מתקרבים לבחירות: איך המפלגות מבטיחות להשפיע על הכיס שלכם?

אביה פרי3 דקות קריאה
אבטלה, דיור ויוקר המחיה - הבטחות המפלגות
שתף:

הבטחות עתידות להתפזר ברחבי המדינה כמו קונפטי במסיבת סילבסטר, כמו בכל שנת בחירות. רגע לפני הטירוף, זיקקנו עבורכם את עיקרי המצע הכלכלי של כלל המפלגות כדי להבין איך הפתק בקלפי ישפיע על הכיס של כולנו. 

 

ככלל, הבדלי הגישות נעים בעיקר בין הפלגים הטוענים כי יש לשמור על כלכלה חופשית ואיכותית ממנה תרוויח המדינה, לבין הפלגים החברתיים אשר מעוניינים לתמוך באוכלוסיות החלשות ולחזרן באופן ספציפי.

 

 

כולנו

תקציר ומשמעויות: מפלגה שקמה על יסודית חברתיים. כזכור, כחלון הוביל מהלכים מתוקשרים רבים בנושא יוקר המחיה בניהם: הורדת מחירי חבילות התקשורת, פרויקט מחיר למשתכן. בין מהלכיו הבולטים של כחלון ניתן למנות את העלאת שכר המינימום ל-5,300 ₪, סבסוד והורדת עלויות הצהרונים וכמובן פרויקט הדגל שהוא פרויקט מחיר למשתכן – עבור הזוגות הצעירים בישראל.

מתוך המצע: "מטרתה המרכזית של כולנו היא "לאפשר לאדם העובד לחיות בכבוד. נפעל לפתרונות ישימים בנושאים חברתיים-כלכליים – בראש ובראשונה לצמצום הפערים החברתיים הקיימים, עידוד תחרות והוזלת יוקר המחיה הבלתי נסבל. אנחנו בעד המגזר העסקי, בעד יזמות, חדשנות וחופש כלכלי. אבל אנחנו נגד מונופולים, נגד קרטלים, נגד קבוצות ריכוז שחוסמים תחרות ומעלים מחירים".

 


 

ש"ס

תקציר ומשמעויות: מפלגה המגדירה עצמה כמפלגה שדואגת לחתך הסוציו אקונומי הנמוך, נוטה לבקש את המשרדים הללו בכל ממשלה.

מתוך המצע: "המטרה: למגר את העוני בישראל ולצמצם את הפערים החברתיים. יעדים: מחויבות הממשלה לצמצום העוני, ואי השוויון הכלכלי חברתי; צמצום שיטתי בתחולת העוני ובפערים החברתיים; קביעת יעד לצמצום האבטלה (כמו: צמצום, גירעון ואינפלציה) ע"י יצירת מקורות תעסוקה הוגנים בכל יישובי הפריפריה ובכל אזור מוכה אבטלה: התניית תמרוץ מעסיקים (הפחתת מיסוי) בקליטת עובדים חדשים במשרה מלאה ובתנאי העסקה הוגנים; סיוע לנשים ולקבוצות נתמכות ע"י תמריצים תומכי תעסוקה וע"י שידרוג מקצועי – חינוכי (זיכויי מס, סיבסוד מעונות); אמנה כלכלית – חברתית ליצירת מכנה משותף אזרחי – ע"י כל הכוחות במשק: ממשלה / הסתדרות / מעסיקים."

 

 

יש עתיד

תקציר ומשמעויות: מפלגת יש עתיד מעידה במצעה כי שמה את מעמד הביניים במרכז, המצע הוא חברתי מאוד וכולל שילוב אוכלוסיות לא מועסקות בשוק העבודה, הגדלת היצע הדיור לטובת דיור בר השגה, פיתוח והרחבת שכירויות מפוקחות ארוכות טווח וכו. עוד במצע המפלגה, פנסיה ללא עמלות, פיקוח על מחירי הגז והגדלת המכרזים ליצרנים קטנים על מנת לעודד את התחרות במשק.

מתוך המצע: "פוטנציאל הצמיחה בישראל אינו מנוצל בגלל פריון נמוך, בגלל ביורוקרטיה שוחקת ובגלל קיבעון מחשבתי הגורמים לכך שאיננו חותרים לתהליכים שישמרו על ישראל כמובילה בפיתוח וביישום טכנולוגיה במכלול רחב של תחומים. יש עתיד מאמינה בכלכלה הוגנת המנתבת את ההשקעה התקציבית אל מעמד הביניים ואל השכבות החלשות, ומביאה לצמצום הפערים החברתיים, לחיזוק המשק ולסיוע לצמיחה. על ידי הרחבת השירותים החברתיים הניתנים על ידי המדינה בחינוך, בבריאות וברווחה מצטמצמת ההוצאה של משקי הבית בגינם, מה שמותיר עוד הכנסה פנויה בידי הציבור. כך גוברת הצריכה וגדלה הצמיחה. במקביל נדרשת מדיניות מעודדת צמיחה, המשקיעה בתעשייה, מעודדת עסקים קטנים ובינוניים, מקדמת את החדשנות במשק, נלחמת בהון השחור ודואגת להחזיר את כספי הציבור לציבור."

 


 

העבודה

תקציר ומשמעויות: בתחום הדיור, מפלגת העבודה מציעה שכירות מפוקחת וארוכת שנים. חיזוק מעמד הביניים ופיתוח שירותים ציבוריים וממלכתיים טובים יותר.

מתוך המצע: "מדינת ישראל היא מדינה עם כלכלה חזקה ומשגשגת – אבל רק מעטים נהנים ומרגישים את הפירות של השגשוג. מדינה טובה היא מדינה שהכלכלה החזקה שלה מחלחלת מטה ומגיעה לאזרחים, מדינה שבונה מערכת של שירותים חברתיים מצוינים שמספקים לכולם – צעירים, גמלאים, משפחות עובדות וגם לחלשים ביותר בחברה – רשתות הגנה וביטחון כלכליים. כמעט כלל הציבור בישראל חשוף לחששות כי חייו ידרדרו ברגע אחד ממצב של ביטחון כלכלי למצב של קושי והישרדות. המדינה חייבת לשחק תפקיד מרכזי בלהבטיח לכל אזרחיה את ההזדמנות להיעמד על רגליהם, ובמקרה של כישלון לקבל הזדמנות לחזור ולהצליח. את רשתות ההגנה עלינו למקד בנקודות הקריטיות והחיוניות במסלול החיים, ולפתח בהן את השירותים הציבוריים והממלכתיים הטובים ביותר."

 


 

הליכוד

תקציר ומשמעויות: שילוב בשוק העבודה של כל מי שכשיר לכך על מנת שתהיה אפשרות לתמוך במי שבאמת לא יכול, וכן הפחתת המיסים. במפלגת השלטון בהשקעה בחינוך ובתשתיות לטובת שינוי ארוך טווח ולאו דווקא על ידי מתן כסף לאוכלוסיות מוחלשות.

מתוך המצע: "בזמן שאחרים מציגים בעיקר דיבורים, למפלגת הליכוד בהנהגת בנימין נתניהו יש רפורמה כלכלית מוצלחת ברזומה. לא פחות חשוב מכך, בזמן שגלי אי ודאות שוטפים את הכלכלה הגלובלית, הוכיחה מפלגת הליכוד כי היא יכולה, ובהצלחה מרובה, לנווט את הכלכלה הישראלית בינות למשברים, אל חוף מבטחים. יתרה מזאת, הצעדים האמיצים שנקטה הליכוד בטיפול במשבר האחרון בתקופת שלטונה, הפך את הכלכלה הישראלית חזקה יותר ועמידה יותר בפני המשברים התוקפים אותה כעת. יש צורך ברפורמה מקיפה של מערכת החינוך. נתונים מארצות שונות הראו כי הדרך הטובה ביותר לכלכלה חופשית והבטחת הזדמנויות כלכליות לכלל האוכלוסיה, מחייבת מערכת חינוך מהמעלה הראשונה."

 

הימין החדש וחוסן לישראל

המפלגות החדשות של נפתלי בנט ואיילת שקד (הימין החדש) וכן של בני גנץ שחבר לאחרונה למשה (בוגי) יעלון (חוסן לישראל) – עדיין עובדות על מצע.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme