ענבל אור – סיפור עלייתה (ונפילתה) של יזמית הנדל"ן

עומר גלעדי5 דקות קריאה
ענבל אור - היזמית שהסתבכה
שתף:

ענבל אור היא יזמית נדל"ן שעלתה לכותרות לאחרונה, לאחר שהאימפריה אותה בנתה קרסה בעיקר בעקבות הסתבכותה של אור בפלילים (בתחילת שנת 2016). לאורך שנת 2017 שמענו רבות אודות ענבל אור, עיתוני הפיננסים, הכלכלה וגם הרכילות מלאו בפריטי מידע עסיסיים אודות קריסתה של אילת הנדל"ן. אצל רובנו בכך מסתכמת ההיכרות עם ענבל, על אף שהסיפור שלה מעורר סקרנות.

 

מי היא ענבל אור? כיצד הפכה להיות אשת עסקים ממונפת כל כך, ומה הביא לקריסתה? בפסקאות הבאות ריכזנו עבורכם מידע אודות אור, כיצד החלה דרכה בעולם העסקים, מה הוביל לנפילתה, מעט על אישיותה יוצאת הדופן, ההתמודדות שלה עם ההליכים המשפטיים המתנהלים כנגדה וגם דעה בנוגע לשאלה המעניינת ביותר – האם היא אכן פשעה או שמא ההסתבכות שלה נובעת ממהלכים שנעשו באופן בלתי מחושב או בלתי אחראי? התשובות לפניכם.

 

כך הפכה ענבל אור לחסרת כל המואשמת בפלילים
ענבל אור, ממנהלת חברת נדל"ן מהמצליחות בארץ, לחסרת כל המואשמת בפלילים

 

ענבל אור – מעט רקע ביוגרפי

ענבל אור נולדה בבאר שבע למשפחת קאריף בת ארבעה ילדים. בגיל 17 עבורה לגור ברחובות בביתו של דודה. היא התגייסה לצה"ל, השלימה את שירותה הצבאי ואז עברה לתל אביב והחלה ללמוד משפטים במכללה למנהל. לענבל אור שתי בנות מנישואים שהסתיימו בגירושין בשנת 2014, יש לה גם בן שנולד בשנת 2015 ממערכת יחסים שניהלה. בשנת 2009 החלה אור לארגן קבוצות רכישה להקמת מבני מגורים באזור המרכז, היא זכתה להתעניינות רבה ופרסום באמצעי התקשורת, מאז סוף שנת 2012 ועד אמצע שנת 2013 אף הגישה ברדיו תוכנית תחת השם "ענבל אור עד הבית", תוכנית דו שבועית בערוץ רדיו ללא הפסקה.

 

הניסיון של ענבל  בשוק הנדל"ן

את ראשית דרכה בתחום הנדל"ן עשתה ענבל אור כשהיא עוסקת בשיווק פרויקטים של חברות קבלניות גדולות כגון מבני גזית, האחים עופר, ש. גוזלן ועוד. היא התקדמה במהירות לתפקידים ניהוליים בכירים. לאחר שנחשפה למודל קבוצות הרכישה, מודל שהיה אז חדש בתחום הנדל"ן, ייסדה אור את חברת אור סיטי נדל"ן ופעלה לשכלל את מודל קבוצות הרכישה וליצור מודל חדש "יזמות קבוצתית". המודל של אור אפשר לרוכשי דירות ליהנות מחיסכון ניכר במחיר הדירה תוך התחייבות למחיר קבוע וידוע מראש ועמידה בלוח הזמנים.

 

היתרון של ענבל אור בימי התהילה
ענבל אור התמחתה בשיווק פרוייקטים של נדל"ן בחברות הקבלניות הגדולות בארץ, ומשם פרשה לדרך עצמאית כאשר הביאה את תחום קבוצות הרכישה לקדמת הבמה, עם חסכון ניכר לרוכשים וקנייה מרוכזת ונוחה לקבלנים

 

פרויקט ראשון מוצלח שהוביל לרבים נוספים

פרויקט הבניה הראשון אותו יזמה וביצעה החברה שהקימה ענבל אור היה ברחוב ריינס בגבעתיים. הפרויקט נחל הצלחה רבה ובעקבותיו באו רבים נוספים וביניהם מגדלי הצעירים ברחוב ארלוזרוב בו שווקו כ – 850 דירות לזוגות צעירים, פרויקט צעירי רמת גן במסגרתו נבנה מגדל בן 9 קומות בו כ – 70 דירות בנות 2 – 3 חדרים שהוצעו למכירה במחיר נמוך במיוחד, כ – 750,000 ש"ח. פרויקטים מוצלחים נוספים היו "אור בשדרה" בשדרות הילד ברמת גן ו"אור בבלי" במסגרתו נבנו שני מגדלי מגורים המשקיפים אל הים התיכון ופארק הירקון.

 

הסתבכות בפלילים

בתחילת שנת 2016 פורסם ברבים שרשות המיסים מנהלת חקירה כנגד ענבל אור בחשד להעלמות מס, באמצע שנת 2016 הוצא צו הקפאה על נכסיה האישיים של אור והיא נעצרה. לקוחות עבר של חברת הנדל"ן שהקימה החלו לטעון כי נפלו קורבן לתרמית ושנמסר להם מידע מוטעה במהלך שיווק הפרויקטים וחתימה על הסכמי ההיקשרות. לבית המשפט הוגשה בקשה לפירוק החברה וזו אכן פורקה בהוראת בית המשפט, במקביל הוצא נגדה צו איסור יציאה מן הארץ.

קצה הקרחון

נכון לסוף שנת 2017 המהלכים המשפטיים כנגד ענבל אור ממשיכים להתנהל והיא נעצרה מספר פעמים ושוחררה רק לאחר שהעמידה סכומי ערבות בני עשרות אלפי שקלים, סכומים שנראה שלא קל היה לה להשיג. מסתמן שענבל אור פעלה בשיטת הפירמידה כאשר היא מקבלת תשלומי מקדמה ממי שביקשו לקחת חלק בפרויקטים שיזמה והשתמשה בכספים אלה למטרות אחרות מאלה שהתחייבה להם בפני לקוחותיה, כולל עשיית רווחים לעצמה. בין היתר נחקרה ענבל אור במשטרה בחשד למרמה, רישום כוזב במסמכי תאגיד ועוד.

 

ככל שהתקדמו ההליכים המשפטיים התברר שענבל אור רכשה לעצמה נכסים רבים כולל תכשיטים יקרים, נכסי נדל"ן ורכבי פאר, נכסים אלה הוצעו למכירה פומבית. עוד הסתבר שלענבל עסקים בחו"ל, ביניהן חברה בבעלותה בארצות הברית, צו הפירוק שניתן כולל את כל עסקיה של ענבל ביניהם חברת "אור סיטי" ושבע חברות בת. הנזק הכלכלי שגרמה לו אור מוערך בכ – 150 מיליון שקלים, לאור עצמה חוב של כ – 17 מיליון שקלים לרשויות המס. הסיפור של ענבל אור עורר זעזוע בתחום קבוצות הרכישה (זעזוע אותו משווים לזה שחוללה קריסתה של חברת "חפציבה" בשנת 2007) וגרם לכך שרוכשי דירות בפרויקטים המנוהלים בצורה זו מבקשים ערובות לכספם ובאופן כללי נוהגים בזהירות יתרה

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme