גוגל עוקבת אחריכם גם ללא אישורכם – כך תבטלו את המעקב

יובל פוגל5 דקות קריאה
תרצו או לא - גוגל בעקבותיכם
שתף:

בימים האחרונים הודתה ענקית החיפוש גוגל, כי היא ממשיכה לעקוב אחר מיקומכם, וזאת גם במקרה שאתם מכבים את אפשרות הצגת המיקום בסמארטפון שלכם. הודאה זו של גוגל נעשתה לאחר שמספר ימים קודם לכן הודיעה החברה באופן פומבי על הפסקת המעקב אחר מיקום הגולשים ברשת. רוצים לדעת כיצד תוכלו לבטל את המעקב של גוגל אחריכם? בכתבה תמצאו מענה מדויק לשאלה זו.

 

 

לפני הכל… מתי אתם מוכרחים לאפשר לגוגל לעקוב אחריכם?

מובן שבמקרים שעליכם להשתמש באפליקציה או באפשרות הייעודיות העוסקת במיקום – Google Maps. שם, בדומה ל-Waze או לכל אמצעי ניווט אחר, ישנו צורך בהגדרת מיקום נוכחי. במקרה זה, בו אתם נמצאים ביישום המפות של גוגל – תמצאו אותה כמנומסת מאוד, עת תבקש מכם אישור להפעיל את אפשרויות המיקום במטרה להעניק לכם את השירות המיטבי, המדויק והרלוונטי ביותר עבורכם.

 

גוגל מפס עוקבת אחרינו
גוגל מפס – כמו ווייז – זקוקה לסימון המיקום שלנו

 

אך האם גוגל באמת מנומסת? וכיצד תדעו שגוגל עוקבת אחריכם?

מסתבר שגוגל מנומסת רק בהתחלה, עת אתם מעוניינים להשתמש בשירות Google Maps, רק שמאותו רגע ואילך – ענקית החיפוש כבר תפסיק לשאול אתכם ותתחיל לעקוב אחריכם בכל מקרה. במילים אחרות, מעקב אחריכם יהפוך באופן אוטומטי לברירת המחדל שלכם וגוגל תשמור את הנתונים ההיסטוריים של המיקום שלכם. ולגבי השאלה השנייה, כיצד תוכלו לדעת שגוגל עוקבת אחריכם – אנא הפנו את תשומת ליבכם לסימנים ולרמזים הקטנים כדוגמת תחזיות מזג אוויר מבוססות מיקום או שירותי תחבורה ציבורית באזורכם – מטעם מי? אתם לבטח יודעים את התשובה.

 

כיצד גוגל עוקבת אחריכם בפועל?

כפי שאמרנו, ברגע שאתם משתמשים באפשרות Google Maps, גוגל תזהה אתכם ותאכסן באופן אוטומטי את המיקום שלכם. זאת ועוד, אפילו כאשר אתם גולשים בגוגל, ללא כל קשר לאפליקציות מבוססות מיקום, ומחפשים משהו שמעניין אתכם כדוגמת "ההעברות החמות של הקיץ בפרמייר ליג" או "מתכונים לעוגות ליום ההולדת של הילד" –גם אז ענקית החיפוש תעקוב אחריכם: היא תשמור את קווי האורך והרוחב המדויקים שלכם, ותצמיד אותם לחשבונכם.

 

"אבל ביטלתי את המיקום – איך זה הגיוני שגוגל עדיין עוקבת אחריי?"

הכל הגיוני כשמדובר בגוגל. מחקר שבוצע ע"י חוקרי מחשב מאוניברסיטת פרינסטון בניו ג'רזי, מצא כי גוגל ממשיכה לעקוב אחר משתמשיה באנדרואיד וגם במכשירי iPhone מבוססי iOS, ויודעת לזהות את המיקום שלהם גם אחרי שכיבו את אפשרות זיהוי המיקום. במילים אחרות, גוגל ממשיכה לעקוב אחריכם גם אם ביקשתם, דרשתם ועשיתם פעולה אקטיבית במטרה להציל מעט מן הפרטיות שלכם. במחקר נמצא, כי ביטול הגדרת המיקום רק מנע מגוגל להוסיף את המסלול לטיימליין של הנחקרים. לשם המחשת הכוח העצום הטמון באפשרות מעקב המיקום ע"י גוגל, הזהירה את הגולשים סוכנות AP (סוכנות הידיעות  הגדולה בעולם), כי המידע הרב הנאסף ע"י גוגל בכל רגע נתון עשוי גם לשרת את המשטרה המקומית והארצית. בשנה שעברה למשל, דווח על מקרה בו פנתה משטרת קרולינה לגוגל עם צו משפטי, במטרה שהאחרונה תאתר מכשירים שהיו ליד זירת רצח.

 

גוגל עוקבת אחרי כל מכשיר
המעקב של גוגל מתבצע גם דרך אנדרואיד וגם דרך אייפון

 

הרהורים: האם גוגל מכירה אתכם טוב יותר מעצמכם?

התשובה לשאלה זו תלויה בפרמטרים עליהם נבחר להביט, ובפעולות אותן אנו עושים בחיי הגוגל היומיומיים שלנו (חיפושים ואינטראקציות). בואו ונניח לרגע שביטלתם את אפשרויות הצגת המיקום שלכם, עשיתם זאת באופן יזום ועכשיו אתם מאמינים כי לזכותכם עומדת אפשרות הפרטיות ושניצחתם את כוחו של עולם הטכנולוגיה. האם כך הם באמת פני הדברים? נראה שלא. גם אם תבטלו את אפשרות המיקום, והמיקומים הנוכחיים שלכם מעתה והלאה לא יישמרו בטיימליין שלכם בגוגל, עדיין, לגוגל יש כבר את היסטוריית המיקומים שלכם עד לרגע הביטול. אז האם גוגל מכירה אתכם טוב יותר מעצמכם? לא בטוח, אבל מה שבטוח הוא, שהיא זוכרת הכל, וסביר להניח שטוב יותר מכם.

 

ואם הגעתם עד כאן, הרווחתם ביושר את הטיפ: כיצד ניתן לבטל את המעקב של גוגל

לשמחתכם, זה ממש לא מסובך. כל שעליכם לעשות הוא פשוט להיכנס לדפדפן האינטרנט שלכם ולחפש את עמוד השליטה של גוגל על הפעילות שלכם. תוכלו להקיש בשורת החיפוש של גוגל את צמד המילים "בחירת פעילויות", ולאחר מכן לבחור בקישור "בחירת פעילויות – Google Account".  בשלב הראשון, עליכם יהיה להתחבר לחשבון הגוגל שלכם (למרות שלהרבה אנשים זה יישמע קצת פרדוקסלי). בשלב השני, יופיעו בפניכם האפשרויות, ועליכם יהיה לבטל את אפשרות ה-Web & App Activity, שהפכה לברירת מחדל עת בחרתם להפעיל את Google Maps (זוכרים?). בכל אופן, בהקשר זה ראוי לציין, כי לפני שתוכלו לבטל אפשרות זו – או כל אפשרות אחרת בעמוד ניהול השליטה של גוגל – יקפצו לכם פופ אפים שינסו לערער אתכם – אז במידה ואתם בטוחים, אל תירתעו. במידת הרצון והצורך, תוכלו גם לבטל את יצירת הטיימליין של גוגל ואת אפשרות ההקלטות האוטומטיות בהנחה ואתם משתמשים ב-Google Assistant (אפליקציה של "עוזרת אישית וירטואלית" הזמינה למכשירים ניידים ועוסקת בשיחות דו כיווניות), וגם את היסטוריית החיפוש והצפייה ביוטיוב.

 

 

ואיך בגוגל מסבירים את המעקב אחריכם?

מעבר לעניין ה-Google Maps, אשר לגביו סביר להניח שלאף אחד מאיתנו לא יהיו טענות (כפי שציינו בתחילת הכתבה), בגוגל טוענים כי אפשרות המעקב אחר מיקומכם מאפשרת לה מתן שירות טוב ורלוונטי יותר עבורכם (רלוונטיות היא כוחו של הגוגל כמנוע חיפוש). למשל, במידה ואתם מחפשים פיצריה בסביבה, מובן מאליו כי תוצאות חיפוש מבוססות מיקום יהיו רלוונטיות מאוד עבורכם. אז, לגוגל כאמור יש תשובה לכל דבר, אבל מי באמת איפשר, ידע, וביקש מגוגל לעקוב אחריו בכל עת? סביר להניח, שמעטים מאיתנו רצו וידעו זאת.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme