המדריך למשקיע המתחיל בבורסה

עינת שמואלוביץ5 דקות קריאה
שתף:

היום, בתנאים השוררים של ריבית אפסית, כמעט כל מי שבידיו הכנסה פנויה מחפש אפיקים שונים להשקעה. אחד מהאפיקים הכי אטרקטיביים הינו הבורסה. הבורסה הינה שוק מוסדר המספק מכשירים פיננסיים סחירים שונים, אותם ניתן למכור או לרכוש. שווקים אלו פועלים בארץ ובעולם בתחומים שונים, כמו בורסת יהלומים או פרחים, אבל כשאנו מדברים על בורסה הכוונה לרוב לבורסה לניירות ערך המהווה אפיק השקעה נפוץ בקרב הציבור הישראלי. למעשה, בישראל קיימת רק בורסה לניירות ערך אחת בתל אביב, ובימינו כמו בשאר העולם מרבית המסחר בה מבוצע דרך מחשבים וללא נוכחות סוחרים.

 

איך ניתן להשקיע בבורסה?

השקעה בבורסה לניירות ערך כוללת מגוון גדול של אפיקים, כמו מניות, תעודות סל, אגרות חוב קונצרטיות ואגרות חוב ממשלתיות, מדדים, אופציות ונגזרים. כמו כן, ניתן להשקיע באופן עקיף באמצעות קרנות נאמנות, ולמעשה לכל מי שיש קופת גמל או חיסכון פנסיוני כספיו מושקעים בבורסה. השקעות אלו יכולות להיות מבוצעות בבורסה לניירות ערך בתל אביב או בשווקים הבינלאומיים, כאשר בבורסות בינלאומיות אפשר גם להשקיע באופן ישיר. זאת בין היתר באמצעות  מסחר עצמאי, ניהול תיק השקעות, בעזרת חברת ברוקרז' או דרך קרנות נאמנות ישראליות הפועלות  עם בורסות מחו"ל.

 

במה משקיעים?

כאמור, הבורסה מציעה מגוון רחב של אפיקי השקעה למנהלי תיקי השקעות, עליהם נמנים בין היתר:

  • אג"ח – אלו הם שטרי חוב המונפקים על ידי חברות או המדינה, בתמורה להלוואה מהמשקיע לתקופה ידועה מראש. בתוך כך, המשקיע מרוויח מריביות או הצמדות עבור ההלוואה המשולמות  במועדים קבועים. יש לציין כי השקעה באג"ח ממשלתי נחשבת ליותר סולידית בעוד שהשקעה באג"ח קונצרני לרוב מספקת ריביות יותר גבוהות.
  • קרנות נאמנות– זהו למעשה תיק השקעות שיתופי אשר מנוהל על ידי חברת השקעות מוסמכת בתמורה לדמי ניהול ונאמנות. החברה המנהלת בוחרת את אפיקי ההשקעה עבור הקרן בהתאם למאפייניה ולמידת הסיכון שהיא מוכנה ליטול. עבור המשקיעים מדובר באפיק השקעה פאסיבי בו הרווח מסופק בהתאם למספר יחידות הקרן שהמשקיע מחזיק.
  • מניות–  אלו הם ניירות ערך המונפקים עבור רכישת בעלות ושליטה בחברה מסוימת, על רווחיה, חובותיה ונכסיה. את המניות ניתן לרכוש ולמכור בכל עת בהתאם למגבלות של  היצע וביקוש. יש לציין כי מדובר באפיק השקעה בעלך תנודתיות רבה, המאפשר גריפת רווחים נאים מצד אחד ומצד שני קיים בו מרכיב סיכון מהותי.
  • תעודות סל– ניירות ערך העוקבים אחר מדדים שונים של נכסי בסיס, כמו מדדי מניות, שערי מט"ח, מדדי אג"ח או שערי סחורות. כלומר, ההשקעה הינה בתשואות עבור מדד מסוים מבלי שיהיה צורך להשקיע באופן ישיר ונפרד בכל מניה המרכיבה אותו.

 

מי מבין ויכול לעזור לי בהשקעות מסוג זה?

כאמור, האזרח הממוצע אינו יכול לסחור ישירות בעצמו בבורסה ומתווך שמעביר את פקודות הקנייה והמכירה לבורסה עצמה, וכל זאת נעשה באמצעים דיגיטליים. ניתן לתת פקודות שכאלו לפקיד בבנק, למנהלי תיקי השקעות, לחברות ניהול כספים שדואגות שאתם מקבלות את התנאים והעמלות הטובים ביותר ועוד.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme