אילון מאסק שווה כ-23 מיליארד דולר, הוא מכור לעבודה – והוא לא מקבל משכורת מטסלה

מערכת5 דקות קריאה
הדרך המטורפת של אילון מאסק
שתף:

אילון מאסק הוא אחד האנשים העשירים בעולם. בגיל 47 הוא מנכ"ל טסלה ו-SpaceX, והוא כבר העיד שיהיה מאושר רק כשיצליח לחמוק מכדור הארץ ולהקים לעצמו בית במאדים. עד שזה יקרה הוא צובר לעצמו הון מכובד. אם ננסה לדייק קצת יותר, הוא שווה היום 23.6 מיליארד דולר, על אף שמעולם לא קיבל שכר מטסלה. מדי שנה הוא דוחה את תלוש השכר בסך 56,000 דולר.

 

בחודש מרץ האחרון אושר למאסק סכום נאה (בלשון המעטה) בסך 2.6 מיליארד דולר. אם החברה תעמוד ביעדים וערך המניה שלה יתנהג בהתאם, הסכום הזה עשוי לזנק ל-50 מיליארד דולר, לפי המומחים. מצד שני, טסלה גם הודיעה שלא תשלם למאסק משכורת ב-10 השנים הקרובות. לא רק משכורת, אגב. אילון מאסק צפוי לשרוד עשור בלי שכר, בונוסים או מניות. אם וכאשר שווי החברה יגיע ל-100 מיליארד דולר התמונה תשתנה ומאסק יוכל לעקוף את ג'ף בזוס בדרך אל התואר "האיש העשיר בעולם".

 

מכור לעבודה שלא יוצא לחופשות מפוארות

אם יש מישהו שמעיד על עצמו שהוא מכור לעבודה, זה אילון מאסק. הוא לא מבזבז את הכסף על חופשות מפוארות וגם לא ידועים תחביבים יקרים במיוחד. במקום, הוא מבלה את רוב הזמן שלו במשרד או במפעלים. בסוף יום העבודה, וכאן כבר באמת לא צריך לדאוג לו, הוא מגיע לאחת מארבע האחוזות שלו בלוס אנג'לס. אז לאן כן הולך הכסף, אם לא לחופשות יוקרתיות?

 

התחביבים של אילון מאסק
אילון מאסק מעדיף לבלות את הזמן בעבודה בטסלה או באחת החברות בבעלותו – במקום לצאת לחופש

 

הרווח הראשון של מאסק: בגיל 12

ניצוצות של יזם גילה אילון מאסק כבר בגיל 12. אז, כשהיה תלמיד בבית הספר בדרום אפריקה, הוא פיתח קוד משחק. תהיו בטוחים שהוא מכר אותו ויצר לעצמו הכנסה נאה של 500 דולר. קצת לפני שחגג 18 עבר לקנדה והתנסה בכמה עבודות לא מאוד רווחיות. בין השאר הוא טיפל בתבואה וניסר עצים, ובסך הכל קיבל 18 דולר לשעת עבודה. אגב, ב-1989 זה היה שכר לא רע בכלל. מצד שני, השכר הזה ירד ל-14 דולר לשעה כשהחל את התמחות הקיץ שלו בסקוטיה בנק.

 

הכנסה צדדית: מכירת חלקי מחשבים

ב-1990 אילון מאסק מצא לעצמו עוד דרך לייצר הכנסה: הוא מכר רכיבי מחשוב ומחשבים לסטודנטים. לטענתו הוא ידע להתאים מחשבים לצרכיו של כל סטודנט ולחסוך להם הרבה כסף בהשוואה למחיר שהיו משלמים על מחשב חדש מהחנות. שנתיים מאוחר יותר כבר עבר לאוניברסיטת פנסילבניה עם מלגה חלקית. כדי לכסות את יתרת שכר הלימוד שלו שיתף פעולה עם חבר, ומיזם קטן בין הסטודנטים עזר לו לממן את הלימודים ולהרוויח עוד קצת כסף לשכר דירה.

 

בסופו של דבר הוא השלים תארים בפיזיקה וכלכלה, ואז עבר לסטנפורד כדי להשיג לעצמו דוקטורט. הוא לא השלים את התכנית הזו, ולמעשה פרש ממנה אחרי כמה ימים בלבד לטובת מיזם חדש עם אחיו, קימבל, כשיש להם 28,000 דולר שקיבלו מאביהם.

 

מכירת הענק שהכניסה 22 מיליון דולר

ארבע שנים אחרי שהאחים הקימו את Zip2 הם גם מכרו את החברה תמורת 307 מיליון דולר. העסקה הזו הכניסה לכיס של אילון מאסק 22 מיליון דולר. הוא השקיע יותר ממחצית הסכום בהקמת X.com, שירות בנקאות מקוון. החברה התמזגה תוך זמן קצר עם חברה אחרת שאתם כנראה מכירים, PayPal. ב-2002 חברת eBay רכשה את PayPal בעסקה שניפחה את החשבון של מאסק ב-180 מיליון דולר נוספים.

 

ההחלטות החכמות של אילון מאסק
היו כמה צעדים שהכניסו למאסק הרבה כסף – המיזוג עם PayPal בהחלט אחד מהם

 

הגירושים היקרים של אילון מאסק

השלב הבא אחרי PayPal היה חברה חדשה בשם SpaceX, ואחריה עוד אחת, טסלה. החברות הללו הצליחו, כפי שאתם בוודאי יודעים, ומאסק נכנס רשמית למועדון המיליארדרים. רק שלא הכול היה ורוד. ב-2008 מאסק התגרש מאשתו הראשונה, מהלך שהיו לו משמעויות פיננסיות רציניות. שנה לאחר מכן "נגמר לו הכסף" והוא קיבל הלוואות מחברים בזמן שנלחם על הישרדותן של החברות בבעלותו.

 

הזינוק הגדול ב-2010

ב-2010, כשטסלה הושקה, ההון של מאסק זינק. עד 202 הוא כבר היה שחקן מרכזי בדירוג העשירים של פורבס, עם שווי של 2 מיליארד דולר. כחמש שנים מאוחר יותר השווי הזה כבר עמד על 23 מיליארד דולר. עכשיו, כשיש לו כבר לא מעט כסף לבזבז, הוא התחיל לחיות קצת יותר טוב. הנכסים שלו בבל אייר שווים יותר מ-70 מיליון דולר, ונכס נוסף שעדיין נמצא בבנייה עלה לו 24 מיליון דולר. אחת האחוזות המפוארות, רק לצורך ההדגמה, שווה 17 מיליון דולר וכוללת קולנוע ביתי, ספרייה, חדר כושר ויקב יינות ענק.

 

החיבה של מאסק למכוניות

אפשר היה לנחש שמאסק מחבב מכוניות כשהקים את טסלה, וזה לא באמת מפתיע לגלות שיש לו כמה רכבים יוקרתיים. ב-2013 הוא שילם 920,000 דולר במכירה פומבית על לוטוס אספרי שכיכבה באחד מסרטי "ג'יימס בונד". יש לו גם רכבים נוספים, כמובן, לרבות יגואר ופורד. מצד שני, הוא אולי מבזבז כסף על מכוניות אבל חופשה ראוותנית לא באמת מדברת אליו. לראיה, ב-2015 הוא הודה שהיה בחופש שבועיים בלבד (במצטבר) מאז הקמת טסלה.

 

חופשות משפחתיות עם הילדים

אילון מאסק הוא אב לחמישה ילדים. ב-2014 סיפר שהוא לוקח את הילדים לחופשת קמפינג מדי שנה והעיד על עצמו שהוא אבא טוב. על פי הסיכום עם גרושתו הוא מבלה איתם לפחות חצי מהזמן מדי שבוע, וכשהוא יוצא לפגישות מחוץ לעיר הם לרוב מצטרפים.

 

הילדים של אילון מאסק
מאסק מעיד על עצמו שהוא אב טוב שיוצא עם הילדים לחופשות (תמונה: Business Insider)

 

120 שעות עבודה בשבוע

באוגוסט האחרון התראיין מאסק לניו יורק טיימס וסיפר שהוא עובד 120 שעות בשבוע. הוא גם הוסיף כי "יש מקרים שבהם אני לא יוצא מהמפעל שלושה או ארבעה ימים ברציפות. זה קורה על חשבון הילדים והחברים שלי."

 

אם תהיתם איך נראה המשרד שלו בטסלה, אגב, תופתעו לגלות שהוא לא קיים. ב-2017 סיפר מאסק שהוא מעביר את השולחן לכל מקום שבו הנוכחות שלו נדרשת. "אני מעביר את עצמי למקום שבו נמצאת הבעיה הכי גדולה בטסלה. אני באמת מאמין שצריך לעבוד מהקו הראשון, ושם אני נמצא." הוא בילה גם לילות רבים במפעל של טסלה בנבדה.

 

העובדים מספרים: איש חזון עם דרישות בלתי צפויות

עובדי טסלה הסכימו לשתף ב-2018 שיש להם בוס בעל חזון. אלא שזו לא הדרך היחידה להגדיר את אילון מאסק. לטענתם הוא גם תובעני באופן בלתי צפוי. הוא, מצידו, מסביר שהוא באמת אימפולסיבי למדי, והוא לא רוצה לפעול לפי ההגדרה ה"טכנית" של תפקיד המנכ"ל.

 

זה כנראה מסתדר היטב עם השעות הרבות של מאסק במפעל, אבל הוא לא משקיע רק זמן. במחצית הראשונה של 2018 הוא קנה מניות בשווי 35 מיליון דולר. במקביל הוא מפנה משאבים וזמן גם ל-SpaceX. ההשקעה השתלמה, שכן בתוך שנתיים SpaceX גייסה יותר מ-2.2 מיליארד דולר לפיתוח ולהשקת Starlink. בנוסף הוא משקיע בחברת The Boring Company, אותה ייסד ב-2016 לפיתוח מנהרה תת-קרקעית בלוס אנג'לס שאמורה לעקוף את פקקי התנועה. בדצמבר 2018 הושק האבטיפוס הראשון, ועל פי הניו יורק טיימס החברה גייסה למעלה מ-112 מיליון דולר במהלך השנה. יותר מ-90% הגיעו ממאסק.

 

ההשקעות של אילון מאסק
אל דאגה, הוא משקיע המון זמן וכסף גם ב-SpaceX

 

הנדבן הידוע אילון מאסק

ב-2012 מאסק הצטרף להתחייבות הנתינה (Giving Pledge), מיזם שמאחוריו עומדים וורן באפט וביל גייטס. בהתאם הוא התחייב לתרום את רוב הונו לצדקה, עוד כשהוא בחיים. אז נכון, החברות שלו פועלות במידה רבה לשיפור הסביבה והעתיד, אבל הכספים שהוא תורם למטרות חשובות רבים מאוד. בין היתר הוא תרום 10 מיליון דולר למכון Future of Life.

 

ואם תהיתם מה הוא עושה למען עצמו, אז התחביבים שלו ממש זולים. הוא קורא ספרים, מקשיב למוזיקה ונהנה גם היום ממשחקי ווידאו. מבחינתו, הזמן שהוא מבלה עם הילדים ועם חברים הוא הזמן החשוב באמת. מקסימום, אם ממש משעמם לו, הוא משתולל קצת בטוויטר.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme