20 כישורים שאתם פשוט חייבים לרכוש לפני גיל 40

עינת שמואלוביץ3 דקות קריאה
כישורים שמומלץ לרכוש בשנות ה-30 שלכם
שתף:

אנחנו אף פעם לא מרגישים באמת "מבוגרים", ולפעמים נדמה לנו שאנחנו צעירים לנצח. אלא שהמציאות, כמובן, קצת אחרת, וכשאתם מתקרבים לגיל 40 אתם כבר לגמרי "מבוגרים" או לכל הפחות "ילדים גדולים". זה בדיוק הזמן לוודא שיש לכם כמה כישורי חיים בסיסיים והכרחיים, שאתם שומרים על הבריאות שלכם וכן, שיש לכם מספיק חסכונות. הרשימה שלפניכם כוללת 20 כישורים שהם ללא ספק חיוניים, בוודאי ככל שאתם מתקרבים לסיומו של העשור הרביעי.

 

1 – ניהול משא ומתן

אם עצם המחשבה על ניהול שיחה עם הבוס שלכם ביחס לשכר המגיע לכם מעוררת בכם בחילה או גורמת לכם להתעורר באמצע הלילה בזיעה קרה, אתם ממש לא לבד. מצד שני, ניהול משא ומתן על השכר שלכם הוא חשוב, ויש דרך להתמודד עם האתגר הזה. בתור התחלה, רצוי שתערכו מחקר קטן משלכם ותגלו כמה מקבלים עובדים אחרים בתפקיד זהה, ועם ניסיון זהה.

 

דרך נוספת להיכנס לדיון מהסוג הזה היא להגדיר טווח שכר, כאשר השכר האידאלי מבחינתכם הוא השכר הנמוך יותר. כך, אם אתם מכוונים לשכר של 10,000 שקלים בחודש, הגדירו טווח של 10,000 עד 12,000 שקלים. באופן דומה, כשאתם מנהלים משא ומתן על מכירת הרכב או הדירה שלכם, שנו את האופן שבו אתם מציגים את המכירה. במילים אחרות, במקום לומר "אני רוצה 40,000 שקלים על המכונית" אפשר לומר "אמכור את המכונית תמורת 40,000 שקלים." שינוי קטן בניסוח, זה כל הסיפור.

 

כישורים הקשורים במשא ומתן
יש כמה כישורים חשובים אבל היכולת לנהל משא ומתן חשובה במיוחד

 

2 – שעות שינה מסודרות

גם אם אתם אנשים מאוד ספונטניים, ובאופן כללי נדמה לכם שלהיות חיית לילה זה ממש מגניב, בפועל רצוי שיהיו לכם שעות שינה מסודרות – גם בסוף השבוע. מומחי שינה מסבירים שעודף שעות שינה, גם אם רק בימים מסוימים בשבוע, הוא זה שמשבש את מחזור השינה שלכם. זו גם הסיבה לכך שאתם עייפים יותר.

 

באותו נושא רצוי להיפרד מהתכונה שמציעים לנו השעונים המעוררים של ימינו: "נודניק". כשאתם חוזרים לישון ומנמנמים בין צלצול אחד לזה שיבוא 5 או 7 דקות אחריו, אתם לא באמת ישנים ממילא. אם אתם ממש חייבים להשתמש בו, לפחות נצלו את הזמן עד הצלצול הבא כדי להדליק את האור לצד המיטה ולהתמתח, והתחילו להתעורר לאט.

 

 

3 – ניהול שיחות חולין באירועים חברתיים

המון אנשים נתקלים בקושי לפתח שיחה עם אנשים שהם לא ממש מכירים, או עם אנשים שלא פגשו מעולם. אלא שגם אם נדמה לכם שתהיו לבד באירוע חברתי כזה או אחר, אל תגרמו לזה להשאיר אתכם בבית. גם אם אתם ביישנים, סביר להניח שלא תעבירו ערב שלם לבד ובלי לומר מילה, וזה גם הזמן לתרגל את היכולת שלכם לייצר שיחה עם אדם זר. למדו לשאול שאלות ולהקשיב לאדם שמולכם, תנו לו לדבר קצת על עצמו ואולי אפילו תלמדו ממנו משהו, מי יודע.

 

כישורים אישיים וניהול שיחות חולין
אתם לא היחידים שנבוכים ממפגשים חברתיים שבהם אתם לא מכירים אף אחד

 

4 – שגרת כושר מהנה

זה בטח לא מפתיע אף אחד, אבל מי שעוסק בפעילות גופנית שלא ממש מסבה לו הנאה, כנראה יפסיק להתאמן די מהר. אז התחילו לנסות ענפי ספורט שונים עד שתחליטו אם אתם מעדיפים ספינינג, זומבה, ריצות בשטח, אימון בחדר הכושר או משחק טניס. חשוב מאוד לזכור שמגיל 30 אנחנו מתחילים לאבד מסת שריר, והאימון הוא דרך טובה וחשובה להיכנס לכושר ולהתמודד עם השינויים שחווה הגוף.

 

5 – קריירה בכיוון הנכון

ככל שאנחנו מתקרבים לעשור החמישי, הצורך שלנו בקריירה ממוקדת ונכונה עבורנו הוא חיוני. באופן אידאלי, הקריירה הזו תשלב בין שלושה אלמנטים מרכזיים: מה שאתם ממש טובים בו, מה שאתם אוהבים לעשות ומה שהעולם באמת מעריך. מאז שסיימתם את השירות הצבאי ועד היום למדתם, התנסיתם וגיליתם ממה אתם נהנים יותר או פחות. אז עכשיו הזמן להחליט איך אתם הופכים את הידע הזה לקריירה שמתאימה לכם באמת.

 

כישורים ובניית קריירה
לאן הקריירה שלכם אמורה ללכת?

 

6 – חיסכון לקראת הפרישה

גם אם נדמה לכם שהפנסיה עוד רחוקה מכם, היא רק מתקרבת, ואם תוכלו בוודאי תרצו לפרוש קצת יותר מוקדם. כדי להגיע לנקודה הזו אתם צריכים להתחיל לחסוך כבר עכשיו, גם אם עדיין לא התחלתם. באופן אידאלי אמור להיות לכם היום חיסכון בגובה שלוש משכורות שנתיות, אבל עוד לא מאוחר להתחיל לחסוך אם זה עדיין לא קרה. סדרו את התקציב שלכם, הגדירו חיסכון חודשי קבוע והשקיעו את הכסף בחוכמה כדי שייצר עבורכם תשואה נאה שממנה תוכלו ליהנות אחרי הפרישה. תוכלו לקרוא כאן עוד בנושא.

 

 

7 – השקעה במערכות יחסים

אנחנו עובדים קשה, לפעמים קשה מדי, ובמקרים רבים ההשקעה הזו באה על חשבון הזוגיות והמשפחה. זה בדיוק הזמן לשנות סדרי עדיפויות, כדי שלא יגיע היום בו תבינו שלא ביליתם מספיק עם ההורים שלכם, למשל. אתם גם לא רוצים לגלות שהילדים שלכם הפכו בעצמם לאנשים גדולים בלי ששמתם לב, פשוט כי לא באמת הייתם שם. אל תשכחו גם שבבוא היום, כשהקטנים יגדלו ויעזבו את הבית, תישארו שני אנשים שחיים יחד, ואת הקשר הזוגי הזה כדאי לשמר ולטפח הרבה לפני שהרגע הזה יגיע.

 

השקעה במערכת היחסים
תשקיעו קצת יותר במערכות היחסים שלכם

 

8 – חשוב לדעת להגיד "לא"

יש כמה דברים שלא תקבלו לעולם בחזרה: הזמן שלכם, הבריאות שלכם והחיים שלכם. כשאתם חוששים לסרב ולומר "לא" אתם עשויים לגלות שבזבזתם זמן, אנרגיות וגם את הבריאות שלכם, ובמקום הלא נכון. למשל, מותר להגיד לבוס "לא" אם מוטלת עליכם משימה גדולה כשאתם ממילא עמוסים מאוד, רק חשוב לדעת איך להגיד את זה. דרך אפשרית היא לומר "הייתי מאוד שמח לקחת את הפרויקט הזה על עצמי אבל זה אומר שפרויקטים אחרים יידחו למחר. האם חשוב יותר שאדחה את מה שאני עושה כרגע?"

 

9 – להוריד את העומס בבית

תתפלאו, אבל גם בבית מוטל עלינו עומס רב, ועבור אנשים רבים אלה דווקא הפריטים המיותרים בבית שקשורים בעומס הזה. זה הזמן להיכנס לעניינים ולהתחיל להוציא את כל מה שאתם לא באמת צריכים, תוך שאתם משאירים רק את מה שנחוץ ומעורר אנרגיות טובות יותר. כמובן שאם הבלגן הוא זה שעוזר לכם להיות יותר יצירתיים אולי עדיף לא לשנות דבר, אבל לרוב הסדר רק תורם לשקט הנפשי.

 

10 – תחביבים חדשים

אם עד היום לא פיתחתם לעצמכם תחביב שממש עושה לכם את זה, הגיע הזמן להתחיל. בזמן שאתם עובדים קשה רצוי לזכור שיש עולם יפה שם בחוץ, ואין באמת סיבה להישאר בין ארבעה קירות ימים שלמים. אתם יכולים ללמוד לשחק ברידג', לחזור לקרוא או לצאת לטיולים בחיק הטבע. כל תחביב הוא נהדר אבל האם יש לכם אחד כזה?

 

כישורים וטיולים
יש עולם יפה שם בחוץ – אולי הגיע הזמן להתרחק מהמשרד קצת?

 

11 – חברים חדשים

נכון, המעגלים החברתיים שלנו משתנים ומצטמצמים ככל שאנחנו מתבגרים. אחרי הצבא, האוניברסיטה והדירות השכורות עם השותפים, קשה לנו יותר למצוא חברים חדשים. זה לא אומר שזה בלתי אפשרי,  וזו הבשורה הטובה באמת. למעשה, יש מספיק הזדמנויות לעשות את זה גם בשלב מאוחר יותר. כך, גם אם אתם עצמאיים שעובדים מהבית ולא פוגשים הרבה אנשים במשרד, אתם רק צריכים לייצר לעצמכם מעגלים חדשים. התחביב שהצענו קודם הוא צעד אחד בכיוון הזה, למשל, ואם תירשמו לחדר הכושר או לחוג כלשהו, זה מקום לא רע להכיר בו אנשים עם תחומי עניין זהים לשלכם. גם קורס או סדנה יכולים לעשות את העבודה.

 

12 – נכשלים וחוזרים לעלות על הסוס

ההורים שלנו רוצים למנוע מאתנו את הטעויות ולחסוך לנו זמן, אבל האמת היא שהכישלונות הם חלק בלתי נפרד מהתהליך. כשאנחנו נכשלים אנחנו לומדים שיעור חשוב יותר: איך לעמוד שוב על הרגליים. רק תלמדו מאנשים מצליחים במיוחד כמו אופרה ווינפרי או פול אלן, שקיבלו החלטות שגויות בחייהם, טעו לא מעט, ובכל זאת הצליחו בגדול.

 

13 – ניהול המתח

החיים בצד מתח בלתי פוסק יכולים להיות מעייפים מאוד, והם בעיקר גובים מחיר פיזי, נפשי ורגשי. זה המתכון הבטוח בדרך לשחיקה, ואם אתם לא רוצים להגיע לשם כדאי שתעצרו כבר עכשיו ותלמדו לנהל את המתח הזה טוב יותר. גם אסטרטגיות פשוטות לכאורה, כמו האזנה למוזיקה או אימון כושר, הן אסטרטגיות שיכולות לעזור לכם לעשות את זה.

 

כישורים ושחיקה
תעצרו ותנהלו את המתח שלכם טוב יותר כדי למנוע שחיקה

 

14 – לומדים בלי הפסקה

אולי אמרתם לעצמכם שלא תרצו ללמוד יותר אחרי התואר הראשון או השני (או השלישי). אלא שבפועל, הלמידה צריכה להיות בלתי פוסקת, גם אם היא לא כוללת שכר לימוד גבוה, מערכת שעות תובענית ומשרות סטודנטים. המשיכו ללמוד, הירשמו לקורסים בתחומים שמעניינים אתכם, הגיעו להרצאות ולסדנאות בתחום העבודה שלכם והקשיבו לאנשים שעשו את זה בגדול. אתם יכולים רק ללמוד ולהתפתח יותר, וזה תמיד עדיף על פני האופציה השנייה – להישאר במקום.

 

15 – ניהול זמן

בשנות ה-30 שלכם אתם כבר אמורים לדעת לשלוט בזמן שלכם טוב יותר. כשהייתם סטודנטים תפרנים ועבדתם לילות במקביל ללימודים ולבחינות (ואולי גם במקביל לדייטים ובילויים) נתתם לזמן לנהל אתכם. היום, כשאתם עובדים בעבודה יציבה ואולי גם מנהלים חיי משפחה, אתם אמורים לנהל את הזמן שלכם אחרת. זה נכון על אחת כמה וכמה היום, כשהזמן שלכם שווה הרבה יותר. קחו את הזמן, למדו מה באמת חשוב לכם, הבינו מה גורם לכם להיות יעילים יותר והתמקדו בדברים האלה, במקום בדברים שגורמים לכם לבזבז זמן מיותר.

 

16 – הגיע הזמן לבשל

אם אתם בטוחים שאתם שורפים חביתות ושהפסטה שלכם תמיד קשה (או רכה) מדי, אל תאמרו נואש. היכולת לבשל, גם אם ארוחות בסיסיות יחסית, היא חשובה מכמה סיבות מרכזיות. מעל לכול, זו דרך הרבה יותר טובה לשמור על הבריאות ולהכניס לגוף רק את מה שעושה לו טוב. אם זה לא מספיק, אתם חוסכים הרבה כסף כשאתם מגיעים למשרד או אוכל מוכן, במקום עם ארנק שמכיל כסף לרכישת ארוחת צהריים דשנה (ויקרה).

 

כישורים ובישולים
הגיע הזמן ללמוד לבשל

 

17 – הערכים האישיים שלך

אף אחד לא יכול להגדיר עבורנו מה זה אושר או הצלחה. עד גיל 40 אתם כבר אמורים להגדיר לעצמכם מה באמת מסב לכם אושר ומה היא הצלחה בעיניכם. קחו דף ועט, והתחילו להכין רשימה של שלושת הנושאים החשובים ביותר מבחינתכם. אלה יכולים להיות ערכים שמשקפים את הקריירה שלכם, למשל. אתם יכולים גם להגדיר מטרות אישיות, מקצועיות או משפחתיות, כך אתם ממוקדים יותר במה שחשוב לכם, במה שנכון עבורכם ובמה שיסב לכם אושר בחיים – במקום במה שאחרים חושבים שאתם אמורים להשיג.

 

18 – תמכרו את עצמכם

עכשיו, כשאתם יודעים מה החזון שלכם ואילו ערכים מנחים אתכם בחיים, יהיה לכם קל יותר להעביר את המידע לאחרים. כשאתם מגדירים שאתם קופירייטרים או כלכלנים זה לא רע בכלל, אבל זה גם לא מסביר לאנשים סביבכם מה מעורר בכם תשוקה, לאילו אנשים אתם יכולים לעזור או מה אתם יכולים לתת להם. למשל, במקום להגיד שאתם יועצי קריירה, למה שלא תאמרו שאתם "מציעים הכוונה לעבר משרת החלומות לנשים יצירתיות"? כך אתם יותר ממוקדים, האדם שמולכם יודע בדיוק למי אתם פונים ואתם מגדירים את הערך שאתם מביאים לעולם בצורה ברורה יותר.

 

19 – תהיו מאושרים עם מה שיש לכם

אנשים שמאושרים בחלקם הם אנשים שחייהם מאושרים הרבה יותר. זה נכון בפרט בכל הקשור למערכות היחסים שלכם, דרך אגב. במקום להתווכח בלי סוף על מה שאתם לא מסכימים לגביו, נסו להעריך קצת יותר את האדם שלצדכם, לומר תודה מפעם לפעם ובאופן כללי להביע הרבה יותר חום, אהבה ואינטימיות.

 

כישורים ומאושרים
יש כישורים חשובים ויש החלטה אחת מרכזית: להיות פשוט מאושרים במה שיש

 

20 – אל תהיו קשים עם עצמכם

הזכרנו קודם את חשיבות הטעויות, אבל חשוב לא פחות לסלוח לעצמנו כשאנחנו עושים אותן. הרי תמיד נטעה, וזה לגמרי בסדר, אבל במקום להמשיך לחשוב על השגיאות שלנו כדאי לשחרר ולהמשיך הלאה. החמלה הזו היא רכיב מרכזי בדרך להצלחה, ואם אתם סולחים לעצמכם קצת יותר קל לכם להפיק לקחים ולפעול בצורה חכמה ויעילה בהמשך. לצורך העניין, התייחסו לעצמכם כפי שהייתם מתייחסים לכל חבר או קולגה שעשה טעות, בתקווה שגם להם אתם סולחים כמובן.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme