רשימת המתחרים של SpaceX גדלה – הכירו את השחקניות המרכזיות

מערכת5 דקות קריאה
אלו הן המתחרות העיקריות של SpaceX
שתף:

אנחנו עדים לתחרות חלל שמתקיימת בעיקר בין שני שחקנים מרכזיים ודי מוכרים. מצד אחד אילון מאסק מחברת SpaceX ומצד שני ג'ף בזוס מחברת Blue Origin. התחרות הזו מכוונת אל מטרה אחת, מערכות טילים הניתנים לשימוש חוזר, והשחקנית המובילה היא כמובן SpaceX ששינתה את השוק עם הטילים שהחלה לפתח, אלה שמאופיינים בביצועים מצוינים ובעלויות ייצור נמוכות יחסית. החברה נוסדה ב-2002 ולמרות התחלה איטית וכמעט-פשיטת-רגל בעקבות המשבר הגדול של 2008, היא שווה היום כ-10 מיליארד דולר עם כמה וכמה הזמנות בקנה. מצד שני, בעתיד הנראה לעין היא עומדת להתמודד עם תחרות לא קטנה בכלל, גם מצד החברה של ג'ף בזוס אבל גם מצד חברות אחרות. הנה המתחרים המרכזיים שלה, ממש לפניכם.

 

SpaceX - בקרוב יהיה לה מתחרות?
חברת SpaceX היא אולי המובילה בתחום השיגורים לחלל, אבל יש לה מתחרות שחשוב להכיר

 

United Launch Alliance

בשנת 2005 נוסדה חברת ULA על ידי ענקיות התעופה בואינג ולוקהיד מרטין, והיום החברה עובדת קשה מאוד כדי להיכנס גם לתחום החלל. מצד שני, עלות הייצור של כל טיל עומדת על כ-350 מיליון דולר לשיגור אחד, הרבה יותר מאשר העלות הנוכחית של SpaceX, 90 מיליון דולר (כולל אפשרות לשימוש חוזר). החברה ממשיכה לפתח מוצרים חדשים, כמובן, ובימים אלה עובד צוות הפיתוח על משגר עוצמתי יותר עם יכולת חלקית לשימוש חוזר, משגר שהם קוראים לו Vulcan. לפי התכנית, המערכת כולה תיקרא SMART, והיא לא היחידה שנמצאת היום בשלבי פיתוח.

 

ArianeGroup

החברה עובדת על פיתוח לטיל Ariane 5 שלה, שנחשב למוצר מוצלח ביותר. Ariane 6 צפוי להיות מוכן עד שנת 2020 והוא אמור להיות גדול בהיקפו מטיל Falcon 9 של SpaceX. עם זאת, המנועים של הטיל אינם ניתנים לשימוש חוזר, עם כי חלק מהרכיבים ככל הנראה ניתנים למחזור.

 

SpaceX מתעלה על ArianeGroup
גדול יותר מהפיתוח של SpaceX אבל לא ניתן למחזור (צילום ArianeGroup)

 

Blue Origin

ג'ף בזוס אולי הפך למיליארדר בזכות אמזון, אבל זה לא אומר שהוא נח על זרי הדפנה. הוא הקים את Blue Origin עוד בשנת 2000 והחברה הכריזה בעבר על כוונתה לייצר מערכת שיגור לחלל שתיקרא New Shepard. בספטמבר 2016 היא גם הכריזה על מערכת שיגור חדשה, גדולה יותר, כזו שתאפשר שימוש חוזר. מנועי BE-4 הם אלה שאמורים לאפשר את השימוש החוזר והם עוצמתיים למדי. מבחינת בזוס מועד השיגור הראשון הוא מתישהו בשנת 2020 והעבודה לקראת היום הגדול מתבצעת בהנגר הענק של החברה בפלורידה.

 

 

Virgin Orbit

אם SpaceX מתמקדת בשיגור לוויינים גדולים, חברת Virgin Orbit מכוונת לשיגורים קלים יותר. היום החברה משתמשת במטוס גדול ("Cosmic Girl") כדי לשגר מעלה טיל. כשהמטוס יגיע לגובה מקסימלי הוא ישחרר את הטיל שימשיך לעלות עד לגובה של כ-400 קילומטרים מעל כדור הארץ. עלות כל טיל כ-12 עד 15 מיליון דולר ומשקלו קטן יותר מזה של טיל הפלקון של SpaceX.

 

Stratolaunch Systems

מערכת השיגור הזה תגרום למערכת הקודמת (של Virgin) להיראות קטנה למדי. החברה בונה למעשה את המטוס הגדול ביותר בעולם, עם מנועים עוצמתיים ויכולת להרים את הטיל לגובה רב, לשחרר ולשגר אותו לחלל. הצוות עובד גם על פיתוח חדש, Black Ice, שאמור להתחרות בגודלן של מעבורות החלל הקודמות של נאס"א.

 

SpaceX מול Stratolaunch Systems
מתחרה גם בחברת SpaceX וגם בנאס"א (צילום Stratolaunch Systems)

 

סין

למרות שהסינים ציינו שאין להם את היכולת לעמוד בקצב של SpaceX והטיל הרב-שימושי שלה, זה כנראה לא יישאר נכון עוד הרבה זמן. לפי דיווחים שונים, יש כבר תכניות מתקדמות למדי לפיתוח טילים שאפשר להשתמש בהם מחדש. ככל הנראה השיגור הראשון ייראה רק ב-2025 אבל הפרויקט כבר החל.

 

 

נאס"א

מערכת השיגור הענקית והחדשה של נאס"א מתקדמת בקצב בטוח, ולפי ההערכות זהו הפיתוח המתוחכם והמתקדם ביותר בין כל הפיתוחים הקיימים, לפחות בכל הקשור לעוצמה וליכולת השיגור. מצד שני, בכל הקשור לעלות הפרויקט נראה שנאס"א השקיעו עד כה קצת יותר מ-23 מיליארד דולר, וכדי להגיע אל היעד יידרשו כ-210 מיליארד דולר נוספים, שיאפשרו להגיע למאדים. היעד? שנת 2020.

 

Orbital ATK

עוד חברה שעובדת קשה, ובעיקר צוות הפיתוח שלה, היא Orbital ATK, שמפתחת את ה-NGL שלה: Next Generation Launch. המערכת מתוכננת באופן כזה שהיא צפויה להתאים גם למערכות לוויין צבאיות ולמערכות ריגול. השיגור הראשון מיועד לשנת 2024 ומדובר בפיתוח של Ares I, משגר שנבנה על ידי החברה לטובת נאס"א, עד שהמימון שלו נעצר.

 

Orbital ATK מתחרה בחברת SpaceX
השיגור הראשון צפוי אחרי זה של SpaceX (צילום Orbital ATK)

 

מה צופן העתיד לחברת SpaceX?

חלק ניכר מהמשאבים שלה מפנה חברת SpaceX לפרויקט השאפתני Big Falcon Rocket. הוא ענק, כל רכיבי המערכת שלו ניתנים לשימוש מחדש ועל פי התכניות הוא יוצג לראשונה ב-2022. זוהי מעבורת חלל עצומה בגודלה והניסויים הראשונים במסגרת הפרויקט צפויים כבר ב-2019. לפי מאסק המערכת הזו גם תחליף כל מערכת שנבנתה קודם על ידי החברה משום שהמבנה הרב-שימושי יחסוך עלויות ניכרות: "השאיפה שלנו היא שתהיה מערכת אחת שתחליף את Falcon 9, Falcon Heavy ו-Dragon. אם נצליח לעשות את זה, כל המשאבים שבהם השתמשנו לטובת Falcon 9, Heavy ו-Dragon יוכלו להתפנות לטובת המערכת הזו."

 

במילים אחרות, החברה מתחרה בעיקר בעצמה כרגע, והיא מפתחת מערכת שמתחרה במובנים רבים בכל המערכות הקודמות שפיתחה. מצד שני, היא בהחלט עשויה לשנות את ההיסטוריה ולדחוף את האדם קרוב יותר אל הכוכבים.

 

מקור: Business Insider

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme