הילדים דבוקים למסך? כך תצליחו לשחרר אותם

יובל פוגל5 דקות קריאה
כך מטפלים בהתמכרות הילדים למסך
שתף:

מי הם ההורים שאינם חשים את התמכרות ילדיהם למסכי הטאבלטים והסמארטפונים השונים? סביר להניח, כי הורים אלו הם בגדר מיעוט. מחקרים מצביעים על נתון מדאיג מאוד, לפיו ילדים ובני נוער עלולים "להתעסק" במסכים אפילו כ-18 שעות ביממה! וכיוון שכך הם פני הדברים, אנו שואלים את עצמנו, מתי הילדים הללו מספיקים בכלל לישון? נצטט את מילותיו של אביב גפן, שנאמרו עוד הרבה בטרם לבשה התופעה את בגדי המציאות: "ילד סינתטי כבוי מול מסך שדולק, הסתכל על הרחוב איך הוא ריק – כבר שכחנו איך לשחק". ואכן, נראה כי הילדים המכורים למסכים אינם חווים את ילדותם באופן מלא, לא חבל? בכתבה זו נסקור את הנושא, ובסופה נציג בפניכם פתרון יצירתי, שיסייע לכם להשיב את ילדיכם אל "העולם שמסביב".

 

 

מהי התמכרות? ומדוע הילדים הם אוכלוסיית הסיכון הגדולה להתמכרות למסכים?

באופן כללי, התמכרות היא ביצוע התנהגות באופן כפייתי מתוך דחף בלתי נשלט. כאשר מדובר בהתמכרות, במידה והאדם יימנע מביצוע התנהגות זו – הוא יחוש מצוקה. ועכשיו נשאל, מדוע ילדיכם נחשבים לאוכלוסיית הסיכון הגדולה ביותר להתמכרות למסכים? כיוון שהם לא ממש מבינים את ההשלכות האפשריות של התמכרות זו. כמו בכל התמכרות אחרת, עלינו ראשית להבין את הדרכים בהן היא פוגעת בנו, כמו למשל התמכרות לסיגריות או אלכוהול הפוגעת בבריאותנו. הילד שלנו לעומת זאת, לא מבין את ההשלכות האפשרויות ואת הנזקים הפוטנציאליים הטמונים בהתמכרותו, ולכן מדובר בתפקידנו ובאחריותנו כהורים.

 

ילדים מכורים למסכים
למה הילדים שלכם לא מסוגלים לשחרר את המסך?

 

כיצד נדע שילדינו מכורים למסכים?

בשונה מהתמכרות לאכילה, לסמים, לאלכוהול ולסיגריות, טכנולוגיית המסכים שייכת לעידן המודרני, ולכן ההתמכרות אליה עוד לא הוגדרה ברפואה באופן פורמלי. כאנשים פרטיים, אנו עלולים למצוא עצמנו מתעוררים בלילה לשירותים, ו"על הדרך" בודקים הודעות בסמארטפון, בפייסבוק, במייל וכדומה. במקרים אלו, המסך הופך לעיתים רבות מכלי תקשורת או כלי עבודה, לכלי לויסות אי השקט המוחי שלנו, המתרחש כאשר אנו לא מספקים מענה להתמכרות שלנו (רלוונטי גם לגבי ילדינו כמובן). פרמטרים נוספים העשויים להעיד על התמכרות ילדינו למסכים עשויים להיות שינויים במהלך החיים התקין שלהם: למשל, במידה וילדינו היו רגילים לשחק בחוץ, אהבו לצאת לחוג או לבצע פעילויות אחרות, אך כעת הם מוותרים על בילויים ופעילויות אלו לטובת בילוי מול מסך הסמארטפון. זאת ועוד, הבחינו גם בהתרחשותם של שינויים פיזיולוגיים כדוגמת הפרעות שינה או אכילה, המתבטאות בויתור על שעות שינה או ארוחות, ובתמורה למה? ניחשתם נכון – לבילוי מול מסך הטאבלט או הסמארטפון שלהם.

 

 

הנזקים אותם עתידים לשאת ילדינו עקב ההתמכרות למסכים

שוו בנפשכם ילד, שבמקום לרוץ ולשחק בחוץ, לצחקק ולחוות ילדות מאושרת, יושב רוב היום מול מסך הסמארטפון שלו. התמונה מוכרת לכם? מזדהים עם התחושה שהוא צריך לעשות משהו אחר במקום להיות "דבוק" למסך? סביר להניח שכן. כתוצאה משהייה ממושכת מול המסך, נזנחים באופן טבעי תחומי חיים חשובים ביותר בחייו של הילד שלכם, כמו לימודים, קיום תקשורת חיצונית ויצירת חברויות אמת. כמו כן, עשויה להיפגע גם בריאותו עקב חוסר פעילות ספורטיבית. יש לדעת, כי התקשורת באינטרנט, המועברת באמצעות טכנולוגיית המסכים המודרנית, עשויה ליצור בקרב ילדכם אשליה של קשרים חברתיים ו"מקובלות חברתית", שיכולה לגרום לאובדן הפרופורציות הנכונות בחיים.

 

למשל, במידה וילדכם מוסיף לפייסבוק או לאינסטגרם מספר גדול של חברים או עוקבים, ולאחר מכן הוא הולך לבית הספר או לחוג באופן פיזי, ומגלה שלא כך הם פני המציאות, איך הוא ירגיש? סביר להניח שיהיו אלו תחושות העתידות להסב לו נזק פסיכולוגי (תלוי כמובן ברמת הרגישות שלו). ומה בנוגע ליכולותיו לפתח קשרים חברתיים? הרי רוב הילדים היום מסתפקים באימוג'ים בלבד לשם קיום תקשורת. מחקרים מצביעים על קשיים חברתיים בקרב בני נוער המכורים למסכים, וזאת עקב אובדן עניין במעגלים חברתיים כדוגמת לימודים, חוגים וכדומה, ועוד לא הזכרנו כלל את עניין הקרינה האלקטרומגנטית וסיכוניה הפוטנציאליים. המלצתנו היא להיות ערניים לתופעת ההתמכרות למסכים, ולנסות למצוא לילדכם אלטרנטיבות ראויות ורלוונטיות שיסייעו במניעתה – זו בהחלט חלק מהאחריות שלנו כהורים בעידן החדש.

 

מה עושים כאשר הילדים שמכורים לצג?
גם אם הילדים מכורים למסך, זה ממש לא אומר שאין מה לעשות

 

הטיפול המקצועי בילדים המכורים למסכים

חשוב להדגיש כי עולם הטיפול בנושא ההתמכרות למסכים נמצא עדיין בחיתוליו. ישנן מדינות בהן ניתן למצוא מרכזי גמילה ממסכים בתנאי פנימייה (כולל לינה), אך בארץ הנושא מטופל במרכזים לייעוץ וטיפול פסיכולוגיים בלבד. במטרה לטפל בהתמכרות זו, יש להתייחס אליה במלוא הרצינות, ומומלץ לעשות זאת באמצעות מומחים לטיפול בהתמכרויות. במסגרת טיפולים אלו מזהים הפסיכולוגים את הגורמים להתמכרות, וע"י הובלת תהליכים קוגנטיביים התנהגותיים של שליטה בדחפים – ממירים הם את התנהגות ילדכם ליעילה יותר, וזאת במקביל לחיזוק כישוריהם ומיומנויותיהם החברתיות.

 

הטיפול הסטארטפיסטי בילדים המכורים למסכים: להיט הסטוריבול

חברת הסטארט אפ הישראלית סטוריבול פיתחה כדור משחק אינטראקטיבי ואטרקטיבי במיוחד עבור הילד שלכם. ומה זה אומר? מדובר בכדור חכם, המתקשר עם הילד שלכם ומשתף אותו ברגשותיו. כיצד מתאפשר הדבר? הכדור של סטוריבול מלא בחיישנים המאפשרים לו להרגיש תנועות, וזאת לצד רמקול המאפשר לו לתקשר ולדבר. כל מה שאתם צריכים לעשות, זה לרכוש את הכדור של סטוריבול, להוריד את האפליקציה לסמארטפון של הילד שלכם, והוא כבר יבחר בסיפור שיתכנת את הכדור החכם לשחק ולתקשר עימו. זאת ועוד, לכדור יש מספר דמויות. לדוגמא, ילדכם יוכל לבחור באחת מהדמויות מערוץ "ניקולידאון", אשר חתם על הסכם עם חברת סטוריבול. לכל דמות יש סיפור משלה, המיועד לשכבת גיל שונה או למשחק שונה. רבים בתעשייה טוענים, כי ייתכן ומדובר בצעצוע האטרקטיבי ביותר הקיים כיום בעולם, מבין אלו שאינם כוללים מסך. אז, בהחלט ייתכן ויש תקווה חדשנית ויצירתית למניעה או לצמצום ההתמכרות של הילד שלכם למסך הסמארטפון או הטאבלט.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme