אמזון פותחת מרכז פיתוח בתל אביב – ומציעה שכר של 60,000 ש"ח בחודש

עומר גלעדי5 דקות קריאה
חברת אמזון פותחת מרכז פיתוח בתל אביס
שתף:

על פניו זו נשמעת כבשורה שמביאה עימה רק טוב, אולם מסתבר שאפילו למטבע הזה יש שני צדדים. חברות מקומיות, ובמיוחד סטארטאפים, חוששות מכך שהגיוס של אמזון ותנאי ההעסקה שהחברה מציעה יקפיצו את רף השכר בענף ההייטק, יגבירו את הקושי לאייש משרות מפתח בתחום הטכנולוגי ויאלצו חברות ישראליות לייצא משרות לחו"ל. יש גם מי שחוששים שבטווח הרחוק עלולה להיות פגיעה בחדשנות המאפיינת את שוק ההייטק הישראלי. עובדי הייטק שיש להם מה להציע ייהנו, אופי שוק ההייטק הישראלי עלול להשתנות

 

האמונים על גיוס עובדים לחברות הייטק יודעים לספר על זעזועים דומים לזה שמחוללת אמזון עם פתיחת מרכז הפיתוח החדש שלה בתל אביב. בשנת 2006 הייתה זו גוגל שגייסה עובדים לשני מרכזי הפיתוח שלה בארץ (בחיפה ובתל אביב), ב2012 החלה אפל בגיוס רשמי של עובדי הייטק בישראל למרכז הפיתוח שלה בחיפה, פייסבוק ביצעה מהלך דומה בשנת 2015. למרות ניסיון העבר הפעם נראה שהמרדף של אמזון אחר 100 מפתחים ראשונים למרכז החדש שלה בתל אביב משנה את חוקי המשחק. בעלי חברות ומנהלים בכירים בתחום ההייטק מעידים שאמזון מבצעת איתור מדויק ומציעה לעובדים שהיא מעוניינת בהם משכורות ותנאים אותם לא יכולים מעסיקיהם להשוות. כך למשל קיבל מתכנת מנוסה המאייש משרת מפתח בחברה ישראלית הצעה של 60,000 ש"ח משכורת חודשית, מענק חתימה בגובה המשכורת ובונוס בתום שנת העבודה הראשונה בגובה שתי משכורות. בחברות הנאלצות להיפרד מעובדים כה נחוצים אומרים שאין דרך אחרת לתאר זאת מלבד פריצה מוחלטת של הסכרים.

 

כללי המשחק של אמזון
אמזון משנים את כללי המשחק עם רף שכר חדש, איתור מדויק וגיוס אגרסיבי

קושי לאייש משרות אסטרטגיות

מנהלי כוח אדם בחברות הייטק מתמודדים עם תהליכי גיוס ארוכים בני ארבעה חודשים ואף יותר למשרות פיתוח הדורשות מומחיות וניסיון. הסטטיסטיקה מראה כי אתגר גיוס כוח אדם איכותי גובר ככל שהשכר הממוצע למפתחים עולה. הגיוס של אמזון צפוי להטות את הכף עוד יותר לטובת החברות הרב לאומיות המשלמות כבר היום שכר הגבוה בעשרות אחוזים מזה שיכולות חברות מקומיות להציע. מייסד ומנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס, ביקר בישראל באמצע השנה וכבר ביולי 2017 שכרה החברה בניין בן 10,000 מ"ר בשלבי הקמה בפארק מת"ם בחיפה של חברת גב ים. עבור מרכז הפיתוח בתל אביב שכרה אמזון שטח בן 25,000 מ"ר במגדל עזריאלי החדש במתחם שרונה בתל אביב. ברור אם כן שגיוס 100 המפתחים, על כל השלכותיו, רחוק מלהיות סוף הסיפור.

 

קבוצת מחקר ופיתוח למוצרי אלקסה שופינג

קבוצת הפיתוח שמקימה אמזון בתל אביב נועדה לעסוק באופן אקסקלוסיבי בפיתוח מוצרי אלקסה שופינג. אלקסה, למי שעדיין לא מכיר, היא העוזרת האישית של חברת אמזון, אלקסה שופינג היא קנייה בדרך של פקודות קוליות לאותה עוזרת אישית. מערכות אלקסה שופינג יוטמעו במכשירי חשמל ביתיים כגון מקררים, מערכות מולטימדיה, סטרימרים ועוד. סגן נשיא אלקסה שופינג הוא הישראלי אסף רונן, סגנית נשיא בינלאומית למחקר באמזון היא הישראלית ד"ר יואל מארק (שאותה גייסו באמזון בעודה עובדת ביאהו) ובראש צוות הפיתוח בישראל יעמוד אייל איטח שעזב משרה בכירה במייקרוסופט לשם כך.

 

אמזון משקיעה בפיתוח של אלקסה
חברת אמזון שמה דגש משמעותי על פיתוחה של אלקסה

אמזון – משכורת גבוהות במיוחד על חשבון רווחיות נמוכה

המשכורות שמציעה אמזון למפתחים החדשים שתגייס בישראל הם אמנם גבוהות יחסית לאלה המקובלות בשוק המקומי אולם הן אינן יוצאות דופן ככל שמדובר באמזון עצמה. הנכונות של אמזון לשלם משכורות גבוהות לעובדיה נובעת ממאפיין בולט של החברה המבדיל אותה מחברות טכנולוגיה ומכירות קמעונאיות אחרות (דוגמת וולמארט למשל), מדובר בטווח הרווחיות הנמוך שהאוחזים בהגה מכוונים אליו. באמזון, באופן עקבי, מוכנים להסתפק במתח רווחים כולל של עשרה אחוז ואף פחות. כך למשל בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2017 הסכמו מכירות החברה בכ120 מיליארד דולרים ואילו הרווח הנקי שלה עמד על 1.2 מיליארד דולרים בלבד.

 

חילוקי דעות בנוגע לערך הכלכלי עבור הציבור בישראל

כאמור, אמזון אינה הענקית הראשונה המקימה מרכז מחקר ופיתוח בישראל, חברות נוספות בוודאי יעשו זאת גם בעתיד. בקרב מובילי דעה במשק ניטש ויכוח אודות השפעות קצרות וארוכות טווח של מהלכים כגון אלה. נראה כי ישנה הסכמה גורפת על כך שיש יתרון בכך שקבוצת עובדים מסוימת נהנית מקפיצה בשכר, לעליה כזו נטייה לזלוג הלאה, להגדיל את הצריכה מעסקים מקומיים, להגדיל הכנסות המדינה ממיסים ועוד. ככל שהדבר נוגע לטווח הארוך הדברים אינם כה חד משמעיים, רבים חוששים מכך שמנוע ההייטק הישראלי יחלש אם יפעלו בארץ יותר מדי מרכזים גדולים על חשבון על סטארטאפים חדשניים. הכוח הישראלי תמיד היה טמון במהירות תגובה, מחשבה יצירתית ויוזמה, החשש הוא שחברות ענק דוגמת אמזון עלולות לדוג ברשתן מספר גדול של עובדים מוכשרים ולגרום לירידה בנפח פריצות הדרך הטכנולוגיות שמניבים סטארטאפים ישראלים.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme