אמזון עוד לא הגיעה – אבל השוק הישראלי כבר מושפע ממנה

רועי טרטמן5 דקות קריאה
אמזון מחוללת שינוי לפני שנכנסה
שתף:

המצב בארה"ב היום ברור: אמזון תופסת היום דולר מכל שני דולרים שמבזבזים האמריקאים. בהתאם, השוק עבר שינוי משמעותי ומאז 2010 נסגרו 12,000 חנויות לצד רשתות גדולות שפשטו את הרגל. עם זאת נרשמה עלייה של 58% בכמות החנויות החדשות שנפתחו ביחס לשנה הקודמת. גם הצרכנים מוציאים יותר: 28% יותר, ליתר דיוק. חוץ מזה אמזון גם פועלת בתחום האופליין עם רכישת רשת Whole Foods ועם אמזון גו וחנות ספרים. אין ספק שהיא מבינה את הפוטנציאל הטמון בחיבור בין שני הערוצים.

 

אם כן, כניסה של אמזון לישראל תחולל שינוי בשוק המקומי. למעשה, בין אם היא נכנסת ובין אם לא, השינוי הצרכני הגדול כבר כאן. הקמעונאים הישראלים הורידו כ-50% מכלל המוצרים שרוכשת כל משפחה בגלל הקניות אונליין, וכך נוצר למשפחות בישראל חיסכון של כ-2,000 שקלים בחודש.

 

 

מה באמת קורה במקומות שאליהם נכנסה אמזון?

נקרא לתהליך הזה אמזוניזיישן (או אמזוניזציה, אם תרצו). זוהי מהפכה קמעונאית גם בריטייל וגם באונליין, והיא משפיעה על כולם. מצד אחד, הצרכנים מקבלים מגוון גדול של מוצרים במחירים אטרקטיביים וסטנדרט שירות גבוה במיוחד. מצד שני, הקמעונאים נערכים מחדש ומתמקצעים. בנוסף, גם הממשלה צריכה לאזן בין טובת הצרכנים לטובת הקמעונאים.

 

ההשפעות הללו קורות בכל העולם, גם אם אמזון לא משפיע באופן ישיר. למעשה, עצם הדיבורים עליה הובילו לשינוי בשווקים המקומיים, וכך גם בישראל. הדיבורים על כניסה אפשרית של אמזון לארץ יצרה אי נוחות גדולה אצל הרבה גופים, אבל זאת מציאות צרכנית שכבר נוצרה פה, והנה מה שקורה בעולם היום:

 

  • אמזון טורקיה פותחת את שעריה, וכבר מהיום הראשון תציע מעל מיליון מוצרים ומוצרים מכ-1000 עסקים מקומיים בטורקיה
  • השוק של אמזון בסינגפור (מ-2017) עבר את רף ה-6 מיליארד דולר, ומציג צמיחה של 28.5% משנה לשנה
  • אמזון הכריזה שהיא הולכת להיכנס לשוק האסייתי, רק הכריזה, לקח לה שנה, כל השחקנים באותו שוק כבר הגיעו מוכנים לזה כי הם הבינו שהם חייבים לעלות את הרמה משמעותית.
  • רק מאז ההכרזה על הכוונה להיכנס לסינגפור, המכירות של קניות לסופר עלו ב-300% כתוצאה ממיקוד המשאבים של השחקנים הגדולים
  • במדינות אליהן נכנסת אמזון, בשנתיים האחרונות במקרים מסוימים מעלה את ערך החנויות הקלאסיות, אך בבדיקה עמוקה, מדובר בחנויות שעשו חיבור מאוד ברור בין אונליין לאופליין, ומדובר בטרנד שנקרא "לקנות ולאסוף" והוא מאוד מתחזק איפה שאמזון פועלת או מתכוונת לפעול.
  • כל העסקים המקומיים שמדינות שאמזון הכריזה או נכנסה, היו צריכים לשנות את כל המודל הפעילויות שלהם
  • אמזון ידועה שהיא בודקת ומנתחת בפירוט תנועה לחנויות מקומיות ואז מציעה מוצרים דומים במחיר שאי אפשר להתחרות בו
  • אמזון צרפת הכריזה לאחרונה על 7,500 משרות חדשות במיוחד לחגים ועונת הקניות
  • הענקית ראקוטן מתקשה מאוד להתמודד עם אמזון ביפן, למרות שהיא אחד הגופים החזקים במשק היפני וידה בכל

 

השינוי של אמזון
מקור

 

ריטיילרים צריכים להפיק כמה תובנות חשובות

  • העסקים הישראלים צריכים כבר עכשיו להיערך, לקחת שני מוצרים מהחנות ולצמצם את הפער של המחיר לאמזון כבר היום
  • המחיר שהישראלים רוצים הוא 3 ב-1: כמו התחפושות בפורים.
  • הקניונים צריכים להיהפך למרכזי חוויה שקודם כל מעניקים בילוי ואחר כך קניה.
  • שינוי אופי החנויות ומיקסום הנכסים הקיימים. כמו רשת הנעליים בארה״ב: שירותי סנדלר בתוך הסניף, שירות השכרת נעלי יוקרה לכמה ימים, קופת אקספרס לקונים באונליין
  • חברות נכנסות למכור באמזון כי אין להן ברירה: שם הלקוחות נמצאים
  • מאז שאמזון נכנסה לסינגפור בסוף שנה שעברה, אנליסטים צופים שסך המכירות אונליין מכל השוק יהוו 4% עד 2020
  • אמזון גם ידועה שהיא מעלה עמלות במדינות חדשות שהיא נכנסת אליהן, למשל ב-2017 היא העלתה ב-14% את העמלות לספקים באירופה

 

רועי טרטמן יועץ לעסקים ומקיים סדנאות והרצאות לארגונים