השינוי בפסגה – מארק צוקרברג עבר את וורן באפט

יובל פוגל5 דקות קריאה
עבר את באפט - ההישג של מארק צוקרברג
שתף:

מארק צוקרברג (מייסד ומנכ"ל פייסבוק) ממשיך להתעשר למרות שערוריית הענק האחרונה בה הייתה מעורבת החברה. לאחרונה הוא אף עקף בפסגת הטייקונים את גורו ההשקעות האמריקאי, וורן באפט. הוא רק בן 34, והזרוע ככל הנראה, עודנה נטויה.

 

 

מה מיוחד בהצטרפותו של צוקרברג אל השלישייה הפותחת?

מועדון שלושת העשירים הגדולים בעולם, או אם תרצו, "השלישייה הפותחת", מעולם לא היה מורכב אך ורק ממייסדי חברות בתחום הטכנולוגיה. ועכשיו, עם הצטרפותו של צוקרברג, ניתן לומר שנעשתה היסטוריה, ואין זה מקרי אלא סימבולי כיוון שהקידמה מזמן כבר מונחת לפתחנו. לאחרונה נכנס צוקרברג באופן סופי לשלישייה, יחד עם מייסדי אמזון ומיקרסופט, ג'ף בזוס וביל גייטס, בהתאמה. כבר בשנת 2008, הונו של מארק צוקרברג הגיע ליותר מ-8.8 מיליארד דולר. נשמע המון? כנראה שלא. השנה, 10 שנים לאחר מכן, הגיע הונו לכ-81.6 מיליארד דולר, ולכן אמרנו בפתיח, כי הזרוע עודנה נטויה. מי יודע עוד לאן הונו עשוי להרקיע? הונו של וורן באפט לעומת זאת, שאיבד את מקומו בשלישייה הפותחת, נאמד בסכום של כ-81.2 מיליארד דולר "בלבד", בהתאם לנתוני החברה האמריקאית "בלומברג", המספקת שירותים פיננסים בתחומי התוכנה, המדיה והמידע.

 

מארק צוקרברג או וורן באפט?
מארק צוקרברג עקף את וורן באפט ולמעשה יצר תקדים: שלושת העשירים בעולם הם מתחום הטכנולוגיה

 

אז… כיצד קרו הדברים?

במהלך החודש הנוכחי (יולי 2018), מחיר המניה של פייסבוק הגיע לשיא חדש של כל הזמנים, ועלה כמעט ב-5%. צמיחה זו הייתה לחלוטין מעבר לכל מה שחזו האנליסטים המומחים. כעת, שוויה של הרשת החברתית הפופולרית של צוקרברג עומד על כ-575 מיליארד דולר – מה שמוביל אותה להיות החברה הציבורית החמישית בשוויה בכל העולם. זאת למרות שהחברה מתמודדת לאחרונה עם שערורייה בנושא פרטיות המשתמשים, או יותר נכון יהיה לומר, "ציבוריות המשתמשים". הטענות העולות נגד פייסבוק הן כי בוצע שימוש במידע שברשותה על 87 מיליון משתמשים, ללא ידיעתם, ומיותר לציין – ללא הסכמתם. השימוש במידע נעשה ע"י חברת "קיימברידג' אנליטיקס", העוסקת בתחום הייעוץ הפוליטי. לכאורה, מידע זה היטה את תוצאות הבחירות האחרונות בארה"ב, בהן זכה הנשיא המכהן דונלד טראמפ. כיצד זה קרה? שיתוף פעולה בין פייסבוק לבין חברת קיימברידג', במסגרתו, לפחות כך טוענת פייסבוק, השתמשה שותפתה במידע ללא ידיעתה (לאחר שטענה בפניה כי הוא הושמד), והפיקה ממנו תובנות פוליטיות ופסיכולוגיות אודות המשתמשים – מה שאיפשר, לכאורה, להטות את הבחירות ולפגוע בהגינותן. שערורייה זו הובילה לכך שמניית פייסבוק ירדה בתאריך ה-15 באפריל ב-157.2 דולר. בסופו של דבר, מניות החברה התאוששו, ומאז הן נסחרות בסכום של מעל ל-204 דולר עבור מניה.

 

 

ומה עם צדקה? מארק צוקרברג הולך בעקבות גדול הפילנתרופים

כמעט 97 אחוזים מהונו של צוקרברג (כ-79 ביליון דולר), מגיע ממניות הפייסבוק שלו, ולפי הערכות, יש לו גם כמעט 2.5 מיליארד דולר במזומן. נוסף על כל אלו, מחזיק צוקרברג ב-175 מיליון דולר בנכסי נדל"ן, כולל בית של 9 מיליון דולר בפאלו אלטו, קליפורניה, ואדמות בהוואי בשווי 100 מיליון דולר. לעומתו, השווי הנקי של וורן באפט ירד ביותר מ-4 מיליון דולר במהלך שנת 2018, ואחזקות ההשקעה של המיליארדר פחתו בעיקר אודות לפעולות צדקה. למעשה, וורן באפט תרם כ-290 מיליון מניות של חברת האחזקה שלו, "Berkshire Hataway", עבור צדקה בעשור האחרון. בשנת 2006 הודיע באפט כי ימסור חלק גדול מהונו לצדקה ויעשה זאת לאורך זמן (הפילנתרופ הבטיח לתרום כ-99% מהונו במהלך חייו). צוקרברג הצעיר החליט לאמץ מודל זה וללכת בעקבותיו: המיליארדר ואישתו, פריסילה צ'אן, התחייבו גם הם להעניק בסופו של דבר 99% ממניות הפייסבוק שלהם.

 

מארק צוקרברג תורם לצדקה
חלק ניכר מההון העצום של מארק צוקרברג (ושל וורן באפט) מופנה למטרות צדקה

 

לא רק הם, גם גייטס תורם למטרות צדקה, ומה בנוגע לג'ף בזוס?

ההון הכולל של ביל גייטס גדל ביותר מ-2.4 מיליארד דולר במהלך השנה והגיע לסכום של 94.2 מיליון דולר. גם גייטס התחייב לתרום חלק גדול מהונו, ותרם כבר מעל ל-50 מיליארד דולר למטרות צדקה בחלוף השנים.  בינתיים, גדל השנה שוויה של חברת אמזון של ג'ף בזוס ל-42.7 ביליון דולר, והוביל אותה לסך של 142 מיליארד דולר בסך הכל. בזוס עבר את ביל גייטס בדירוג, והפך לאדם העשיר ביותר בעולם באוקטובר 2017. גם כאן הזרוע הייתה ועודנה נטויה, וההון שלו המשיך להרקיע שחקים, כאשר מחירי המניות של חברת אמזון זינקו בכמעט 48% מאז סוף שנת 2017! יחד עם זאת, נאלץ בזוס להתמודד עם קיתונות ביקורת על כך שאינו תורם מהונו למטרות צדקה כמו חבריו לפסגה. בחודש יוני האחרון, טען בתגובה, כי הוא עושה מאמצי צדקה, אותם יחשוף בסוף הקיץ הקרוב. אז, שווה לחכות ולראות האם יעמוד האדם העשיר בעולם בהבטחתו.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme