הוראה חדשה – סמס במקרה של אי הפקדה לחשבון הפנסיה שלכם

עומר גלעדי5 דקות קריאה
ההוראה החדשה: סמס על אי הפקדה
שתף:

בספטמבר השנה (2017), פורסמה טיוטת הוראה המחייבת את הגופים המנהלים את קרנות הפנסיה, ביטוחי המנהלים ושאר אפיקי ההשקעה והחיסכון המנוכים ישירות מתלוש השכר, לשלוח עדכונים באמצעות מסרון (הודעת סמס) לחוסכים במקרים של אי הפקדה חודשית כנדרש. על ההוראה החדשה לעדכון עובדים ועל המשמעות לעובד ולמעביד – לפניכם.

 

גוף ההשקעה חייב להתריע על אי הפקדה
הוראה חדשה מציעה לחייב את גופי ההשקעה והחיסכון ליידע עובדים בהודעת סמס בכל פעם שלא התקבלה הפקדה כמחויב מטעם המעביד לטובת החיסכון החודשי שלהם

 

המעסיק "שכח" להפקיד לפנסיה – מה זכויותיכם?

החל משנת 2007 מחויב כל מעסיק בהפרשת לפחות 15% משכר הבסיס של העובד לטובת חיסכון לתקופת הפרישה שלו. זאת, על פי צו ההרחבה עבור כלל העובדים במשק, אשר נחתם לאחר ההסכם הקיבוצי בעניין בשנת 2007. מאותה שנה, מחויב כל מעסיק להפקיד באופן שוטף את הסכום המינימלי (לפחות) לחיסכון הפנסיוני של כל עובד שכיר שלו, ולא – הוא חשוף לתביעה משפטית. חשוב לדעת, כי אי ההפקדה לחיסכון הפנסיוני של העובד גורעת מן הזכויות הנצברות עבור אותו עובד, על כן, הפיצוי לאחר אי הפקדות לאורך זמן אינו אותו פיצוי נומינלי בסכום הכולל שלא הופקד – אלא יותר מכך.

 

החוק מחייב הפרשה לפנסיה - האם המעסיק מציית?
בעשור האחרון, מחויב כל מעביד להפריד על פי חוק 15% משכר הבסיס בתוספת התשלומים הקבועים של העובד, לטובת חיסכון לתקופת הפרישה. כעת, יחויבו הגופים המנהלים את אותם החסכונות לידע את החוסך, כאשר כספי החיסכון לא מופקדים כצפוי

 

החל מפברואר 2018 – חובת דיווח על כל אי הפקדה

טיוטת הוראה חדשה בנוגע לטיפול בהפקדות שלא התקבלו בחסכונות לפנסיה, פורסמה ב-10 לספטמבר 2017, וצפויה להיכנס לתוקף במהלך תחילת 2018. בטיוטה נקבע, כי על הגופים המנהלים את החסכונות לפנסיה של העובדים בישראל, חלה החובה ליידע את החוסכים ישירות, בכל מקרה של אי הפקדה לטובת החיסכון הפנסיוני שלהם (כולל ביטוח מנהלים). כך, צפוי להתקבל מסרון בטלפון הנייד של העובד (אלא אם העובד הודיע כי הוא מעדיף לקבל התראות לכתובת הדואר האלקטרוני שלו), על כל מקרה של עיכוב בהפקדה החודשית מטעם המעסיק לחיסכון. במקרים של טלפונים כשרים או של לקויי ראייה – תישלח הודעה מתאימה ומונגשת.

 

בנוסף, קובעת טיוטת ההוראה, יוכל העובד ביוזמתו לפנות לחברה המנהלת את החיסכון הפנסיוני שלו, ולבקש שיועברו אליו בהודעת סמס כל הפרטים אודות ההפקדות לחיסכון שלו אשר נעשו בחודש האחרון מטעם המעסיק.  עוד, יועמד "אזור אישי" באתר הגוף המנהל את החסכונות אשר יאפשר לכל חוסך לצפות בהפקדות החודשיות אשר בוצעו לחיסכון הפנסיוני שלו ולבדוק התאמתם לניכויים המופיעים בתלושי השכר של העובד. הוראה זו צפויה להפוך מחייבת, כאמור, החל מפברואר של שנת 2018, ותחול על ארגונים בהם מועסקים 50 עובדים או פחות. מוערך כי מעל רבע מיליון מעסיקים יושפעו מן התקנה – ויחויבו להפקדות סדירות של כספי החיסכון לטובת הפנסיה של כל עובדיהם.

 

מה קורה אם המעסיק אינו מפקיד את הכספים הנדרשים לטובת החיסכון הפנסיוני שלכם?

בזכות אותה תקנה המאפשרת דיווח בזמן אמת אודות אי הפקדה של כספים לחיסכון הפנסיוני שלהם, יוכלו מאות אלפי עובדים בישראל לזהות מייד מקרים של ניהול כושל של כספי הפנסיה שלהם – במקום לגלות כמות מועטת של כספי חיסכון, בשלב מאוחר מדי. כך, יוכלו העובדים לפעול כנגד המעביד – ראשית באמצעות התרעה כלפי המעביד, כי אתם מודעים לזכויותיכם ועומדים על כך שיוסדרו ההפקדות לחיסכון הפנסיוני; ולאחר מכן באמצעות התפטרות בדין פיטורין או תביעת פיצויים בגין הזכויות והכספים שלא נחסכו.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme