מניות ארביטראז' – כשהמניות נמכרות בשני שווקים שונים, בשני מחירים שונים

עומר גלעדי5 דקות קריאה
כל מה שצריך לדעת על מניות ארביטראז
שתף:

על פניו נדמה כי מניות ארביטראז' הן תמצית האושר עבור משקיעים, שכן הן מגלמות אפשרות לרווח מיידי ונטול סיכונים. עכשיו אתם בטח שואלים את עצמכם מה בכל זאת מסתתר מאחורי ההזדמנות הזו ואיפה מחכים להפיל אתכם בפח. אלא שאין באמת קאטץ'. סוחרי ארביטראז' הם סוחרים מהירי מחשבה המיומנים בריבוי פעולות (multi-tasking) אל מול שני שווקים שונים (עבור כל עיסקה) – במאמר שלפניכם, נלמד הכל על מניות ארביטראז' ועל היתרונות והחסרונות שברווחי ארביטראז'. מוכנים להשקיע? בואו נצא לדרך.

 

 

מניות ארביטראז' 101 – הסבר פשוט, ברור ותמציתי

מה הן מניות ארביטראז'
מניות ארביטראז' הן מניות שאותן ניתן לרכוש בזול בשוק א', ולמכור ביוקר בשוק ב'. על מנת להפוך לסוחר ארביטראז' ממולח, חשוב לפעול במהירות ואל מול גורמים אמינים

 

ארביטראז' מתאר עיסקה בה אנחנו רוכשים מוצר בשוק אחד במחיר נמוך, ומוכרים אותו בשוק אחר במחיר גבוה. בשוק שבו פועלים שחקנים רבים, כאשר לא אנחנו קובעים את מחירי נקודת האיזון, כאשר תיק ההשקעות שלנו מכיל השקעות בבורסות שונות מסביב לעולם – פעולת ארביטראז' היא הפעולה של איתור מניה (או מטבע, או סחורה – או כל מוצר השקעה אחר) שנמכרת בזול בשוק א', וביוקר בשוק ב'. כאשר התמזל מזלנו ואנחנו מוצאים פערים כאלה – אנחנו מגשימים את החלום האולטימטיבי של כל איש עסקים – קונים בזול, מוכרים ביוקר.

 

 

מניות ארביטרז'

לא פעם חברות גדולות וחברות בינלאומיות מוכרות את המניות שלהן במספר שווקים במקביל. מחירי המניות לרוב דומים בשווקים השונים, אבל בהחלט עשוי להתעורר מצב שבו מחירה של מניה משתנה דרמטית בין שווקים. זה יקרה, לרוב, בעקבות כוחות שוק שפועלים באופן טבעי ומשפיעים על השוק כולו. למשל, כאשר אירוע משמעותי מתרחש ומשפיע על שוק אחד – אבל לא על שווקים אחרים. המחירים עשויים לעלות או לרדת בשוק הזה בלבד, בעוד בשווקים אחרים לא חל כל שינוי. כמובן שבמקרים רבים קשה למצוא פערים משמעותיים כל כך שיצדיקו את עצם פעולת הקנייה והמכירה.

 

רווחי ארביטראז' – מה חשוב לקחת בחשבון

אם נסתכל על מחירי מניית טבע, לדוגמה, אשר נמכרים גם בשוק הישראלי וגם בבורסה בארה"ב, נוכל לראות כי קיימים הפרשי מדדים בין המחירים בשתי הבורסות השונות. לדוגמה, ביוני 2017 היו מחירי מניית טבע בבורסה בישראל 115.90 ש"ח, ובבורסה בניו יורק 32.95$. על פי שער הדולר באותה נקודת זמן (3.51) הייתה המניה שווה 115.65 ש"ח. לכאורה, ניתן להרוויח על פערי המחירים 30 אגורות למניה – אולם כמובן שחישוב זה הוא מוטעה, מכיוון שהוא אינו לוקח בחשבון את עלויות הפעולה, המרות הכספים וכדומה. אם כן, פערי ארביטראז' הם רווחיים רק כאשר הפער מכסה גם את עלויות ביצוע העיסקה.

 

מה הן מניות אריבטראז
רווחי ארביטראז' הם הרווחים הנצברים כתוצאה ממכירת מניה בשוק ב' במחיר גבוה ביחס לרכישתה בשוק א'. חשוב שההפרשים, או הרווחים, יהיו גבוהים מעלויות העיסקה, המרות המט"ח, וכל עלות נוספת שהעסקה כרוכה בה

 

ארביטראז' במניות – האם מדובר במשחק חסר סיכון?

נהוג לומר על השקעות מניות ארביטראז' שהן נטולות סיכון, ויש בזה מן האמת. כדי לעזור לכם להבין טוב יותר את משמעות הסיכון, יש כמה נושאים מרכזיים שחשוב להתמקד בהם. ראשית, חשוב לוודא שמדובר במוצר אחד זהה שנמכר בשני השווקים. במילים אחרות, אם חשבתם שקניתם תפוזים אבל בשוק המקביל בדקתם את מחיר התפוחים, הפעולה נדונה לכישלון. אם כן, לפני שאתם רוכשים מניות ארביטראז' ונכנסים לעסקה מהסוג הזה, הקפידו להשוות נתונים והבטיחו מצב שבו יש מוצר אחד בלבד, והוא זה שאתם משווים בין השווקים.

 

בנוסף, וזה אולי יישמע לכם מובן מאיליו, כדאי לוודא שאתם עובדים מול גורמים אמינים. אם אתם מתכננים לקנות ני"ע מחברה שאיננה מוכרת או מגורם שאיננו אמין, רק על בסיס פרסום לא ברור ברשתות החברתיות, למשל, אתם לוקחים סיכון גבוה. מניות ארביטראז', לפחות אם אתם רוצים למקסם את התועלת בהן, צריכות להיבחר בשיקול דעת. כל הצדדים צריכים להיות אמינים ויציבים, כולל המוצרים, הרוכשים והקונים. שימו לב גם להשפעת הזמן, דרך אגב, וזכרו שמחירי מניות משתנים בכל רגע. כך עשויה העסקה להשתנות בן רגע, וחשוב להגיב מהר מאוד, בלי להמתין.

 

מניות ארביטראז' בישראל

 בישראל פועלות כיום 63 חברות המנפיקות מניות גם בבורסה בתל אביב וגם בבורסה בניו יורק. מניות אלה מכונות "מניות דואליות", הנה כמה מהן:

 

  • מניית אינטרנט זהב (IGLD)
  • מניית אלביט מערכות (ESLT)
  • מניית גזית גלוב (GZT)
  • מניית טבע (TEVA)
  • מנייל כיל (ICL)
  • מניית נייר חדרה (HAIPF)
  • מניית סודהסטרים (SODA)

 

פערי המחירים בין מניות ארביטראז' אלה, הנמכרות כאמור בשני השווקים, מפורסמים באתרי ההשקעות, ומעקב רציף אחר הפערים עשוי לגלות בפניכם עסקאות ארביטראז' מהירות ורווחיות בסיכונים אפסיים.

 

אם אתם משקיעים שעוד לומדים ומגבשים אסטרטגיית השקעות במוצרים שונים בשוק ההון, נמליץ על קריאת המאמר מסחר בבורסה – חמשת הטיפים הכי חשובים לסוחר המתחיל בבורסה או המאמר חמשת המוצרים הפופולאריים להשקעה בשוק ההון – ולמה כדאי לכם להשקיע, אשר יסייעו לכם לגבש אסטרטגייה בנושא של מניות ארביטראז', להשקעות רווחיות יותר.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme