בית ההשקעות שזכה לתשואות הגבוהות ביותר בתחום ניהול קופות גמל

עינת שמואלוביץ5 דקות קריאה
ניהול קופות גמל - הכירו את המנצחת
שתף:

קופות גמל להשקעה "הגיחו" לאוויר העולם בישראל בסוף שנת 2016, והביאו עימן רוחות של שינוי בעולם מוצרי ההשקעה והחיסכון הפנסיוני וארוך הטווח – מוצר להשקעה המשלב בין יתרונות החיסכון לטווח ארוך ואף כמוצר לחיסכון לתקופת הפרישה, בדמי ניהול נמוכים – ועם טוויסט – אפיק חיסכון נזיל, בו ניתן לשחרר את הכספים הנצברים בכל עת. במהלך השנתיים האחרונות הפך ניהול קופות גמל להשקעה מאפיקי החיסכון וההשקעה הפופולאריים, ומעל חמישה מיליארדי שקלים נחסכים בו. עשרות סוגים שונים של קופות גמל להשקעה מוצעים על ידי בתי ההשקעות בישראל, כאשר אפיקי ההשקעה השונים מובדלים אלה מאלה בעיקר בתמהיל ההשקעה ובאחוז ההשקעה במניות ובאפיקים ספקולטיביים. בין בתי ההשקעות המציעים ניהול קופות גמל להשקעה, תמצאו את אלטשולר שחם, ילין לפידות, פסגות, אנליסט, מיטב דש, כלל, ונוספות.

 

מאז תחילת השנה (2018), חל מהפך בתשואות ניהול קופות גמל להשקעה, והמוביל הבלתי מעורער של התשואות באפיק חיסכון זה – התחלף. מי בית ההשקעות המוביל כעת בתשואות באפיק החיסכון הצובר פופולאריות רבה בישראל לאורך חייו הקצרים (עד כה), וכיצד תבחרו חברה לניהול קופות הגמל שלכם?

 

ניהול קופות גמל באלטשולר
ניהול קופות גמל להשקעה הינו שירות המוצע על ידי מרבית בתי ההשקעות בישראל, בתמהיל השקעות שונה. עד תחילת שנת 2018 המוביל בניהול קופות גמל ובגובה התשואות היה ללא ספק בית ההשקעות אלטשולר שחם. אולם בחודשים האחרונים המצב השתנה

 

המנצחת הגדולה בתשואות בחודשים האחרונים – מיטב דש

מאז שהתוודענו אל מסלול ההשקעה החדש, הוא קופות גמל להשקעה, המאפשר שילוב מנצח בין אפשרויות להשקעה לטווח ארוך, תשואות גבוהות בדמי ניהול מפוקחים, ושמירה על נזילות הכסף –  אין ספק כי דווקא ניהול קופות גמל בתמהיל בו אחוז השקעה במניות הוא גבוה – הוא הרווחי יותר. אנחנו רואים זאת בניהול קופות גמל להשקעה, ב"חיסכון לכל ילד", ובאפיקי השקעה נוספים לטווח ארוך – וניראה, כי כאשר המטרה היא חיסכון לטווח ארוך, יש יתרון לתמהיל ספקולטיבי בעל אחוזים גבוהים של השקעה במניות. גם נכון לתום הרבעון הראשון של שנת 2018, בניהול קופות גמל להשקעה באפיקים מנייתיים, מוביל בתשואות בית ההשקעות אלטשולר שחם, עם 16.8% תשואה מתחילת השנה, ולמעשה שומר על ההובלה מאז תחילת ימי ניהול קופות גמל להשקעה.

 

עם זאת, בישראל המסלול הנפוץ ביותר להשקעה בקופות גמל הוא דווקא המסלול הכללי, בו תמהיל "בטוח " יותר, וסולידי, עם פרופורציות נמוכות יותר של השקעה במסלולים ספקולטיביים כמו מניות. במסלול הכללי להשקעה, בו תמהיל ההשקעה הוא סולידי יותר, חל מהפך בהובלה בהיבטי התשואה בניהול קופות הגמל בישראל. במסלול זה מתחילת השנה, מוביל דווקא בית ההשקעות "מיטב דש" עם תשואה של 0.62%, ביחס ל 0.4% של המקום השני – הוא מנורה מבטחים במסלול הכללי, ואלטשולר שחם שנמצא רק במקום השלישי, עם כ – 0.3% תשואה. מיטב דש מוביל בתשואות מתחילת השנה לא רק בניהול קופות גמל להשקעה, אלא גם בקרנות השתלמות.

 

 

איך בוחרים ניהול קופות גמל להשקעה?

כאמור, ניראה כי בהשקעה לטווח ארוך, מומלץ לשקול השקעה באפיקים מנייתים ובתמהילי השקעה ספקולטיביים יותר – ניתן לראות בקלות, כי על פני כלל אפיקי ההשקעה הללו לאורך זמן, התשואות גבוהות יותר. ביחד עם זאת, חשוב להתאים את תמהיל ההשקעה לאופי החוסך. המדדים המשמעותיים בבחירת בית השקעות לניהול קופות גמל – או כל מוצר חיסכון אחר – הם בעיקר מדד שארפ (מדד תשואה ביחס לסיכון, המאפשר השוואה בין מוצרי השקעה שונים ללא מגבלת התמהיל השונה בהשקעה) והתשואה לאורך חמש שנים.

 

אם כן, על אף שבית ההשקעות מיטב ד"ש מוביל בתשואות בניהול קופות גמל במסלול הכללי מאז תחילת שנת 2018, חשוב להבין כי שינויים ועדכונים בתשואות הן דבר שבשגרה, ומומלץ להשוות בין מדדים יציבים יותר לניהול אפקטיבי של מוצרי השקעה וחיסכון, כמו למשל התשואה לאורך חמש השנים האחרונות (או, במקרה של ניהול קופות גמל להשקעה, לאורך חייהן עד כה) ומדד שארפ.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme