש במערכת "הר הכסף" בשם כל אדם אחר, שהוא לא אתם עצמכם או קרוב משפחה שנפטר, מהווה עבירה פלילית על החוק.

 

לכניסה לאתר של הר הכסף לחצו כאן.

 

לבדיקת חסכונות, ביטוחים וקופות גמל שאולי אינכם מודעים אליהם כדאי לבצע בדיקה במערכת המסלקה הפנסיונית של משרד האוצר.

 

רוצה לקבל בחזרה את הכסף שלך?

כבר 105,543 הריצו בדיקה לאיתור כספים

בדיקה מוצלחת יכולה להיות שווה אלפי שקלים

בצע בדיקה

פרטיותך חשובה לנו

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme